بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب شازده حمام (جلد چهارم) | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب شازده حمام (جلد چهارم) اثر محمدحسین پاپلی‌یزدی

بریده‌هایی از کتاب شازده حمام (جلد چهارم)

۴٫۵
(۴۲)
چرا این‌همه تبلیغ برای کاهش مصرف آب؟ پاسخ می‌دهد: «چراکه نه؟ آب را باید همیشه کم مصرف کنیم. تبدیل یخ به آب در جزیره گران تمام می‌شود. انرژی می‌خواهد.» می‌گویم: «شما که زغال‌سنگ فراوان دارید.» می‌گوید: «استخراج زغال‌سنگ هزینه دارد و سوزاندن آن سبب آلودگی زیست‌محیطی می‌شود.» مسئول آب شهری می‌گوید: «اما مهم‌ترین مسئله، فاضلاب است. دفع فاضلاب گران است. اگر فاضلاب گرم نباشد، در لوله‌ها یخ می‌زند. باید در تانکرهای سبک جمع و تانکرها با کشتی حمل شود. کشتی‌ها به وسط اقیانوس بروند و فاضلاب‌ها را تخلیه کنند. ما اینجا برای کاهش مصرف انرژی به‌خصوص آب، هم تبلیغ و هم فرهنگ‌سازی می‌کنیم. در کودکستان‌ها و مدارس به بچه‌ها یاد می‌دهیم چگونه در مصرف انرژی و آب صرفه‌جویی کنند
مهرسام
در این جهان حفظ صلح صدها برابر از جنگ‌افروزی دشوارتر است. جنگ‌افروزی سودآور است.
مریم صدیقین
رقیه مادر مهری در ۴۷ سالگی بر اثر سکته مرد. او در تمام عمر نمازش ترک نشده بود. هرگز به خدا و پیغمبر و امامان کوچک‌ترین توهینی نکرده بود. اما در حال فحش‌دادن به پیامبر (ص) و امام‌ها (ع) مرد. او که خود را مسلمان مؤمن می‌دانست، درحالی‌که فریاد می‌زد «من کافرم» مرد.
مهدی
آیا من می‌توانم در کشور خودم آزادانه به داخل محوطهٔ رادارهای بزرگ بروم؟ خوب، جواب منفی است. آیا می‌توانم با یک مهندس مسئول و یا کارمند نگهداری آنتن‌های بزرگ که فضا را کنترل می‌کند، قرار بگذارم و از او آزادانه بپرسم که این آنتن‌ها چه می‌کند یا شما چه می‌کنید؟
سید مهدی
انقلاب مثل آتش‌فشان گدازه‌هایش را به همه عالم پرتاب کرده است. گدازه‌هایی که اکثراً طلا و الماس هستند.
سید مهدی
«حد شناسی» یکی از ابتدایی‌ترین اصول تمدن و لازمهٔ متمدن شدن است. حد و حدود وقتی رعایت شد، امنیت و احترام پابرجا می‌ماند.
سید مهدی
به یاد حرف ویکتور هوگو در کتاب بینوایان افتاد؛ جایی که می‌گوید: «آقای میریل! باید سرنوشت همه آدم‌هایی را که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، بپذیرید. شهرهای کوچک جایی است که در آن‌ها دهان‌های بسیاری برای حرف زدن و مغزهای کمی برای اندیشیدن وجود دارد.»
سید مهدی
هنوز وکلا دنبال حقیقت‌یابی و پیروزی حقیقت و عدالت بودند. هنوز نمی‌خواستند به ضرب پول، حقیقت را دگرگون کنند.
سید مهدی
در عصری که فیلم‌های جنگی با کشتارهای وحشتناک طرفداران بسیار دارد، فکر می‌کنید عده‌ای از دیدن صحنهٔ اعدام لذت نمی‌برند! آیا با نشان دادن این صحنه‌ها، ژن خشونت را در آن‌ها تقویت نمی‌کنیم!
سید مهدی
به آن درجه از درک زندگی مشترک رسیده‌اند که همشهری زردشتی عزیز خود را به عضویت شورای اسلامی شهر یزد انتخاب کرده‌اند. در شهر یزد حداکثر حدود ۳۰۰۰ نفر زردشتی می‌توانند رأی بدهند. آن‌وقت این جوان زردشتی ۲۰۱۸۹ رأی آورده است؛ یعنی ۱۸۰۰۰ نفر مسلمان به این شهروند زردشتی رأی داده‌اند. تعامل، تساهل و احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز از این بالاتر؟
سید مهدی

حجم

۱۰۲۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۶۴ صفحه

حجم

۱۰۲۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۶۴ صفحه

قیمت:
۸۵,۰۰۰
تومان