بریده‌های کتاب طوطی فلوبر
کتاب طوطی فلوبر اثر عرفان مجیب

کتاب طوطی فلوبر

انتشارات:نشر چشمه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۶از ۸ رأیخواندن نظرات
بشر به طرز غیرقابل‌تغییری فاسد است و زندگی در واقع تنها یک کابوس پُرزرق‌وبرق پوشالی در سر یک ابله است.
پویا پانا
شاید این مزیت رفاقت با آدم‌های مُرده است: احساسات‌تان به آن‌ها هرگز سرد نمی‌شود.
پویا پانا
کتاب‌ها می‌گویند: «او به فلان دلیل مرتکب این کار شد.» زندگی می‌گوید: «او مرتکب این کار شد.» در کتاب‌ها چیزها را توضیح می‌دهند؛ در زندگی چیزها صرفاً وجود دارند. تعجب نمی‌کنم که بعضی از مردم کتاب‌ها را بر زندگی ترجیح می‌دهند. کتاب‌ها به زندگی معنا می‌بخشند. تنها مشکل این است که زندگی‌هایی که به واسطهٔ کتاب‌ها تشریح می‌شوند زندگی‌های دیگران هستند و نه هرگز زندگی خودتان.
Violette
در نظر مذهبی‌ها مرگ موجب زوال بدن می‌شود و اسباب آزادی روح. در نظر هنرمند مرگ موجب زوال شخصیت می‌شود و آزادی اثر.
mhr
می‌گفت برای خوشبختی سه پیش‌شرط وجود دارد ــ حماقت، خودخواهی و سلامت ــ
پویا پانا
اگر درگیر زندگی شوید، زندگی را درست نمی‌بینید: یا بیش‌ازحد از آن لذت می‌برید، یا بی‌نهایت رنج می‌کشید.
پویا پانا
تخیل مثل یک درخت میوهٔ قابل‌اتکا نیست که هر سال به بار بنشیند. نویسنده باید هر چه میوه هست جمع کند: گاهی بیش‌ازاندازه، گاهی بسیار ناچیز و گاهی مطلقاً هیچ. و در سال‌های فراوانی همیشه یک طبق میوهٔ ساخته‌شده از تخته‌های نازک چوبی در یک اتاق زیرشیروانی تاریک و خنک وجود دارد که نویسنده گه‌گاه با دلهره به آن سر می‌زند؛ و بله، آه خدای من، هنگامی که در طبقهٔ پایین سخت مشغول کار کردن است، آن بالا در اتاق زیرشیروانی پوست‌ها می‌پلاسند، لکه‌های هشداردهنده ظاهر می‌شوند، یک سقوط قهوه‌ای ناگهانی اتفاق می‌افتد و آن‌گاه دانه‌های برفی که همه‌جا را پُر می‌کند. در چنین وضعیتی چه کاری از دست نویسنده برمی‌آید؟
Violette
کتاب‌ها مانند کودکان به وجود نمی‌آیند. کتاب‌ها مثل اهرام ساخته می‌شوند. همیشه برنامهٔ حساب‌شدهٔ بلندمدتی در کار است، بلوک‌های بزرگ سنگی را روی هم می‌گذارند که کاری کمرشکن، عرق‌درآور و وقت‌گیر است. تازه همهٔ این‌ها برای هیچ! فقط به خاطر این‌که وسط کویر بنشیند! که بر کویر احاطه داشته باشد، که شغال‌ها بر پایه‌اش بشاشند، بورژواها از آن بالا بروند، و همین‌طور الا آخر. خودتان این قیاس را بسط دهید.
Violette
فلوبر می‌نویسد که «یگانه رؤیای دموکراسی این است که طبقهٔ کارگر را به درجه‌ای از حماقت برساند که بورژواها پیش‌تر به آن رسیده بودند.»
پویا پانا
فلوبر به پیشرفت اعتقادی نداشت: به‌خصوص به پیشرفت اخلاقی که تنها چیزی است که اهمیت دارد. زمانه‌ای که در آن می‌زیست سرشار از حماقت بود.
پویا پانا

حجم

۳۲۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

حجم

۳۲۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد