بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هنگامی که نیچه گریست | صفحه ۴۲ | طاقچه
کتاب هنگامی که نیچه گریست اثر اروین  د. یالوم

بریده‌هایی از کتاب هنگامی که نیچه گریست

انتشارات:انتشارات جامی
امتیاز:
۴.۳از ۲۶۵ رأی
۴٫۳
(۲۶۵)
آيا خودکشی می‌‌‌تواند به عنوان يک انتخاب در نظر گرفته شود؟ باز هم نيچه پاسخی محکم و واضح داد: ــ هر انسانی، مالک مرگ خود است و می‌‌‌تواند به روش دلخواه عمل کند. شايد... و تنها شايد... بتوان حق زندگی کردن را از هر انسانی گرفت، ولی حق مردن را در هيچ شرايطی نمی‌‌‌توان سلب کرد. اين کار، انصاف نيست، بلکه قساوت است.
mina3062
در کتاب خودم به نام انسانی، زيادی انسانی اشاره کرده‌‌‌ام که پس از گشوده شدن جعبه پاندورا، مصيبتهايی که زئوس در آن جای داده بود، به جهان انسانها هجوم بردند، ولی يکی از آنها که شناخته شده نبود، در جعبه باقی ماند که اميد نام داشت. انسان از آن پس، اين جعبه و اميد باقيمانده در آن را به اشتباه، صندوق خوش‌‌‌اقبالی ناميد، ولی از ياد برد که زئوس آرزو کرده بود انسان همچنان بايد به خودآزاری ادامه بدهد. بدترين مصيبت، اميد است، چون عذاب را طولانی می‌‌‌کند.
mina3062
ــ انتخاب درست و جامع، تنها در پرتو نور حقيقت می‌‌‌تواند شکوفا شود. همين است و جز اين نيست.
mina3062
ــ حقيقت، مقدس نيست. مقدس، جستجو برای يافتن حقيقت است! کاری مقدستر از خودشناسی سراغ داريد؟ کارهای فلسفی من، به تعبيری، از ماسه ساخته می‌‌‌شوند. انگاره‌‌‌های من پيوسته در حال تغيير است، ولی به يکی از عبارات ماندگار خود اشاره می‌‌‌کنم: «کسی که بايد بشوی، باش!» بدون حقيقت، چگونه انسان می‌‌‌فهمد کيست و چيست؟
mina3062
من حامی ابليس می‌‌‌شوم و می‌‌‌پرسم چرا با اين شور و اشتياق از حقيقت دفاع می‌‌‌کنيد و به آن احترام می‌‌‌گذاريد؟
mina3062
آنگاه اشاره به شقيقه کرد و افزود: ــ ...اينجا باردار است. باردار کتاب، کتابهايی که شکل گرفته‌‌‌اند. کتابهايی که می‌‌‌توانم به زودی بزايم. گاهی تصور می‌‌‌کنم که سردردهايم، ناشی از زاييدن مغزی است.
mina3062
در برابر حضور «چرا» در زندگی، می‌‌‌توانم با «چگونگی» سازگاری داشته باشم.
mina3062
بايد چهل و دو سال ديگر، ناظر گذشتن سالها باشد. بايد چهل و دو سال ديگر به چشمانی خيره بنگرد که پير می‌‌‌شوند. آيا نمی‌‌‌توان از زندان زمان گريخت؟ آه، توانايی در آغاز دوباره! ولی چگونه؟ کجا؟ با چه کسی؟
mina3062
اميد، لازم است و بايد آن را زنده نگه‌‌‌داشت.
mina3062
واژه وظيفه برايم ثقيل و تهاجمی است. من اين وظيفه را در ابدی کردن آزادی خودم منحصر کرده‌‌‌ام. زناشويی، احساس مالکيت و حسادت، موجب اسارت روح انسان می‌‌‌شود. هرگز اجازه نخواهم داد چنين احساساتی بر من غلبه کند. دکتر بروئر اميدوارم زمانی را ببينم که زنان و مردان، قربانی ضعف اخلاقی يکديگر نشوند.
mina3062

حجم

۳۷۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۴۲۴ صفحه

حجم

۳۷۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۴۲۴ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
۴۱,۳۰۰
۳۰%
تومان