بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن اثر رابرت جانسون

بریده‌هایی از کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن

امتیاز:
۳.۷از ۱۳ رأی
۳٫۷
(۱۳)
عاشق بودن شما را تکه‌تکه می‌کند؛ اما جنبه‌های سازندهٔ خود را هم دارد. اگر قدرت و شجاعت را ثابت نگه دارید، ممکن است که از درون این جدایی، آگاهی جدیدی نسبت به یگانگی و ارزش خود کسب کنید. این راه سختی‌ست، اما شاید برای برخی سرشت‌ها راه دیگری وجود نداشته باشد.
Fereshteh Radmanesh
فهم میزان کنترل زن بر احساسات و دنیای درونش مرد را گیج می‌کند، و این ظرفیت برای اکثر مردان ناشناخته است. زن می‌تواند با خواست خود به مکانی عمیق در وجودش وارد شود، جایی که سلامتی و تعادلش بازیابی می‌شود. اکثر مردان چنین تسلطی بر احساسات و زندگی درونی‌شان ندارند. بسیاری از زنان این تفاوت را در همسرانش می‌بینند و از اینکه آن‌ها دارای همان میزان حساسیت نیستند، ناراحت می‌شوند.
Fereshteh Radmanesh
وقتی زنی تحت تأثیر تجربه‌ای کهن‌الگو مانند قرار گیرد، اغلب در مقابلش به زانو درمی‌آید. در همین فروپاشی است که او سریعاً رابطهٔ کهن‌الگویی خود را بازیافته و موجود درونش را دوباره پس می‌گیرد. این، عناصر مفید عمق وجود زن را به تصویر می‌کشد. روش انجام این کار در زنان نسبت به مردان متفاوت است. اگر مرد به جست‌وجوی مأمویت‌های قهرمانانه می‌رود و اژدهایان فراوانی می‌کشد و دوشیزگان زیبا را نجات می‌دهد، زن تنها باید به محلی خلوت و ساکت رفته و همانجا بماند
Fereshteh Radmanesh
سایک می‌خواهد به سرعت خودش را در رودخانه غرق کند. هر بار با تعدادی مأموریت سخت روبرو می‌شود، به فکر خودکشی می‌افتد. آیا یان موضوع نشانگر نوعی فداکاری و رها کردن مرحله‌ای از خودآگاهی برای ورود به دیگری نیست؟ تقریباً همیشه در تجربهٔ انسانی، شتاب به سوی خودکشی نشانهٔ مرز مرحلهٔ جدیدِ خودآگاهی است. اگر موجود درست را بکشید – روش قدیمی سازگاری – و خود را زخمی نکنید، دوره‌ای نو و سرشار از انرژی شروع خواهد شد.
Fereshteh Radmanesh
وقتی که زنی چراغ خودآگاهی را روشن می‌کند، به طور کاملاً صحیح و جدا از نفس، با انیموس روبرو می‌شود. گاهی هم مانند سایک خسته و کوفته می‌شود. ضمیر خودآگاهش در مقابل انیموسِ خداگونه و قدرتمند، بی‌ارزش و عاجز است. این لحظه، برای زن مأیوس‌کننده و خطرناک است. پس از شوک شدید رویارویی اولیه با انیموس و در هم شکسته شدن به خاطر بی‌کفایتی خودش، او همیشه به همان میزان در خطر گرفتار شدن در شکوه انیموس خواهد بود. اگر او بداند که عنصری خداگونه درونش وجود دارد، نتیجه، خوشحال‌کننده خواهد بود، مانند تجربهٔ فتح قله. حال این خطر تهدیدش می‌کند که «عاشقِ عشق شود». اگر بتوانید از این پیشرفت عبور کرده و تعادل مابین مرد به عنوان مرگ و مرد به عنوان خدا، بهشت و تبعید، شادی و یأس را حفظ کنیم - خواهید توانست مأموریت اصلی انسانی، یعنی توسعهٔ خودآگاهی، را شروع کنید.
Fereshteh Radmanesh
دکتر یونگ معتقد است که نقش مؤثر انیما و انیموس برقراری تعادل بین خودآگاهی و ناخودآگاهی شخصیتی است. هنگامی که اِروس به دنیای درونی افرودیت باز گردد، قادر است تا سایک را با افرودیت، زئوس و دیگر خدایانِ دنیای درونی و کهن‌الگو آشتی دهد. همان‌طور که خواهیم دید، او می‌تواند در مواقع ضروری و با استفاده از عناصر طبیعی-زمینی مانند مورچه‌ها، عقاب و نی‌ها به سایک در مسیر تحولش کمک کند. اگر زنی بخواهد تحولی فراتر از بلوغ زنانگی داشته باشد، باید از زیر سلطهٔ ناخودآگاه آن جزء مذکر، تقریباً ناخودآگاه و ثانوی خود بیرون بیاید؛ جزئی که اغلب نوع رابطهٔ او با دنیای بیرون را به وی دیکته می‌کند. برای تحول، انیموس، همان‌گونه که شناخته می‌شود، باید مکانی بین نفس خودآگاه و دنیای درون ناخودآگاه پیدا کند، جایی که بتواند در مقام آشتی‌دهنده یا یاری‌گر او عمل کند. به این ترتیب انیموس می‌تواند پنجره‌ای رو به زندگی معنوی را به روی باز کند. زنی که در تصرف انیموس باشد، یعنی اگر انیموسش بین او و دنیای بیرون تعادل برقرار کند، اصلاً از انیموس درونش آگاهی ندارد. او باور دارد که رفتارش از جانب انیموس ایجاد شده و انتخاب نفسانی خودش است. در حقیقت، در همین لحظه‌هاست که نفس او به تصرف انیموس درمی‌آید.
Fereshteh Radmanesh
هر دو از باغ بهشت بیرون رانده شده و با شدت به ظرفیت انسانی نزول پیدا می‌کنند. این لحظه می‌تواند موقعیت خوبی باشد، زیرا افراد در انسان بودن بهتر هستند تا در خدا یا الهه بودن. در هر حال، نتیجهٔ چنین رخدادی، عذاب روحی است.
Fereshteh Radmanesh
تحقق چنین مسئله‌ای در دنیای بیرونی، اغلب موارد تبدیل به درامی غمگین در اوایل ازدواج می‌شود. وقتی زن می‌فهمد که همسرش آن پدیدآورندهٔ بهشتی نیست که او انتظار داشته و پرده از راز نامرئی بودنش برمی‌دارد، شوکی سنگین به هر دو وارد خواهد شد. این، ظرفیت شروع افزایش بیش از اندازهٔ خودآگاهی هم هست، اما به جایش دردی فراوان را ایجاد می‌کند.
Fereshteh Radmanesh
عاشق شدن و در عین حال تأیید خاص و جدا بودن معشوق نسبت به دیگران، امریست طعنه‌آمیز. زیرا پس از آن به سرعت متوجه فاصله، جدایی و سختی رابطه می‌شویم. وقتی مرد یا زن می‌فهمد که همدمش الهه یا خدایی عظیم است، احساس خواری شدیدی به هر دو دست می‌دهد. پشت سر آن، تنهایی و عزلت سرازیر می‌شود.
Fereshteh Radmanesh
عاشق شدن تجربهٔ دیدن خدا یا الههٔ پنهان درون فرد مقابل است. تعجبی ندارد که وقتی عاشق می‌شویم، بینایی خود را نیز از دست می‌دهیم. درست کنار او راه می‌رویم، اما بر چیزی فراتر از هر انسان معمولی تمرکز می‌کنیم. از لحاظ روانشناسی، این مفهوم می‌گوید که حتی قبل از زمان اسطورهٔ ما، اگر کهن‌الگویی را لمس می‌کردی، به سادگی سر به نیست خواهی شده بود. بنابراین اسطوره به ما می‌گوید که تحت شرایطی خاص، اگر یک انسان فانی تجربه‌ای کهن‌الگو مانند را پشت سر بگذارد، شاید زنده بماند، اما به شدت تغییر خواهد کرد. به گمان من، این سنگ محک داستان است.
Fereshteh Radmanesh

حجم

۷۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۷۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان