بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب دانش کسب عظمت | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب دانش کسب عظمت اثر والاس دلویس واتلز

بریده‌هایی از کتاب دانش کسب عظمت

۴٫۳
(۴)
عمیقاً به این حقیقت بیندیشید که این جهان خداوند است و بهترین جهان ممکن؛ این جهان، جهانی است که خداوند آن را با فرایندهای تکامل اُرگانیک، اجتماعی و صنعتی از ابتدا تاکنون به‌سوی تکامل پیش برده است، جهانی که در حال حرکت به‌سوی تعالی و هماهنگی بیشتر است.
پریوش
تو آنی هستی که هستی، به این دلیل که به همان صورت که می‌اندیشی، عمل می‌کنی؛ تو در جایی هستی که هستی، زیرا طبق تفکر خود، عمل می‌کنی.
پریوش
عمل، شکل دوم اندیشه است و شخصیت، شکل مادی‌شدهٔ اندیشه است.
پریوش
هر اندیشه، آبستن اندیشه‌ای دیگر است. وقتی ایده‌ای را یادداشت می‌کنید، ایده‌های دیگر سرازیر می‌شوند تا جایی‌که می‌توانید یک صفحه را پر کنید. شما نمی‌توانید به اعماق ذهن خود پی ببرید؛ زیرا ذهنتان نه انتها دارد و نه مرزهای تعیین‌شده. شاید اولین اندیشه‌های شما خام باشد، لیکن همچنان که می‌اندیشید، بیشتر و بیشتر از وجود خود استفاده می‌کنید؛ سلول‌های جدید مغز را برای فعالیت زنده خواهید کرد و توانایی‌های ذهنی جدیدی را خواهید پروراند.
پریوش
کمتر مطالعه کنید و بیشتر بیندیشید. دربارهٔ کارها و چیزهای باعظمت مطالعه کنید و دربارهٔ پرسش‌ها و موضوعات باعظمت فکر کنید.
پریوش
اندیشیدن نسبت به کارهای دیگر، دشوارترین و طاقت‌فرساترین عمل است؛ ازاین‌رو بسیاری از مردم از اندیشیدن شانه خالی می‌کنند.
پریوش
هر میزان آموزش، مطالعه، یا تحصیل نمی‌تواند بدون وجود اندیشه، شما را به عظمت برساند؛ بلکه اندیشه است که می‌تواند همراه با کمی مطالعه شما را باعظمت کند. روی‌هم‌رفته افراد بسیاری وجود دارند که از طریق مطالعهٔ بدون تفکر، در تلاش‌اند. تا از خود چیزی خاص بسازند؛ همهٔ این تلاش‌ها با شکست مواجه خواهد شد. ذهن شما با مطالعه ارتقاء نمی‌یابد؛ بلکه با اندیشیدن به آنچه مطالعه کرده‌اید، رشد می‌کند.
پریوش
تقدیس وجود و ترک نفس به‌معنای اطاعت از روح است. شما آن را درون خود دارید که همیشه شما را به سمت بالا و به‌سوی پیشرفت وا می‌دارد و آن وادارکننده، "سرمنشأ قدرت ربانی" است. شما باید از آن بی‌قید و شرط اطاعت کنید. اگر شما باعظمت و متعالی باشید، هیچ‌کس نمی‌تواند منکر آن باشد، عظمت باید مظهر چیزی در درون شما باشد؛ هیچ‌کس نمی‌تواند از شما سؤال کند، زیرا این چیز باعظمت‌ترین و والاترین چیزی است که در درونتان وجود دارد. این چیز، ذهن، هوش یا عقل نیست. اگر به سرمنشأ وجود، بیشتر از قوهٔ عقل خود رجوع نکنید، نمی‌توانید باعظمت و متعالی شوید
سید مرتضی
باید بیاموزیم به باطن مردان و زنان بنگریم، مهم نیست که درظاهر چقدر بدنما و زشت باشند؛ زیرا آن‌ها در مرحلهٔ وجودیشان در حال تکامل‌اند. بنگرید، همه‌چیز خوب و مناسب است. به‌محض این‌که به این درک از معرفت برسیم، تمایلمان را برای گشتن به دنبال خطاهای مردم، قضاوت کردن آن‌ها، انتقاد از آن‌ها، یا محکوم کردن آن‌ها از دست می‌دهیم. دیگر همچون کسانی که در حال نجات روح‌های ازدست‌رفته‌اند، نمی‌کوشیم، بلکه مانند فرشتگانی رفتار می‌کنیم، که در حال طرح‌ریزی برای تکمیل بهشتی باشکوه‌اند. ما زادهٔ روحیم و پادشاهی خداوند را می‌بینیم. ما دیگر انسان‌ها را همچون درختان متحرک نمی‌نگریم، بلکه بصیرت ما رشد کرده است. ما چیزی جز واژگان ناب و مناسب برای بیان کردن نداریم
سید مرتضی
تمام جاه‌طلبی‌های کوته‌فکرانه را کنار بگذارید و برای جستجوی والاترین نیکی مصمم شوید و تحت‌تأثیر خودخواهی‌های بی‌ارزش قرار نگیرید. علاوه‌براین، تمام وسوسه‌های اخلاقی را از قلب خودتان دور بریزید و در این کار، مصمم باشید. سپس عزم خود را جزم کنید که نه‌تنها تمام اندیشه‌های شرورانه را رها خواهید کرد، بلکه تمام کردار، عادات و اعمالی را، که مورد تأیید آرمان‌های شریف شما نیست ترک خواهید کرد. این امر، بسیار اهمیت دارد. این عزم راسخ را با تمام قدرت روح خود بسازید، آن‌وقت است که برای قدم بعدی به‌سوی عظمت، که در فصل بعد شرح داده می‌شود، آماده می‌شوید.
سید مرتضی

حجم

۷۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۷۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۵۹,۹۰۰
۲۹,۹۵۰
۵۰%
تومان