بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب عزت نفس به زبان ساده | صفحه ۵۵ | طاقچه
کتاب عزت نفس به زبان ساده اثر اکبر عباسی

بریده‌هایی از کتاب عزت نفس به زبان ساده

۳٫۴
(۱۲۶)
برای داشتن تن‌انگاره‌ای سالم مجبور نیستید از همه اجزای بدنتان خشنود باشید. فقط مهم است که بدنتان را به‌طورکلی دوست داشته باشید. علاوه‌بر ظاهر بدنتان می‌توانید بابت عملکرد بدنتان هم سپاسگزار باشید. می‌توانید راه بروید، بدوید و کارهایتان را انجام بدهید. می‌توانید قدردان بدن کارآمدتان باشید که از راه‌های شگفت‌انگیز متعددی به شما خدمت می‌کند.
hedgehog
احساسی که در مورد بدنتان دارید اگر از بدنتان ناراضی هستید، تن‌انگاره ضعیف شما به احساس ناشادی کلی در زندگی‌تان منجر می‌شود. اگر بارها و بارها تلاش کنید بدنتان را تغییر دهید، قطعاً یأس و ناامیدی در پی آن خواهد آمد.
hedgehog
داشتن اندامی بی‌نقص یک افسانه است اما افراد زیادی یک تصویر را در ذهنشان می‌بینند و این همان چیزی است که می‌خواهند به آن تبدیل شوند. آن‌ها به‌حدی مجذوب تبدیل‌شدن به این تصویر می‌شوند که زمان زیادی را در تلاش برای تغییر دادن ظاهرشان صرف می‌کنند. برخی افراد حتی زندگی‌شان را به خطر می‌اندازند. در دل می‌گویند: «من این کار و آن کار را انجام می‌دهم تا زمانی که بالاخره همان‌طورکه دلم می‌خواهد به نظر برسم.» این افراد چندین سال از زندگی‌شان را از دست می‌دهند چون منتظرند اندام دلخواه‌شان را به دست بیاورند.
hedgehog
نحوه‌ای که خودتان را می‌بینید تن‌انگاره شما مستقیماً با اینکه چطور بدنتان را در چشم ذهنتان می‌بینید مرتبط است. این دقیقاً همان نیست که از نظر فیزیکی وجود دارد، بلکه فقط در ذهن شماست که اهمیت پیدا می‌کند. این مسئله را در نظر بگیرید: تقریباً همه زنان اندازه بدنشان را بیش از حد تخمین می‌زنند و حتی حدود نیمی از زنان با وزن طبیعی هم خودشان را دارای اضافه‌وزن تصور می‌کنند.
hedgehog
ممکن است خیال کنید که تن‌انگاره شما با آن‌گونه که واقعاً بدنتان به نظر می‌رسد مرتبط است؛ اما این‌طور نیست. تن‌انگاره بیشتر به رابطه شخصی شما با بدنتان مربوط است، به اینکه چطور در مورد آن فکر می‌کنید، چه احساسی در مورد بدنتان دارید و باورهایتان در مورد ظاهر خوب چیست.
hedgehog
بسیاری از افراد چیزی نمی‌گویند و خشم را در درونشان نگه می‌دارند. این خشم درست زیر سطح باقی می‌ماند، بعد آن‌ها منفجر می‌شوند و با کوچک‌ترین موردی پرخاشگری می‌کنند و طرف مقابل در مورد اینکه چرا چنین اتفاقی افتاد سردرگم می‌شود. صحبت صادقانه و شفاف در مورد موقعیت و بررسی اینکه هردوی شما به توافقی می‌رسید که هر دو طرف برنده باشند، خیلی مؤثرتر است.
hedgehog
شما به‌عنوان فردی دارای عزت‌نفس سالم نیاز دارید که خواسته‌ها و نیازهای خودتان را به‌اندازه خواسته‌های دیگران مهم بدانید. البته موقعیت‌هایی وجود دارد. مثلاً در رابطه‌ای نادرست ممکن است به تعدیل رابطه نیاز داشته باشید؛ اما به‌طورکلی باید در وهله اول به خواسته‌ها و نیازهای خودتان احترام بگذارید. بنابراین اگر کسی از شما درخواستی کرد، آن درخواست را مدنظر قرار دهید و اگر واقعاً می‌خواستید آن را انجام دهید، بگویید: «بله، خوشحال می‌شوم انجامش بدهم.» اما فقط برای اینکه کسی دیگر را خشنود کنید یا دلتان نخواهد از شما خشمگین شود بله نگویید. اگر نمی‌خواهید کاری را که دیگران می‌خواهند انجام بدهید، همین خواسته را به آن‌ها بگویید.
hedgehog
«نه گفتن» به درخواست‌های دیگران آیا این جمله موقعیت شما را توصیف می‌کند؟ دیگران عادت کرده‌اند که شما به هر آنچه می‌خواهند بله بگویید و هر کاری بخواهند انجام دهید. احساس می‌کنید که نمی‌خواهید آن کار را انجام دهید و هر بار که بله می‌گویید در درون احساس درد می‌کنید. می‌خواهید فریاد بزنید: «نه، نه، نه!» اما با لبخندی بر چهره‌تان می‌گویید بله، و از خودتان و آن‌ها خشمگین می‌شوید. البته هرگز اجازه نمی‌دهید که آن‌ها احساسات واقعی‌تان را بفهمند.
hedgehog
آیا از گفتن عقایدتان به دیگران یا ابراز نیازها و خواسته‌هایتان هراس دارید؟ آیا بیش از هرچیز می‌خواهید دوست‌تان بدارند؟ آیا از اینکه دیگران شما را فردی پرخاشگر در نظر بگیرند می‌ترسید؟ این روشی سالم برای گذران زندگی نیست. اگر پاسخ شما به این سؤال‌ها مثبت است، معمولاً احترامی را که می‌خواهید به دست نمی‌آورید. شما احساسات‌تان را در خودتان حبس می‌کنید و هرگز احساسات واقعی‌تان را با کسی در میان نمی‌گذارید. این کار به روابط شما آسیب می‌زند و جسم فیزیکی‌تان هم با چسبیدن به این احساسات منفی آسیب می‌بیند.
hedgehog
خوش‌بین بودن روشی سالم است. خوش‌بین‌ها گرایش دارند رویدادهای مثبت را به‌عنوان رویدادهایی مرتبط با استعداد و عمل خودشان تلقی کنند و عقیده دارند که مواردی مثبت همچنان در آینده و در همه بخش‌های زندگی‌شان رخ می‌دهد. خوش‌بین‌ها رویدادهای منفی را مواردی تصادفی می‌بینند که تأثیری بر آینده آن‌ها و حیطه‌های دیگر زندگی‌شان ندارد. اگر به این روش فکر کنید و بر رویدادهای منفی تمرکز نکنید، رویدادهای مثبت را رویدادهایی می‌بینید که باور به خودتان و خوب بودن زندگی را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند اطمینان کنید که اتفاقاتی خوب در زمان حال و آینده برای شما خواهد افتاد.
hedgehog

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۶۴ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۶۴ صفحه

قیمت:
۸۹,۹۰۰
۴۴,۹۵۰
۵۰%
تومان