بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رواقی گری؛ فلسفه زیستن خردمندانه | صفحه ۲۱ | طاقچه
کتاب رواقی گری؛ فلسفه زیستن خردمندانه اثر جوناس سالزگبر

بریده‌هایی از کتاب رواقی گری؛ فلسفه زیستن خردمندانه

انتشارات:مهرگان خرد
امتیاز:
۳.۷از ۲۸ رأی
۳٫۷
(۲۸)
درختی ریشه‌دار و محکم می‌شود که تازیانه‌های بادهای شدید را تحمل کند. همین لرزیدن و تکان خوردن باعث می‌شود که درخت محکم‌تر شده و ریشه‌هایش عمیق‌تر شوند. درختان آسیب‌پذیر آن‌هایی هستند که در دره‌های آفتابی رشد می‌کنند. سنکا می‌گوید: «چرا از این جمله که آدم‌های خوب باید در معرض بلا باشند تا قوی باشند، تعجب می‌کنی؟» همچون درختان، باران شدید و بادهای قوی از مزیت‌هایی هستند که در اختیار آدم‌های خوب قرار می‌گیرند، چرا که باعث می‌شوند این افراد آرام، منضبط، فروتن و قوی باشند.
Paradox
شما به عنوان یک شاگرد رواقی‌گری یاد می‌گیرید که تنها خودتان می‌توانید زندگی خودتان را خراب کنید و فقط خودتان می‌توانید اجازه ندهید که خود درونتان مغلوب چالش‌های تهوع آوری شود که زندگی به سمتتان روانه می‌کند.
محدثه
چقدر احمقانه است اگر فناپذیر بودن خود را فراموش کنیم و نقشه‌های خردمندانه خود را تا پنجاه سالگی و شصت سالگی عقب بیندازیم و تصمیم بگیریم زندگی خود را در نقطه‌ای شروع کنیم که خیلی‌ها اصلاً به آن نمی‌رسند!»
khanom mohandes
این فلسفه نمی‌گوید از ثروت چشم‌پوشی کنید. بلکه می‌گوید متفکرانه از آن استفاده کنید
khanom mohandes
«فلسفهٔ رواقی به دنبال زندگی ساده است نه تنبیه و عذاب.»
khanom mohandes
نظریهٔ اصلی مد نظر رواقیون این است که نسبت به چیزی هم بی‌سویه باشید و هم از آن لذت ببرید.
khanom mohandes
«ما هنگام سخنرانی بسیار فصیح و روان صحبت می‌کنیم و اگر هر سؤال ناچیزی در مورد موضوع بحث بیان شود، می‌توانیم به صورت منطقی آن را بررسی کنیم ولی اگر در یک آزمون عملی قرار بگیریم می‌بینیم که در یک کشتی شکسته گیر افتاده‌ایم.» اپیکتتوس
aliseddiqin
شما این توانایی را دارید که از قدرت عقلانیت استفاده کنید، آزادید که کنش‌های خود را انتخاب کنید، پس می‌توانید نقش خود را به خوبی بازی کنید.
khanom mohandes
حال هر کدام از نقش‌های ما وظائف مشخصی دارند. شما هم مانند یک بازیگر نمایش هستید که باید نقش خود را به خوبی بازی کنید، حتی اگر دوستش ندارید. همسو با نقشی که دارید عمل کنید.
khanom mohandes
هرکدام از ما نقش‌های مختلفی داریم که بازی می‌کنیم؛ انسان، شهروند جهان، پدر یا مادر، پسر یا دختر، برادر یا خواهر، همسر، دوست یا دشمن، معلم یا شاگرد، همسایه یا غریبه، جوان یا پیر. بعضی نقش‌ها مثل انسان بودن، دختر بودن و خواهر بودن طبیعی هستند. بعضی دیگر هم مثل همسر یا معلم شدن کسب می‌شوند.
khanom mohandes

حجم

۲۹۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۷ صفحه

حجم

۲۹۳٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۷ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان