بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سونات کرویتسر | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب سونات کرویتسر اثر لئو تولستوی

بریده‌هایی از کتاب سونات کرویتسر

۴٫۱
(۱۹)
زندگی در شهر برای مردم غمگین ساده‌تر است. در شهر می‌توان صدها سال بدون دانستن این مطلب که مدت‌ها پیش مرده‌ایم زندگی کنیم. خوب در زندگی شهری هیچ گاه فرصتی برای تنها شدن با وجدانمان نداریم و همیشه سرمان شلوغ است. کار، زندگی اجتماعی، حفظ سلامتی، پیش گرفتن هنر، توجه و رسیدگی به سلامت فرزندان و بالاخره تربیت و آموزش آنان از ملزومات زندگی شهری هستند که شما را احاطه می‌کند. حتی گاهی باید میزبان شخصی باشید و یا برای دیدار او راهی شوید، گاهی دیگر هم مجبور به رفتن به فلان نمایش و فلان برنامه هستید و یا باید در این کنسرت و آن کنسرت حضور داشته باشید.
پویا پانا
پس چه هنگام ذات حقیقی این پزشکان فریبکار و تمام حقه‌های آنان آشکار می‌شود؟
پویا پانا
چرا اصلا نسل بشر باید ادامه یابد؟ ـ چرا! معلوم است وگرنه از بین خواهیم رفت. - خوب چرا باید وجود داشته باشیم؟ - چرا دیگر چیست؟ برای آنکه زندگی کنیم. - پس بگویید چرا اصلا باید زنده باشیم؟ اگر برای زندگی هدفی نباشد و حیات تنها به خاطر زیستن به ما عطا شده باشد که ادامه‌ی این زندگی دیگر دلیلی ندارد. اگر واقعا چنین باشد پس حق با شوپنهاورها و هارتمان‌ها و نیز بودایی‌ها است. اما حال اگر برای زندگی هدفی وجود داشته باشد واضح است که در این حالت هم پس از دستیابی به آن، زندگی باید اتمام یابد. نتیجه‌ی این طرز تفکر همین است.
پویا پانا
یهودیان می‌گویند می‌خواهید ما فقط به عنوان بازرگان و سوداگر همراهتان باشیم؟ باشه، حرفی نیست. به عنوان بازرگان و سوداگر شما را تحت سلطه‌ی خود در می‌آوریم. در مورد زنان هم به همین منوال پیش می‌رود و می‌گویند می‌خواهید ما ابزار شهوت رانی شما باشیم، درست است؟ باشه، پس از طریق همین ابزار شهوت رانی شما را برده و بنده‌ی خود می‌سازیم.
پویا پانا
زنان درست مانند یهودیان هستند که با قدرتشان ظلم و ستمی را که به آن‌ها روا شده است تلافی می‌کنند.
پویا پانا
این پندار که زیبایی برای زن فضیلت است آنچنان چرند است که انسان را متعجب می‌سازد. اما براستی ممکن است زنی زیبا حرف‌های احمقانه‌ای به زبان آورد اما با این حال ما مردان همچنان به او گوش می‌سپاریم و نه تنها متوجه‌ی حماقت آن سخنان نمی‌شویم بلکه در نظرمان هوشمندانه هم جلوه می‌کند. آنان چنین سخنانی به زبان می‌آورند و حتی مرتکب اعمالی پست و ننگین می‌شوند اما باز هم در نظر ما همان بانوی دلپذیر باقی می‌مانند. خوب اگر زنی را بیابید که از آن حرف‌های احمقانه نزند و عمل زشتی مرتکب نشود اگر زیبا هم باشد دیگر بی‌چون و چرا متقاعد می‌شوید که او به طور عجیبی باهوش و صاحب فضایل اخلاقی است.
پویا پانا
زمانی که مرد و زن همچون اغلب موارد برای زندگی در کنار یکدیگر در تمام طول عمر پیمان می‌بندند و تعهداتی را می‌پذیرند، دو ماه پس از ازدواج حتی از دیدن هم بیزار می‌شوند و خواهان جدایی از یکدیگر می‌شوند اما همچنان به زندگی کنار هم ادامه می‌دهند که همین امر هم اصولا زندگی آنان را به جهنمی تبدیل می‌سازد که وادارشان می‌سازد تا برای خلاصی از این وضع به می‌خواری، خودکشی با شلیک گلوله و یا کشتن و مسموم کردن یکدیگر پناه بیاورند.
پویا پانا
وحشتناک‌تر این بود که من بدن همسرم را حق مسلم خود می‌دانستم، انگار که اصلا بدن خودم است و در همان حال حس می‌کردم که نمی‌توانم کنترل آن بدن را در دست بگیرم و بر آن مسلط شوم طوریکه گویا به من تعلق نداشت و همسرم می‌توانست هر آنچه مایل است با آن انجام دهد و برخلاف میل من از آن برای آنچه خود خواهانش است بهره گیرد.
لیلی مهدوی
زنان، بخصوص زنانی که در کنار مردان فاسد تربیت شده‌اند از همه بهتر می‌دانند که تمام سخنان در مورد عواطف و فضایل متعالی و برتر فقط حرف است و آنچه مردان حقیقتا به دنبال آن هستند رفع امیال جسمانی یشان و جذب هرآنچه که کمک می‌کند تا فریبنده‌تر جلوه کنند، است.
لیلی مهدوی
همانطور که باده گساری و سیگار کشیدن را شروع کرده بودم هرزگی و عیاشی را هم آموختم. در اولین سقوطم در این ورطه‌ی فساد حس غریبی داشتم. به یاد دارم که به محض پایان یافتن آن در همان اتاق، به شدت غمگین شده بودم. دوست داشتم برای از دست دادن معصومیتم و برای رابطه و آمیزشم با زنی که برای همیشه فاسد و تباه شده بود بگریم، بگریم و همچنان اشک بریزم. بله، رابطه‌ی طبیعی و ساده‌ای که می‌توانستم با یک زن داشته باشم برای همیشه نابود گشت
.
مجازات و نجات نوع بشر در همین است که وقتی زندگیِ بی‌قاعده‌ای را در پیش گیرند قادرند طوری خودشان را در آن غرق کنند که چشمانشان حتی قادر به دیدن بدبختی و وضعیت اسفناک خودشان هم نباشد.
Artin li
زندگی در شهر برای مردم غمگین ساده‌تر است. در شهر می‌توان صدها سال بدون دانستن این مطلب که مدت‌ها پیش مرده‌ایم زندگی کنیم. خوب در زندگی شهری هیچ گاه فرصتی برای تنها شدن با وجدانمان نداریم و همیشه سرمان شلوغ است. کار، زندگی اجتماعی، حفظ سلامتی، پیش گرفتن هنر، توجه و رسیدگی به سلامت فرزندان و بالاخره تربیت و آموزش آنان از ملزومات زندگی شهری هستند که شما را احاطه می‌کند.
افسانه
دیگر دایه به کودکان شیر می‌داد یا بهتر است بگویم از فقر، بدبختی و نادانی یک زن بهره بردیم و او را از فرزندانش دور کردیم تا مراقب فرزند خودمان باشد و برای حصول این هدفمان نوعی کلاه تجملی با یراقی نقره‌ای بر سرش گذاشتیم.
Shiva Asghari
فقط یک قانون وجود دارد و آن اینکه عرف جامعه روسپی گریِ کوتاه مدت و دوره‌ای را زشت و کریه می‌داند اما به خلاف آن احترام می‌گذارد.
Shiva Asghari
به محض خروج پیرمرد از کوپه‌ی قطار بار دیگر بحث از سر گرفته شد. مرد فروشنده گفت: گویی مردک درست از کتب دینی عهد عتیق بیرون آمده بود. بانوی میانسال گفت: او گواه و اثبات متحرک و زنده‌ی قوانین مردسالاری بود. واقعا که چه درک وحشیانه‌ای از زن و مقوله‌ی ازدواج داشت. وکیل گفت: بله، ما فاصله‌ی بسیار زیادی تا رسیدن به طرز فکر اروپایی‌ها از ازدواج داریم.
Dexter
ما همچون دو زندانی متنفر از یکدیگر در یک سلول بودیم که با یک زنجیر بسته شده‌اند و زندگی یکدیگر را زهرآگین می‌ساختیم و حتی تلاشی برای آگاهی از این اوضاع نمی‌کردیم. به هیچ وجه نمی‌دانستم که ۹۹ درصد از زندگی زوج‌ها همچون زندگی ما در همین جهنم می‌گذشت و البته جز این، طور دیگری هم نمی‌توانست باشد
Saba
جز آنکه زن برخلاف سرشت و ذاتش همزمان باردار، شیرده و معشوقه باشد که حتی هیچ حیوانی هم حاضر به چنین کاری نیست که گرچه در این صورت هم، قدرت و توانایی‌اش یاری‌اش نمی‌کند و از همین جا است که بیماری‌های روانی و عصبی در زنان شروع می‌شود
Saba
مجازات و نجات نوع بشر در همین است که وقتی زندگیِ بی‌قاعده‌ای را در پیش گیرند قادرند طوری خودشان را در آن غرق کنند که چشمانشان حتی قادر به دیدن بدبختی و وضعیت اسفناک خودشان هم نباشد. این کاری است که ما انجام می‌دادیم
shokoufeh
اما همواره تربیت زنان درست همانگونه است که باید باشد. این دیدگاه رایج ما نسبت به زنان در جامعه است که باید تغییر کند و به نوعی دیدگاه حقیقی و نه ساختگی مبدل گردد.
آلما
بالاخره به جایی رسیدیم که دیگر اختلاف نظر عامل دشمنی و خصومت‌مان نسبت به یکدیگر نبود بلکه در اصل خود همین دشمنی بود که اختلاف نظرها را ایجاد می‌کرد.
pejman

حجم

۱۳۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

حجم

۱۳۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان