بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نه فرشته، نه قدیس | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب نه فرشته، نه قدیس اثر ایوان  کلیما

بریده‌هایی از کتاب نه فرشته، نه قدیس

۳٫۶
(۴۱)
خانم عزیز و جوان من، مردم از کشیش‌ها انتظار دارند که تقصیر همه چیز را به گردن بی‌ایمانی بیندازند. ولی تنها مطلب مهم ایمان نیست. پولس رسول از ایمان و امید و از عشق سخن می‌گوید. او می‌گفت مهم‌ترین این سه رکن عشق است. در این روز و روزگار ایمان آوردن به پیام کتاب مقدس آسان نیست، ولی جوان‌ها بی‌ایمان نیستند، آن‌ها عشق را کم دارند.
lily
ــ علتش چی بود؟ ــ پوچی. افسردگی و پوچی. ــ هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردم. ــ چون شماها همیشه خیال می‌کردید من خیلی شاد و شنگولم. اما این فقط صورتکی بود که برای شماها به چهره می‌زدم.
rzvmn
ناگهان حس می‌کنم او را درک می‌کنم؛ درک کنم که چرا به مواد مخدر گرایش پیدا کرد که جهان را از آن‌چه واقعاً هست متفاوت و یا دست‌کم پذیرفتنی می‌کند.
rzvmn
می‌روم و دوش می‌گیرم. دوش را تا آخر باز می‌کنم؛ شاید بتوانم همهٔ این پلشتی‌ها، خستگی و گناهان واقعی و خیالی‌ام را بشویم.
rzvmn
از فکر این‌که ممکن است دیگر هیچ‌وقت او را نبینم به خودم لرزیدم. همه‌چیز یک روز تمام می‌شود؛ فقط مسئله این است که تا آن موقع چند روز دیگر مانده.
rzvmn
اما نگاهش غمگین است. حالت و رفتار یک ملکه را دارد. غمگینی‌اش تحریک‌کننده است.
rzvmn
مدت‌ها در دل شب گریه می‌کردم. کسی نبود دلداری‌ام بدهد، موقع خواب که در چنگال درد و رنج رها می‌شدم کسی نبود دست نوازشی بر سرم بکشد.
rzvmn
راستی بر سر مردمی که زندگی‌شان را با ترس از ابراز عقیده سپری می‌کنند چه می‌آید؟ چه بسا یا از فکر کردن دست می‌کشند یا به گفت‌وگوهای توخالی اکتفا می‌کنند.
rzvmn
یاد نیمهٔ دوم دههٔ ۱۹۸۰ می‌افتم؛ چه دوران جالبی بود. رژیمی که از آن متنفر بودیم داشت از هم می‌پاشید. دیگر قادر به ایجاد ترس، مخصوصاً در دل ما جوان‌ترها نبود. دیگر نمی‌توانست همهٔ مخالفین را به زندان بیندازد یا از کشور بیرون کند. دیگر نمی‌توانست جلو تظاهرات‌مان را بگیرد، گیریم که چماقدارهاش را سروقت‌مان می‌فرستاد و ماشین‌های آب‌پاشش با چنان فشاری به سر و روی مردم آب می‌پاشیدند که از آتش بیشتر می‌سوزاند.
Ailin_y
زندگی بزرگ‌ترین معجزه است و این مهم نیست که آدم معتقد باشد که زندگی یک‌باره آفریده شده یا به‌تدریج و با تکامل پدید آمده، پدیدهٔ حیات هنوز بزرگ‌ترین معجزه‌ای است که رخ داده است.
Travis
مجذوب مارهای سمی و یا داستان زندگی کسانی چون هیتلر و استالین شدم. سرنوشت این آدم‌ها مثل زهِ کشیده شده است. این دو از کوه‌هایی بالا رفتند که قله‌هایشان را ابر پوشانده بود و دامنه‌هایشان غرق در خون بود و سرانجام هم هر دو نفر در همین خون غرق شدند.
Travis
چرا آدم‌های خوب این همه زود می‌میرند ولی آدم‌های رذل سال‌های سال زنده می‌مانند؟ آدم‌های خوب رنج بیشتری می‌کشند چون از رنج دیگران هم رنج می‌برند.
Eli
به هر حال، برای آن‌که مردم به صورت توده‌ای عظیم و بی‌فکر و مطیع و مُنقاد درآیند و گوش به فرمان رهبران‌شان باشند لازم است اعتقادی عمیق به چیزی داشته باشند که فوق بشری و نجات‌بخش باشد. پیامبرانِ چنین باورهایی می‌دانستند که هر باور تازه را باید بر اساس مرزبندی با کسانی تعریف کرد که این باورها را نفی و با آن ها مخالفت می‌کردند؛ پس اینان را باید بدخواه و ملعون نامید. می بایست گولاک‌ها و کلیمی‌ها و ضد انقلاب را کشت، کشیش‌ها را تیرباران کرد، پادشاهان را گردن زد، کودکان را مسموم کرد و قربانیان هرچه بیشتری گرفت تا مذهب‌های جدید اعتبار کسب کنند.
lily
ــ هر دوتان هم خل و چل هستید. یک تعریف و تحسین غیرمنتظره.
خیر کثیر
جوان‌ها بی‌ایمان نیستند، آن‌ها عشق را کم دارند.
خیر کثیر
طلای پاییز در برم گرفته، دیگر جوان نخواهم شد.
خیر کثیر
به باور من مرگ دیکتاتور دری را برای بخشی از بشر گشود که آن را به روی کرامت انسانی و عدالت، تساهل و مدارا و رحم و شفقت محکم بسته بودند.
پریسا
خیلی زود فهمیدم که تنها تعداد کمی از مردم واقعاً شکنجه می‌شدند؛ آن هم درست تا آن اندازه که رژیم مطمئن شود بقیهٔ مردم ترس در جان‌شان رخنه کرده و به سانسور و تحقیر همچون یگانه شکل زندگی تن داده‌اند.
Smrldo
چرا آدم‌های خوب این همه زود می‌میرند ولی آدم‌های رذل سال‌های سال زنده می‌مانند؟ آدم‌های خوب رنج بیشتری می‌کشند چون از رنج دیگران هم رنج می‌برند. من نمی‌دانم آدم خوبی هستم یا نه ولی این را می‌دانم که بیشتر از سهمم رنج می‌برم.
Smrldo
بهترین داروی افسردگی فعالیت و کار است.
Smrldo

حجم

۳۳۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۴۲ صفحه

حجم

۳۳۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۴۲ صفحه

قیمت:
۱۲۳,۰۰۰
تومان