بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب شنیدن از دائو دِ‌جینگ (متن کهن چینی) | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب شنیدن از دائو دِ‌جینگ (متن کهن چینی) اثر ع. پاشایی

بریده‌هایی از کتاب شنیدن از دائو دِ‌جینگ (متن کهن چینی)

نویسنده:لائوزه .
مترجم:ع. پاشایی
انتشارات:کارگاه اتفاق
امتیاز:
۴.۵از ۱۹ رأی
۴٫۵
(۱۹)
برای این قیام می‌کنند که فرمانرواهاشان در همه‌ی کارها دخالت می‌کنند.
Marya Morrevna
هرکه نوک پنجه می‌ایستد نمی‌تواند محکم بایستد. هرکه قدم‌های بلند برمی‌دارد راه نمی‌رود. هرکه فقط از دید خودش نگاه می‌کند روشن نمی‌بیند. هرکه همیشه خود را مُحق می‌داند حقیقت را نمی‌بیند. هرکه به یافته‌های خودش می‌بالد چیزی نیافته است. بنا به دائو: «این‌ها باروبنه‌ی اضافی‌اند» خوشبختی نمی‌آورند، برای همین، پیروان دائو از آن‌ها دوری می‌کنند.
❦︎𝑭𝒂𝒓𝒏𝒂𝒛❦︎
شناختن دیگران فرزانگی است و شناختنِ خود، روشن‌بینی.
Anonymous
شناختن دیگران فرزانگی است و شناختنِ خود، روشن‌بینی. آن‌که به دیگران غلبه می‌کند قدرتمند است اما آن‌که به خود غلبه می‌کند نیرومند است. آن‌که به هرچه دارد خرسند است او توانگر است. و آن‌که با قدرت عمل می‌کند اراده دارد. آن‌که جایگاهش را از دست نمی‌دهد دیری خواهد ماند. و آن‌که می‌میرد اما جایگاهش را از دست نمی‌دهد همیشه خواهد ماند.
Ali
پُرگفتنِ از آن به‌آخررسیدن است پس بهتر است که آن را در دل نگه داری.
Marya Morrevna
تیغه که تیزِ تیز باشد زود کُند می‌شود.
Alivi
کدام‌یک به تو نزدیک‌تر است، نامت یا خودت؟ کدام‌یک بیشتر است، خودت یا مالَت؟ کدام‌یک ویرانگرتر است، سود یا زیان؟ هرکه دلبسته‌ی چیزها باشد رنج بسیار خواهد برد. هرکه می‌اندوزد از زیانِ سنگین رنج خواهد برد. هرکه قانع باشد هرگز ناامید نمی‌شود. هرکه می‌داند کِی دست از کاری بردارد به درد سر نمی‌افتد. او همیشه در امان است.
iSurin
سی پره در ناف چرخ به هم می‌رسند فایده‌ی چرخ در خالیای میان پره‌هاست. وقتی چرخ کوزه‌گری کوزه می‌سازد فایده‌ی کوزه درست در خالیای آن است. وقتی برای اتاق در و پنجره درست می‌کنید خالیای آن‌ها برای اتاق مفید است. پس، بودن مفید است اما نبودن به کار می‌آید.
Marya Morrevna
انسانْ نرم و ناتوان زاییده می‌شود اما در مرگ سفت و سخت می‌شود. گیاهانِ سبز که تروتازه و پر از شیره‌ی گیاهی‌اند در مرگ پژمرده و خشک می‌شوند. پس، سفت و سخت [خَم‌نشدنی] یارِ مرگ است و نرم و خَم‌شدنی یارِ زندگی. به این نحو سپاهِ بی‌انعطاف هیچ‌وقت در نبرد پیروز نمی‌شود. درختی که خم نمی‌شود آسان می‌شکند. سخت و محکم می‌افتد و نرم و سست چیره می‌شود.
Marya Morrevna
من به هرچه ارزش می‌دهم تقریباً آن را از دست می‌دهم.
Marya Morrevna

حجم

۲۴۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

حجم

۲۴۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان