بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب علی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب علی اثر علی شریعتی

بریده‌هایی از کتاب علی

نویسنده:علی شریعتی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۸از ۲۵ رأی
۳٫۸
(۲۵)
اساساً یکی از مشخصات بینش عوام، مطلق‌نگری است: همه، یا هیچ!
javad hedayati
تو چه حق داری که بی‌طرف بمانی؟ بی‌طرف یعنی چه؟ تو مجبور بودی تحقیق کنی. چون مسلمانی ناچار هستی که در برابر باطل بایستی و جانب حق را نگه‌داری و از آن دفاع کنی. حق نداری بی‌طرف باشی
t.ftm.s
به حاکمش می‌نویسد: حقوق اقلیت‌هایی را که از نظر مذهبی با تو شریک نیستند اما در این رژیم رسمی دینی تحت رهبری و قیادت تو زندگی می‌کنند، بیشتر از کسانی که در طبقه‌ی حاکم هستند و یا دین رسمی دارند و جزء اکثریت‌اند، مراعات کن. حتی مجال نده که آن‌ها حقشان را از تو مطالبه کنند؛ تو به سراغشان برو و حقشان را بده.
javad hedayati
این تعبیر، که غالباً تکیه می‌شود که «حق علی پایمال شد» تعبیر کاملی نیست، [بلکه باید گفت]«حق مردم پایمال شد.» علی خودش حق است.
محب
پیشوایی عبارت است از اعتقاد افراد انسانی به فردی که شایسته‌ی رهبری است و می‌تواند آنان را از وضع بدی که دارند به هدفی که آرزو می‌کنند، ببرد.
javad hedayati
شناختن محمد و ابوسفیان، علی و معاویه، حسین و یزید آسان است. شناخت طلحه و زبیری دشوار است که پس از پنجاه سال سابقه‌ی درخشان در اسلام و افتخار سبقت در ایمان و هجرت و جهاد و حرمت صحابی‌بودن و بدری‌بودن و بیست‌وسه سال در شمار نزدیک‌ترین یاران پیامبربودن و نیم‌قرن، در صدر رجال اسلام و صف مقدم امت مسلمان شمرده‌شدن و حیات خویش را با حیات اسلام آغاز کردن و عمری را سراسر، در دین به پایان آوردن و اکنون با مویی سپیدکرده در ایمان، و سیمایی آینه‌ی سرگذشت اسلام و کوله‌باری سنگین از پنجاه سال افتخار، به جنگ علی آمده‌اند، با حالتی خشمگین از قتل خلیفه‌ی مظلوم!
javad hedayati
علی را نه تنها باید در چهره‌ی خودش و یارانش، بلکه در چهره‌ی دشمنانش نیز باید شناخت. و شناخت دشمنان علی ما را به شناخت علی کمک می‌کند، آن چنان که ظلمت نور را می‌شناساند و شناخت دشمنان علی نیز درس است، آموزنده است.
کاربر ۲۳۸۹۱۸۷
محبت به خودی خود نجات‌بخش نیست، بلکه معرفت است که نجات می‌بخشد. ما در زمان خودمان موظف به شناختن امام هستیم، نه محبت بدون معرفت به امام.
t.ftm.s
علی مظهر وحدت است. مظهر کدام وحدت؟ وحدتی که با تحمل همه‌ی رنج و با همه‌ی شکنجه و دیدن همه‌ی رندی‌ها و نامردمی‌ها و خیانت نزدیکان و دوستان و همرزمان سابق [حفظ] می‌کند. حتی عثمان کار را به جایی می‌رساند که مروان که پیغمبر تبعیدش کرده بود حالا نخست وزیرش شده! بعد ابوذر را او تبعید می‌کند و بعد علی از ابوذر (نه او را پشتیبانی‌اش کرده و نه [برای او] شمشیر کشیده) بدرقه می‌کند. مروان می‌آید جلوی علی را می‌گیرد که امیرالمؤمنین از بدرقه‌ی ابوذر منع کرده است! [با این وجود] همه‌ی این‌ها را، همه‌ی این پریشانی‌ها و سختی‌ها را تحمل می‌کند. چرا بیست‌وپنج سال [سکوت]؟ برای اینکه این قدرت بماند؛ و لو در داخل این همه فاجعه و این همه حق‌کشی و این همه رندی و فرصت‌طلبی از طرف یاران نزدیک [باشد]!
javad hedayati
وحدت در تفکر، وحدت در تحقیق و وحدت در عقاید، مرگ عقاید، توقف عقل و پوسیدن و ماندن اندیشه است.
javad hedayati

حجم

۶۲۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۶۰۰ صفحه

حجم

۶۲۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۶۰۰ صفحه

قیمت:
۸۹,۰۰۰
۴۴,۵۰۰
۵۰%
تومان