بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب چگونه کارآمد فکر کنیم | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب چگونه کارآمد فکر کنیم اثر آلن دوباتن

بریده‌هایی از کتاب چگونه کارآمد فکر کنیم

۴٫۱
(۳۵)
برای مثال، وقتی ما می‌خواهیم از مهمانان خود خوب پذیرایی کنیم، اغلب نگران هستیم که چه چیزی می‌تواند آن‌ها را خوشحال کند. ما تصور می‌کنیم که باید کاری خارق‌العاده انجام دهیم، یا به کتاب‌های معروف آشپزی مراجعه کنیم که خودمان هرگز از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. ما فراموش می‌کنیم که به قدرتمندترین منبعی سر بزنیم که برای یک وعده‌ی دل‌انگیز در دست داریم: تجربه‌ی خودمان از چیزی که وقتی تنها و گرسنه هستیم خوشحالمان می‌کند.
سهیل مقدم
ما به‌تدریج به اين نتيجه می‌رسيم بهترین راه متقاعدکردن هرکسی درباره‌ی هر چیزی که قصد بیان آن را داریم این است که کتمان کنیم این ایده کاملاً از خودمان است و در عوض در پاورقی اضافه کنیم که آن ایده از شخصی دیگر و ترجیحاً شخصی با اسم و رسم و سابقه‌ی طبع و نشر طولانی است.
سهیل مقدم
سخت‌کوش لزوماً کسی نیست که از این جلسه به آن جلسه می‌رود و تلفن‌های کاری بین‌المللی را پاسخ می‌دهد، ممکن است کسی باشد که کنار پنجره نشسته است، به ابرها خیره می‌نگرد، گاهی سرش را میان دستانش می‌گیرد و چند کلمه‌ای در یک دفترچه‌ی کوچک می‌نویسد.
سهیل مقدم
با نگاه‌کردن به دنیا از چشمان عشق به این نتیجه می‌رسیم که چیزی به‌عنوان آدم بد یا موجودی به‌عنوان شیطان وجود ندارد. فقط درد و رنج و اضطراب است که در رفتارهای ناخوشایند ظاهر می‌شود و همچنین، چیزی به‌عنوان تمرین خوب‌بودن وجود ندارد، بلکه فقط تمرینی برای درک حقیقت وقایع است که ما را به جزئیات روان انسان آگاه می‌کند و اینکه همگی کم‌وبیش مانند یکدیگر هستیم.
bahari.@ra
عشق از آگاهیِ همواره در حال رشد و تسلیم در برابر این حقیقت که انسانِ عاری از ضعف وجود ندارد شکل می‌گیرد.
mahboobe.n
آن‌هایی که با عشق نگاه می‌کنند تصورشان بر این است که شاید پشت یاوه‌گویی‌هایی خشمگینانه، اندوه و تأسف، و پشت تکبر و خودنمایی، احساس ضعف و آسیب‌پذیری نهفته است. آن‌ها باور دارند که آسیب‌ها و تحقیرهای کودکی به عصیان‌های بزرگسالی منجر شده است
mahboobe.n
ما معمولاً خودمان را بيشتر قبول داريم، عمیقاً به نقطه‌نظرات خود بها می‌دهیم و فقط حاضر به تبادل و پذیرش امور قطعی اخلاقی هستیم. بااین‌حال، این توانایی را داریم که گاهی مردم را از پشت یک لنز متفاوت نگاه کنیم: از پس این لنز جدید خواهیم دید که حقیقت آن‌ها پیچیده‌تر و متفاوت‌تر از آن چیزی است که انتظار داشتیم و اینکه برخلاف باورهایی که ما را تحریک می‌کنند و با وجود آسیب یا آزاری که این افراد به ما رسانده‌اند، با اینکه رفتارشان برخلاف آن چیزی است که انتظار داریم و با اینکه گاهی خیلی وسوسه می‌شویم آن‌ها را ابله و بی‌شعور بنامیم و راهمان را بکشیم و برویم، ممکن است سزاوار همدلی و عطوفت بیشتری باشند.
mahboobe.n
چیزی که تفکر خوب را متمایز و برجسته می‌کند دقیق‌بودن آن است.
bahari.@ra
اگر به خاطر داشته باشیم که همه چیز درنهایت به گودال قبر منتهی می‌شود، دیگر چندان اهمیتی نخواهد داشت اگر با حسن نیّت به سمت کسی دست دوستی دراز کنیم و او دستمان را پس بزند، یا برای کاری سخت تلاش کنیم و بعد متوجه شویم که در آن کار هیچ استعدادی نداشته‌ایم. اگرچه فکر مرگ ممکن است ترسناک باشد، اما گریزناپذیری از آن می‌تواند راهگشای ما برای یک تجربه‌ی ثمربخش از زندگی باشد.
shahram naseri
کسی که نمی‌تواند همدلی کند لزوماً آدم خودخواهی نیست بلکه کسی است که به جنبه‌های تاریک‌تر و عجیب‌تر وجود خود آگاه نیست، بخش‌هایی از وجودش که کمی بی‌رحم، خشن، آسیب‌پذیر یا غمگین است. نقطه مقابل همدلی این نیست که فقط به خودتان فکر کنید، بلکه فکرکردن به خودتان در قالبی محدود است.
shahram naseri

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۳۷,۰۰۰
۱۸,۵۰۰
۵۰%
تومان