بریده‌های کتاب آرمان‌شهر (اتوپیا)
کتاب آرمان‌شهر (اتوپیا) اثر توماس مور

کتاب آرمان‌شهر (اتوپیا)

نویسنده:توماس مور
انتشارات:نشر روزگار نو
امتیاز:
۳.۴از ۱۰ رأیخواندن نظرات
‌آدمی به خاطر داشتن دارائی مغرور نمی‌شود بلکه از نداشتن دیگران لذت می‌برد. ‌او اگر بداند در بهشت زیردستانی نیستند که به آنان فخر بفروشد حاضر نیست به بهشت برود زیرا با آزار فقرا است که از لذت داشتن بهره مند می‌شود. ‌ ‌شادی آنان در فقر دیگران است. ‌
ائمه
‌او گفت: "همه آن‌ها را به دار می‌آویزیم‌، گاهی بیست دزد را به یک چوبۀ دار آویزان می‌کنیم و عجیب است که گر چه کسی نمی‌تواند از این مجازات بگریزد اما هنوز این همه دزد وجود دارد. ‌" من که هرگز در پاسخ گفتن به کاردینال درنگ نمی‌کردم گفتم: "چرا؟ عجیب است!.‌. ‌. این رفتار با دزدان غیر عادلانه و ضد اجتماعی است چنین تنبیهی خیلی شدید و در نتیجه بی‌تأثیر است‌. ‌ ‌مکافات یک دزدی ساده، مرگ نیست‌، هیچ مجازاتی در دنیا نمی‌تواند مردم را از دزدی باز دارد چون تنها از این راه می‌توانند غذای خود را به دست آورند.
𝐍𝐨𝐜𝐭𝐮𝐫𝐧𝐞
«... اهل اتوپیا... در کرانه‌های ‌خویش مروارید می‌یابند و در برخی سنگ‌ها الماس و لعل، اما به دنبال آنها نمی‌روند. اگر ناگاه یکی از آنها را بیابند، آن را می‌پردازند و زیور کودکانش می‌کنند. تا کودکند از این زیورها لذت می‌برند و بدانها می‌بالند، اما چون بزرگتر شوند کنارشان می‌گذارند و این بازیچه‌ها را در خور کودکان می‌شمارند.
Jafar
مردم نمی‌توانند بی‌آهن زندگی کنند، همچنان که بی‌آب و آتش نمی‌توانند. اما زر و سیم چنان کیفیتی ندارند که از آنها چاره نباشد، بلکه این حماقت بشر است که آنها را به سبب کمیابی اشان گرانبها کرده است. طبیعت همچون پدر و مادری خردمند و گشاده دست بهترین چیزها را همه جا در پیش چشم قرار داده است، همچون هوا و آب و خاک، اما چیزهای بیهوده و بی‌قاعده را در جاهای پرت و دور افتاده پنهان کرده است...»
Estatira
‌آن‌ها در اصل با بستن قرارداد مخالف‌اند حتی اگر بدانند که دیگران بدان پای بندند. ‌آنان معتقدند وقتی قراردادی می‌بندید در حقیقت نشان می‌دهید که طرف مقابل دشمن طبیعی شما است.
Shanti
‌آدمی به خاطر داشتن دارائی مغرور نمی‌شود بلکه از نداشتن دیگران لذت می‌برد. ‌او اگر بداند در بهشت زیردستانی نیستند که به آنان فخر بفروشد حاضر نیست به بهشت برود زیرا با آزار فقرا است که از لذت داشتن بهره مند می‌شود. ‌ ‌شادی آنان در فقر دیگران است. ‌ ‌غرور چون افعی دوزخ در قلب انسان‌ها می‌خزد و خون آن‌ها را می‌مکد و آدمی را از پیشرفت باز می‌دارد. ‌
Estatira
از هر محصولی بیش از حد نیاز وجود دارد. ‌حتی اگر بیش از نیاز خود بردارد خطری برای دیگران وجود ندارد. ‌چرا باید احتکار کنند؟ وقتی می‌دانند کمبودی وجود ندارد هرگز چنین کاری نمی‌کنند. ‌طبیعت هیچ موجود زنده‌ای حریص و زیاده خواه نیست‌، مگر انسان که آنهم از ترس کمبودها است. ‌
Estatira
‌شکوه و عظمت پادشاهی در آن است که پادشاه بر ملتی ثروتمند و سعادتمند حکومت کند نه بر گدایان.
کتابخوان_پردیس
رافائل، یعنی همان مرد دریانورد و روایتگر اتوپیا در آغاز رژیم‌های ‌اروپایی را به مسخره می‌گیرد و بیان می‌دارد، هر جا مالکیت باشد نمی‌توان عدالت اجتماعی را شاهد بود. اصل «مال من» و «مال تو» مفسده برانگیز است.
مهدی نادریان
از پادشاه می‌پرسم: "شما تصور می‌کنید چرا مردم شما را انتخاب کرده‌اند؟ این انتخاب به خاطر خودتان نیست بلکه شما را برای آسایش و آرامش خویش برگزیده‌اند‌. ‌آنان از شما انتظار دارند که در راه آسایش آنان تلاش کنید و آنان را در مقابل ظلم و بی‌عدالتی حمایت نمائید‌.
کتابخوان_پردیس

حجم

۱۳۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۱۳۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد