بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب غلبه بر عزت نفس پایین با CBT (درمان‌شناختی - رفتاری) | صفحه ۶۱ | طاقچه
کتاب غلبه بر عزت نفس پایین با CBT (درمان‌شناختی - رفتاری) اثر استفان پالمر

بریده‌هایی از کتاب غلبه بر عزت نفس پایین با CBT (درمان‌شناختی - رفتاری)

۳٫۸
(۶۴)
تقصیر دیگران است ما تمایل داریم سایر افراد را برای بداقبالی و بدبختی‌های خود مقصر بدانیم: "اگر او آن مطلب را نگفته بود، من آن کار را انجام نمی‌دادم." بدون در نظر گرفتن دلیل، به این نتیجه رسیده‌ایم که با ما بطور غیرمنصفانه‌ای رفتار شده است. ما افکار خرافاتی را جذب می‌کنیم. مثلاً: "تمام چیزهای بد همیشه برای من اتفاق می‌افتد." هرچه بیشتر احساس بی‌کفایتی کنیم بیشتر انتقاد می‌کنیم – چنین بنظر می‌رسد که اگر ایراد و اشکالی در دیگران پیدا کنیم، خودمان را بالا می‌کشیم. در حالی که اینگونه نیست.
sargol
عزت‌نفس شبیه دوچرخهٔ نامطمئن و زهوار در رفته‌ایست که قطعات آن سست و شل است و چرخ‌های آن تلوتلو می‌خورد و می‌تواند باعث لغزش شخص شود. اگر خلق و خوی شما تنزل یابد، عزت‌نفس شما هم تغییر می‌کند و بلعکس. شما همچنین می‌توانید احساس اعتماد به نفس خاص و یا حتی بسیار مطمئن در زمانهای مشخصی از زندگیتان داشته باشید؛ حتی ممکن است احساس بی‌لیاقتی را هم تجربه کنید. بعضی افراد می‌گویند: «من در محل کارم اعتماد به نفس کامل دارم اما بنظر قادر نیستم ارتباطات شخصی‌ام را با دیگران حفظ کنم و در این زمینه کاملاً احساس ضعف و شکست می‌کنم.»
sargol
عزت نفس پایین با رویدادهای ناسازگار ایجاد نشده است. بلکه با تفسیر ما از این رویدادها شکل گرفته است.
Mina
مهم نیست که چقدر جنبه‌های منفی خودمان را باور داریم، بلکه موضوع حائز اهمیت این است که آنها را به عنوان یک واقعیت درست در ذهن خود نگنجانیم و پرورش ندهیم.
Mina
زمانی که شروع به پذیرش خویشتن می‌کنید در واقع شروع به دوست داشتن خودتان کرده‌اید. زندگی زمانی خوشایند می‌شود که رابطهٔ شما با خودتان خوب باشد.
فاطمه
عزت‌نفس پایین می‌تواند منجر به خودخواهی شود. ما آنقدر در خود و امیال و احتیاجاتمان غرق می‌شویم که برای در نظر گرفتن احتیاجات و آرزوهای دیگران، حتی کسانی که دوستشان داریم و برای آنها اهمیت قائلیم، وقت کمی داریم.
Masgood
کسانی که از عزت‌نفس پایین رنج می‌برند بر بازخورد از دیگران تکیه می‌کنند و از این طریق به خودشان احساس خوب را تلقین می‌کنند. اگر این توجه صورت نگیرد آنها احساس رنجش و ناراحتی می‌کنند. برای مثال یک دوست در یک مهمانی توسط دوست دیگر بدلیل عدم ارائه توجه کافی به او و اینکه بیشتر وقت خود را با صحبت با دیگران سپری کرده، سرزنش می‌شود. در حقیقت این اتفاق بدلیل عزت‌نفس پایین رخ می‌دهد.
Masgood
ما تمایل داریم سایر افراد را برای بداقبالی و بدبختی‌های خود مقصر بدانیم: "اگر او آن مطلب را نگفته بود، من آن کار را انجام نمی‌دادم." بدون در نظر گرفتن دلیل، به این نتیجه رسیده‌ایم که با ما بطور غیرمنصفانه‌ای رفتار شده است. ما افکار خرافاتی را جذب می‌کنیم. مثلاً: "تمام چیزهای بد همیشه برای من اتفاق می‌افتد." هرچه بیشتر احساس بی‌کفایتی کنیم بیشتر انتقاد می‌کنیم – چنین بنظر می‌رسد که اگر ایراد و اشکالی در دیگران پیدا کنیم، خودمان را بالا می‌کشیم. در حالی که اینگونه نیست.
Masgood
یکی از غم‌انگیزترین جنبه‌های عزت‌نفس پایین این است که باعث می‌شود از بقیهٔ افراد گریزان باشیم. ممکن است بر این باور باشیم که آنقدر ارزشمان پایین است که نمی‌ارزد با دیگران رفت و آمد کنیم و یا برخی مواقع لباس یک قربانی را می‌پوشیم و احساس می‌کنیم زندگی با ما عادلانه برخورد نکرده است
Masgood
اگر خلق و خوی شما تنزل یابد، عزت‌نفس شما هم تغییر می‌کند و بلعکس.
Mina

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۳۱ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۳۱ صفحه

قیمت:
۴۲,۰۰۰
۲۱,۰۰۰
۵۰%
تومان