بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب فلسفه تنهایی | صفحه ۲۶ | طاقچه
کتاب فلسفه تنهایی اثر لارس اسوندسن

بریده‌هایی از کتاب فلسفه تنهایی

انتشارات:نشر گمان
امتیاز:
۳.۵از ۲۱۹ رأی
۳٫۵
(۲۱۹)
آدم‌هایی که تنهاییِ مزمن دارند ظاهراً این است: فرقی نمی‌کند فضای اجتماعیِ پیرامونشان چه باشد ــــ مدام دوروبرشان دوستان و خانوادهٔ دلسوز و رئوف باشند یا نه‌ــــ آنها باز هم احساس تنهایی می‌کنند. آنها در دل توقع رابطه و دلبستگیِ مفرطی می‌پرورند که هیچ‌وقت کسی از آن خبردار نمی‌شود. هیچ تغییر دیگری هم در فضای اجتماعیِ پیرامون‌شان نمی‌تواند این معضل تنهایی را حل کند. راه حل در درون خود شخصِ تنهاست. او باید بپذیرد برای خودش کاری بکند.
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔
ممکن است کسی به‌رغم اینکه با دیگران هم در گروه‌های اجتماعی و هم با دوستان نزدیکش روابط گسترده‌ای دارد، باز هم تصور کند تنهایی احساسی مزمن است. حتی ممکن است کار به اینجا بکشد که آدمی فکر کند این نیاز آنقدر شدید شده که برآورده‌شدنش محال است. در واقع یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهند آنهایی که تنهاییِ مزمن دارند در قیاس با بقیه از روابط بین آدم‌ها توقع خیلی بالاتری دارند.
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔
افراد تنها فضاهای اجتماعیِ اطراف‌شان را بسیار تهدیدآمیزتر از بقیه می‌دانند.
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔
تنهایی بخش تنها و دورافتاده‌ای از واقعیت را نشان‌تان می‌دهد. تنهایی جهانی تنها را پیش چشم می‌آورد.
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔
بعضی احساسات شرم‌آور محسوب می‌شوند، و ما در حضور دیگران از اقرار به آنها اکراه داریم. اغلب حتی پیش خودمان هم اقرارشان نمی‌کنیم. اینکه تنهایی مایهٔ خجالت و شرمندگیِ فرد می‌شود امری قدیمی و ریشه‌دار است.
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔
پس باید بیاموزید با این واقعیت کنار بیایید که در زندگیِ انسان‌ها همیشه حدودی از تنهایی وجود خواهد داشت. برای همین واجب است یاد بگیریم تنهایی را تاب بیاوریم و در عین امیدواری بکوشیم تنهایی را بدل به خلوت‌گزینی کنیم. می‌توان از سهمناکیِ تنهایی کاست اگر بیاموزیم چگونه در خود قرار بیابیم و آنقدر به تأیید و تصدیق دیگران وابسته نباشیم، در عین اینکه عزلت نگزینیم و قلبمان را به روی دیگران بگشاییم. و باز هم گهگاه تنهایی سر برمی‌آورد. این تنهایی‌ست که باید مسئولیتش را بپذیرید، چون هرچه باشد این تنهاییِ شماست.
کاربر ۱۵۱۱۰۷۰
برای من تنهایی پاسخی احساسی‌ست به برآورده نشدن میل و نیاز فرد به داشتن ارتباط با دیگران.
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔
" دوری دلتان را مشتاق‌تر می‌کند، اما مسلم است که باقیِ وجودتان را تنهاتر می‌کند."
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔
تنهاییِ اجتماعی همان فقدان هم‌آمیزیِ اجتماعی‌ست، و کسانی که از حیث اجتماعی تنها هستند تمنای آن دارند که بخشی از جامعه باشند.
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔
معنای زندگیِ ما را تا حد زیادی ارتباط‌مان با تعداد اندکی از اطرافیان شکل می‌دهد. در حقیقت اگر کسی از عزیزان و نزدیکان‌مان را از دست بدهیم، بخش بزرگی از معنای زندگی‌مان نابود می‌شود. بیشتر معنای زندگی‌مان عملاً منوط به رابطه با همان چند نفر آدم عزیز و نزدیک است و متأسفانه این واقعیت وقتی عیان می‌شود که آنها را دیگر از دست داده‌ایم.
𝑯𝒂𝒅𝒊𝒔

حجم

۴۴۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۰۶ صفحه

حجم

۴۴۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۰۶ صفحه

قیمت:
۷۴,۰۰۰
تومان