بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب روح پراگ | صفحه ۹ | طاقچه
کتاب روح پراگ اثر ایوان  کلیما

بریده‌هایی از کتاب روح پراگ

نویسنده:ایوان کلیما
انتشارات:نشر نی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۵۵ رأی
۳٫۷
(۵۵)
در این کشور، همه احساس می‌کنند که کلاه سرشان رفته است و بنابراین فکر می‌کنند که حق دارند سر دیگران کلاه بگذارند
Ailin_y
به نظر می‌رسد مرگ یگانه مطلق در زندگی بشری است، پس هر امیدی نسبی است، توهمی که به انسان کمک می‌کند این مسیر مختوم به مرگ را طی کند.
Ailin_y
امید توانایی انسان است برای تخیل خویشتن در موقعیتی که متفاوت از موقعیت کنونی اوست.
Ailin_y
شهروندان با احتکار و هجوم به سمت کالاها به شکلی خودانگیخته بی‌اعتمادی‌شان را نسبت به دولتی که بر سر کار است نشان می‌دهند
Ailin_y
در این موقعیت‌های اضطراب‌آلود، شهروندان تجربه چندین و چند ساله‌شان را از نظام توزیع به نمایش می‌گذارند. تجربه به شهروندان آموخته است باید هر آنچه را که می‌توانند بخرند، بخرند، حتی چیزهایی را که فعلاً احتیاجی به آن‌ها ندارند.
Ailin_y
آن‌ها که قربانیان یک نوع خاص از تعصب بودند اکثراً تسلیم تعصبی از نوع دیگر شدند.
elham
آن‌ها که قربانیان یک نوع خاص از تعصب بودند اکثراً تسلیم تعصبی از نوع دیگر شدند.
elham
سال‌ها بعد، زمانی که به یاد کودکی‌ام افتادم و آنچه بر من گذشته بود، یک فکر تقریبآ کفرآمیز از خاطرم گذشت: این فکر که همه آن سال‌های محرومیت ارزش درک آن لحظه یگانه احساس آزادی را داشت.
کاربر ۳۶۶۸۹۲۸
در سال‌های بعدی پی بردم که بسیار اندکند آن چیزهایی که بتوانند جایگزین شرف ازدست‌رفته، اخلاق آسیب‌دیده شوند،
کاربر ۳۶۶۸۹۲۸
در آن زمانی که رژیمی جنایتکار قواعد قانون را به کلی زیر پا می‌گذارد، در آن زمانی که جرم و جنایت مجاز شمرده می‌شود، در آن زمانی که عده معدودی که فراتر از قانون هستند می‌کوشند دیگران را از شأن و کرامت و حقوق اولیه‌شان محروم کنند، اخلاق مردمان عمیقآ آسیب می‌بیند.
کاربر ۳۶۶۸۹۲۸
نوشتن به آدم این قدرت را می‌دهد که وارد زمان‌هایی شوی که در زندگی واقعی دور از دسترس هستند، حتی ورود به ممنوع‌ترین مکان‌ها. فراتر از این، نوشتن این قدرت را به آدم می‌دهد که هر کسی را به مهمانی خود دعوت کنی.
کاربر ۳۶۶۸۹۲۸
تاریخی که پر از قیام‌ها و سرکوب‌ها، اشغال‌گری‌ها، آزادسازی‌ها، خیانت‌ها و اشغال‌گری‌های تازه است، به شکل یک بارِ سنگین، به شکل یک یادآوری دائمی ناپایداری زندگی، وارد زندگی مردمان و شهرها می‌شود.
Ailin_y
این جمله میلان کوندرا در کتاب خنده و فراموشی به یادم می‌آید: «ملت‌ها این گونه نابود می‌شوند که نخست حافظه‌شان را از آن‌ها می‌دزدند، کتاب‌هایشان را تباه می‌کنند، دانش‌شان را تباه می‌کنند، و تاریخشان را نیز. و بعد کسی دیگر می‌آید و کتاب‌های دیگری می‌نویسد، و دانش و آموزش دیگری به آن‌ها می‌دهد، و تاریخ دیگری را جعل می‌کند»
ترنج🍊
هر جامعه‌ای که بنایش بر بی‌صداقتی است و هر جرم و جنایتی را تحمل می‌کند با این بهانه که این بخشی از رفتار عادی انسانی است، رفتاری منحصر به مشتی از نخبگان، و گروه دیگری را هرقدر اندک و کوچک محروم می‌کند از غرور و شرفش و حتی حق زندگی‌اش، خودش را دستی دستی محکوم به انحطاط اخلاقی و نهایتآ فروپاشی محض می‌کند.
ترنج🍊
این شناخت یا آگاهی که ممکن است همین فردا تو را بکشند عطشی برای هر چه پرشورتر زیستن در آدم به‌وجود می‌آورد
nazanin
بسیار اندکند آن چیزهایی که بتوانند جایگزین شرف ازدست‌رفته، اخلاق آسیب‌دیده شوند
nazanin
نمی‌خواهم تعریف کانت از پدیده‌ای به نام آفریننده یا فعالیت آفریننده را تجزیه و تحلیل کنم، بلکه توجه من معطوف این کشف اوست که محال است بتوان به فهمی دقیق از ماهیت اثری هنری (و بنابراین اثری ادبی) رسید، بی‌آن‌که پیش‌تر به صفات و کیفیات خالق اثر، تفکر او، و انگیزه او پرداخت، زیرا این‌ها از ضروریات هستند.
Ailin_y
درست همان‌طور که داستان پرومتئوس اسطوره عصر قهرمانی در تاریخ بشری است، داستان‌های یوزف ک. و ک.، مسّاح زمین، اسطوره‌هایی هستند متعلق به عصر حاضر، عصر ناقهرمانی در تاریخ بشر؛ و درست همان‌طور که عمل پرومتئوس قهرمانی نمی‌بود اگر که ایثار و رنجش به تمام نمی‌بود، رنجی که می‌پذیرد و رحمت بی‌شأن و کرامت عرضه شده به او را نمی‌پذیرد، به همین ترتیب هم داستان‌های ناقهرمانانه انسان محکوم دراز شده بر تخت ماشین شکنجه، داستان‌های یوزف ک. و ک.، مسّاح زمین، هم وجود نمی‌داشت اگر که ایثار و رنج فرانتس کافکا تمام و کمال نمی‌بود، فقط آن کسی که مشتاقانه اجازه می‌دهد به صخره‌ای زنجیرش کنند و اعضای بدنش را خوراک عقابان کنند می‌تواند به انسان آن آتشی را هدیه کند که در میان کوره‌راه‌های تاریک راهش را روشن می‌کند.
1984
در هر چند ثانیه کتاب تازه‌ای منتشر می‌شود. کتاب‌هایی که اکثرشان بخشی از همان صدای گنگ مداومی هستند که نمی‌گذارند ما خوب بشنویم. حتی کتاب هم دارد بدل به ابزاری برای فراموشی می‌شود.
کاربر ۷۵۷۲۹۰۵
در نظر آن‌هایی که هنوز هم به قدرت فرهنگ، قدرت کلام، قدرت نیکی و عشق، و غلبه آن‌ها بر خشونت باور دارند، در نظر آن‌هایی که باور دارند امکان ندارد شاعران یا ارشمیدس‌ها در مبارزه‌شان علیه یونیفورم‌پوشان شکست بخورند، انقلاب پراگ می‌تواند الهام‌بخش باشد.
1984

حجم

۱۹۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

حجم

۱۹۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۰ صفحه

قیمت:
۸۱,۰۰۰
تومان