بریده‌های کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی
کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی اثر مکس تگمارک

کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی

نویسنده:مکس تگمارک
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۷از ۲۹ رأی
۳٫۷
(۲۹)
اگر این محدودیتْ نوعی ترس از فضای بسته در شما پدید می‌آورد و احساس می‌کنید در منطقه‌ای از کیهان محبوس شده‌اید، بگذارید با اشاره به یک راه گریزِ احتمالی خوشحالتان کنم: در محاسبات من فرض شده است که مقدار انرژی تاریک در طول زمان ثابت می‌ماند، و این چیزی است که آخرین اندازه‌گیری‌ها هم نشان می‌دهد. ولی ما هنوز دربارهٔ اینکه انرژی تاریک واقعاً چیست هیچ‌چیزی نمی‌دانیم، و این کورسوی امیدی باقی می‌گذارد که شاید انرژی تاریک هم در نهایت رو به زوال برود (درست مانند ماده‌ای که خصوصیاتی بسیار شبیه به انرژی تاریک دارد و برای توضیحِ تورم کیهانی فرض می‌شود که وجود دارد)، و اگر این زوال رخ دهد، به جای افزایش سرعت انبساط شاهد کاهش سرعت خواهیم بود، و احتمالاً این امکان برای صورت‌های آیندهٔ حیات فراهم می‌شود که تا هر زمان که دوام داشته باشند به تصرف و استقرار در کهکشان‌های جدید ادامه دهند.
arash
الن تورینگ و همکارانش، متخصصان بریتانیایی رمزگشایی، در مرکز بیلچلی‌پارک از پیش می‌دانستند زیردریایی‌های آلمانی به کدام کشتی‌های متفقین حمله خواهند کرد، اما تصمیم گرفتند فقط در بعضی موارد دخالت کنند تا قدرت مخفی‌شان لو نرود
arash
زمان لازم برای رفت و برگشت پیام تا آن سوی کرهٔ زمین در حدود ۰.۱ ثانیه است (تقریباً معادل با سرعت اندیشیدن ما انسان‌ها)، پس برای مغزِ ساخته‌شده با هوش مصنوعی که بزرگیِ آن به اندازهٔ زمین باشد، اندیشه‌هایی که به‌راستی در ابعاد جهانی باشد فقط به اندازهٔ افکار مغز انسان می‌تواند سرعت داشته باشد. برای یک سامانهٔ کوچک هوش مصنوعی که در هر یک‌میلیاردمِ ثانیه یک عملیات انجام می‌دهد (این سرعت معمولی رایانه‌های امروزی است)، ۰.۱ ثانیه مانند چهار ماه برای شما است،
arash
در سال ۲۰۱۵، فقط تصادفات رانندگی جان بیش از ۱.۲ میلیون نفر را گرفته است و به اینها باید چندین هزار نفری را نیز افزود که در حوادث حمل‌ونقل هوایی و ریلی و دریایی جان سپرده‌اند
arash
تازه به فلاپی درایوهای ۷۰ کیلوبایتی عادت کرده بودم که فلاپی‌های کوچک‌ترِ ۳.۵ اینچی با حجم ۱.۴۴ مگابایت برق از سرم پراند، بعد هم اولین هارد درایو خود را خریدم که ۱۰ مگابایت حجم داشت -البته این مقدار برای ذخیره کردن فقط یکی از آهنگ‌هایی که امروز دانلود می‌کنیم به‌زحمت کفایت می‌کند. چند روز پیش که ۱۰۰ دلار برای خریدن هارد درایوی با ظرفیت ۳۰۰.۰۰۰ برابر پرداختم، این خاطره‌های دورهٔ نوجوانی در نظرم غیرواقعی جلوه می‌کرد.
arash
این سطحِ بحرانی جایی است که ماشین‌ها بتوانند کار طراحی هوش مصنوعی را انجام دهند
arash
به نظر می‌آید ضربِ ۳۱۴۱۵۹ در ۲۷۱۸۲۸ خیلی دشوارتر باشد از شناختنِ عکس یک دوست، اما رایانه‌ها خیلی پیش از آنکه من به دنیا بیایم، در حساب از ما انسان‌ها جلو زده بودند، حال آنکه شناساییِ تصویر در سطح انسان همین تازگی‌ها امکان‌پذیر شده است. این واقعیت که کارهای حسی‌حرکتیِ ابتدایی به رغم نیاز به امکانات محاسباتی فراوان ساده به نظر می‌آیند به «پارادکس موراوِک» شهرت دارد، و این‌گونه توضیح داده می‌شود که مغز ما با اختصاص دادنِ مقدار زیادی از سخت‌افزارهای تخصصی -در واقع بیش از یک‌چهارم کل مغز- برای این منظور، سبب می‌شود که این کارها ساده به نظر برسند.
arash
یک ماشین فوق‌هوشمند می‌تواند ماشین‌هایی طراحی کند که حتی از خودش هم بهتر باشند؛ و بنابراین بی‌تردید «انفجار هوش» رخ می‌دهد، و هوش ماشین‌ها از سطح هوش انسان بسیار فراتر خواهد رفت. بنابراین نخستین ماشین فوق‌هوشمند آخرین اختراعی است که انسان به آن نیاز خواهد داشت، (پس از این اختراع، هیچ اختراع دیگری لازم نیست)؛ البته با فرض آنکه این ماشین به اندازه‌ای مطیع انسان باشد که به ما بگوید چگونه باید بر آن تسلط داشته باشیم».
arash
فناوری به حیات قابلیت آن را داده است که به چنان سطحی از شکوفایی برسد که پیشتر هرگز سابقه نداشته است -یا خود را به‌کلی نابود کند.
m_kh
از لحظهٔ ورود نورِ تابیده از یک شیءِ پیچیده به چشم تا لحظه‌ای که آن چیز را چونان چیزی که هست آگاهانه ادراک می‌کنید، چیزی در حدود یک‌چهارم ثانیه به طول می‌انجامد. (۱۳) این یعنی وقتی با سرعت نود کیلومتر بر ساعت در بزرگراه در حال رانندگی هستید، اگر ناگهان سنجابی را در چند متری خود دیدید دیگر برای هر کاری خیلی دیر شده است، چون قبلاً آن را زیر گرفته‌اید!
Shanti

حجم

۹٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۴۹ صفحه

حجم

۹٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۴۹ صفحه

قیمت:
۲۰۰,۰۰۰
تومان