نظرات درباره کتاب آیشمن در اورشلیم و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب آیشمن در اورشلیم اثر هانا آرنت

نظرات کاربران درباره کتاب آیشمن در اورشلیم

نویسنده:هانا آرنت
مترجم:زهرا شمس
انتشارات:نشر برج
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۱۹۰ رأی
۳٫۷
(۱۹۰)
صبا بانو:)
آیشمن بعد از افول نازی‌ها، از آلمان فرار می‌کند و به آرژانتین می‌رود. آنجا جاسوسهای اسرائیلی آیشمن را پیدا می‌کنند و به اورشلیم می‌برند تا دادگاهی برای او برگزار کنند. چون آیشمن یکی از اصلی‌ ترین افراد برای اجرای راه حل نهایی بود! آیشمن در جوانی ویزیتور یک شرکت در اتریش بوده، مطلقا اهل سیاست و باسواد نبوده، اما یک چیز را خوب می‌دانسته، از کارش راضی نبوده. به پیشنهاد یکی از دوستانش، وارد سرویس اس اس می‌شود. ابتدا تحت آموزش های نظامی قرار می‌گیرد.اما آنجا هم می‌فهمد از محیط یکنواخت پادگانی چندان خوشش نمی‌آید. تا اینکه تصمیم می‌گیرد وارد بخش اطلاعات شود. اینجا بود که سرنوشت آیشمن عوض می‌شود. آیشمن به پیشنهاد یکی از مدیرانش کتاب هرتزل را می‌خواند. عاشق ایده صهیونیسم می‌شود. وقتی از طرف هیتلر طرح راه حل نهایی مطرح می‌شود، تصمیم می‌گیرد ایده صهیونیسم و شکل دادن به سرزمین موعود را به عنوان یکی از راهکارهای این طرح اجرا کند. فرآیند مهاجرت یهودیان از آلمان را تسریع می‌کند و...‌ آیشمن ابدا یک شرور مطلق نبوده! او صرفا قانون مدار بوده. اگر نازیسم شکست نمی‌خورد، آیشمن تا آخر عمرش یک قهرمان باقی می‌ماند. کشف همین موضوع توسط هانا آرنت باعث شده که صهیونیست ها او را تکفیر کنند. چون صهیونیست‌ها می‌خواستند همه ماجرای هولوکاست را گردن او بیاندازند. در حالی که بخش زیادی از جنایت گردن تعلل انجمن های یهود در تسهیل و همکاری با آلمان برای مهاجرت مردم بوده. این کتاب خط به خطش جذاب است. اگر ذهن داستان پردازی داشته باشید، از دل ماجرای آیشمن می‌توانید هزاران قصه در ذهنتان بسازید. پیشنهاد می‌کنم اگر به تاریخ، ژورنالیسم و البته خواندن سرگذشت دیگران علاقه دارید، هرگز خواندن این کتاب را از دست ندهید.
کاربر ۶۹۸۶۲۴۲
چه نکات خوبی نوشتید.
کاربر ۲۸۷۲۵۰۵
حالا اگر کسی نخواهد کشورش را ترک کند ، باید کشته شود. اصلا آن زمان اسرائیلی نبوده که یهودیان بخواهند به آنجا بروند و از یک طرف چرا باید کسی یک اقلیت دینی را از کشورش حذف کند در حالی که همه حق یکسانی از همه چیز آن کشور دارند.
کاربر 6098098
سلام خیلی ممنون
Shéri
آیشمن در اورشلیم گزارش واقعی یک دادگاهه، دادگاه آیشمن یکی از سران نازی که سال‌ها بعد از جنگ دوم جهانی دستگیر و در اورشلیم محاکمه می‌شه. نگاه هانا آرنت که خودش یک یهودی آلمانیه به این حقیقت انکارناپذیر عالی و بی‌نظیره و سرشار از عدالتی عجیب و بی‌رحم! آرنت می‌گه لازم نیست حتما آدم‌های ستمگر و وحشی‌خویی باشیم تا دست به جنایت‌های به این وسعت بزنیم ... آیشمن و خیلی آدم‌های دیگه مثل اون فقط آدم‌های معمولی‌ای بودن که از خودشون تفکر و اراده‌ای نداشتن ... تنها دنباله‌روی دیگران بودن و از همین فاجعه ساختن ... به نظرم خوندنش پر از جذابیته
holden
هم خود کتاب هم ترجمه‌ش عالیه. دیدگاه دقیق و موشکافانه نویسنده در مورد آیشمن، محاکمه‌ش و موضوع کلی ابتذال شر واقعا تحسین برانگیزه. ابتذال شر موضوعیه که بارها و بارها نمونه‌هاش تو دنیای معاصر دیده شده. مترجم هم سبک دشوار هانا آرنت رو خیلی خوب و روان در آورده. خوشحالم که چنین کتاب مهمی پس از سال‌ها به زبان فارسی ترجمه شده.
Mhamad
من که نتونستم با ترجمه ارتباط برقرار کنم خیلی به متن بال و پر داده و از حرفای اضافه تو قالب یه جمله نهایت استفاده رو برده
soodi.saeidi
نه. نه ترجمه و نه ویرایش اصلا بد نیست و کاملا قابل‌قبوله. شاید اشکالاتی باشه، که در همه جا هست و قابل چشمپوشی. اما ایراد اساسی‌ای ندیدم و کاملا محتوای کتاب رو متوجه شدم تا اینجا که مطالعه کردم
Niloofar Ts
انقدر ترجمه و ویرایش کتاب بده که به زور میشه خوندش چطور شما میگید ترجمه عالیه
Eli
من این کتاب رو نخوندم ولی پادکستش رو گوش دادم. کتاب رو علی بندری تو پادکست چنل بی به شکل خلاصه روایت کرده و کاملا روان و جالبه.پیشنهاد میدم گوش بدید.
فرزانه
منم‌ چندتا از اون پادکستارو گوش کردم و بعدش رفتم کتابارو خوندم. اصلا نمیشه گفت کتابو خوندی وقتی فقط خلاصه شو گوش کردی. خلاصه ها یه جور برجسته سازی مطالب یه کتاب با توجه به نظرات و جهان بینی اون فرده و گاهی حتی منظور نویسنده اولیه ی کتاب با خلاصه سازی کاملا عوض میشه. این در مورد خلاصه های این‌آقا هم صدق می کنه.
کاربر 1475586
بی پلاس و چنل بی،هر دو روایت علی بندری و پادکست را دارند
Mohamad Aminian
میشه اسم کانالش رو کامل بفرمایید؟
farnaz
کتاب درباره یک ادم بسیار معمولی که میتونه مرتکب بزرگترین جنایات بشه. لازم نیست حتما یک جنایتکار بالفطره یا یک بیمار روانی بود تا بتوان بزرگترین جنایات رو انجام داد. اعمال خلاف میتونن با گمراه کردن خودمون که داریم دستور حکومت رو انجام میدیم، اتفاق بیفتن. متن کتاب به نظر من چندان روان نیست که البته شاید به خاطر سعی مترجم برای شبیه بودن به نثر نویسنده بوده. اسم های زیادی هم که در کتاب مطرح میشه، یکم خوندن کتاب رو سخت کرده( ولی خب کتاب خوندن هم سخته دیگه، اگه کار راحت میخواستیم انجام بدیم که کتاب نمیخوندیم). اگر حوصله خوندن این کتاب رو ندارین پادکست بی پلاس خلاصه خیلی از این کتاب تهیه کرده.
تندبادنیمه شب
آیشمن را حتما باید یک بار از چشم هانا آرنت دید. این فقط آیشمن نیست. هم گزارش دادگاه است هم موشکافی تاریخ بزرگترین قتل عام نیمه اول قرن بیستم. چیزی از همه ی ما در ابن کتاب هست.
arash
اگر واقعا دنبال خوندن چیزی هستید که به دانش شما اضاف کنه و قدرت تحلیل و درک شما رو بالا ببره حتما این کتاب رو بخونید. برای اکثر کسانی که به جزئیات توجه نمیکنند و به اصطلاح حوصله ندارند خیلی راحت تر هست که فکر کنند نازی ها یک مشت هیولا بودند که از جنایت لذت میبردند. ولی این کتاب باعث میشه این تصویر ساده انگارانه فرو بریزه و قضیه رو عمیق تر نگاه کنید. بذارید یک سوال ساده بپرسم اگر شما یک افسر اس اس بودید و در شرایط آنزمان بودید که هرگونه مخالفت و سرپیچی از دستورات باعث ناپدید شدن شما میشد چه کار میکردید؟ آیا همچنان بخشی از چرخ‌دنده ماشین کشتار نازی ها باقی میماندید یا قید زندگی خود را میزدید؟ احتمالا اکثر ماها با جریان همراه میشدیم چون بالاخره دست شستن از زندگی کار آسانی نیست. مسئله تبرئه جنایتکاران نیست. نکته تفکر در باب این مسئله است که چی میشه کار یک ملت متمدن به جایی میرسه که بزرگ و کوچک باسواد و کم‌سواد شریک جرم نازی ها میشن و ملت هم بدون کوچکترین مقاومتی شاهد جنایت علیه چند قوم و بسیاری از گروه ها میشه (یهودی کولی همجنسگرا معمولین بیماران روانی ....) و در بهترین حالت ملت دست به خودفریبی و انکار میزنه! چطور میشه جلوی تکرار این اتفاق رو گرفت؟ چطور خود آمران این احکام با وجدان خود کنار میان؟ (البته برای من پاسخ آخرین سئوال واضح هست انسان قابلیت عجیبی در خودفریبی و توجیه اعمال خود و ایدئولوژی محبوب خود داره و برای خیلی ها ابدا کار سختی نیست) البته در کتاب تمام این پرسش ها مطرح نمیشه و برای خیلی های دیگه پاسخی ارائه نمیشه ، خوندن کتاب باعث میشه خیلی از این سئوال ها در ذهن شما شکل بگیره و درباره اش تفکر کنید و کمک میکنه از ذهنیت صفر و صدی و سیاه و سفیدی کمی فاصله بگیرید و درک کنید که یک نفر میتونه مردی خونسرد و خانواده دوست حتی رمانتیک باشه و در عین حال جنایتکار باشه. یک ملت میتونه بزرگترین فلاسفه و اندیشمندان رو داشته باشه و سطح عمومی سواد در حد مطلوب باشه اما یک گروه جنایتکار رو طی فرایندی دموکراتیک بر خود حاکم کند و فاجعه ای جهانی رقم بخورد! قصد من نقد این کتاب نبود و همونطور که گفتم خیلی از این مسائل اصلا در کتاب مطرح نمیشه ولی اینها میتونه اثر جانبی این کتاب بر ذهن خواننده باشه. به نظرم اکثریت مردم ما اطلاع کمی درباره جنگ جهانی دوم دارند و خوندن چنین کتاب هایی بسیار بهتر از دیدن مستندهایی هست که فقط به جبهه های جنگ میپردازند.
شیهمیمی
همیشه هم البته طرف برنده استعمار گر نیست و خب همیشه هم برنده و بازنده ی قطعی وجود نداره..
شیهمیمی
راستش داشتم فکر میکردم که ما معمولا روایت جنگ رو از یک طرف میشنویم، مثلا اشغال فلان کشور توسط فلان کشور. درسته که معمولا کسی که میبازه مظلومه ولی دیدن جنگ از هر دو طرف قضیه و بررسی کردن عواملشون واقعا دید واقع گرایانه تری میده و خب این خوبه.
نیلوفر اشتری
به نظرم ترجمه کتاب گنگ ‌و نامناسب بود . بعد تخصصی کتاب در حوزه حقوق و جامعه شناسی مترجمی با همین پیشینه را می طلبید که با توجه به ماحصل کار ظاهرا مترجم از چنین دانشی برخوردار نبوده و لذا کتاب به ترجمه ای سطحی و بعضا مبهم یا نادرست منتهی شده کتاب با روایت شنیدنی پادکست بی پلاس بسیار درخشان می نمود ولی خود کتاب خوب از کار در نیامده و خواندنش لذت بخش نیست
امید
میتونید این کتاب رو از نشر نی تهیه کنید که ترجمه بهتری هست
Alireza Yoonesi
تکست انگلیسی رو مطالعه کنید، فراموش نشه که متون آرنت از دسته آثار 'آسان' نیست. شاید مشکل شما با مترجم نبوده.
کاربر ۲۶۵۱۹۶۴
متاسفانه صنعت ترجمه به طرز فاجعه باری در منجلاب گرفتار شده، ۳ صفحه خوندم و چیزی جز جملات بهم ریخته و نامفهوم دستگیرم نشد. ولله که آبروی گوگل ترنسلیت رو هم بردین باداین ترجمه کردن هاتون.
majid001
بنظرم ترجمه‌ی کتاب خوب و روان است...
Moo TB
هانا آرنت از مهمترین متفکران سیاسی قرن بیستم و یک یهودی آلمانی‌تبار است که خود دوران آلمان نازی، جنگ جهانی دوم و وقایع مربوط به هولوکاست را از سر گذرانده است. پس از پایان جنگ جهانی دوم و شکست آلمان نازی، عده‌ای از سران نازی در دادگاه بین‌المللی در شهر نورنبرگ موسوم به دادگاه نورنبرگ محاکمه می‌شوند. اما چند سال پس از این دادگاه، آدولف آیشمن از افسران ارشد نازی که به آرژانتین گریخته بود از سوی اسرائیلی‌ها دزدیده شده و برای محاکمه به اورشلیم برده می‌شود. این تنها دادگاهی است که نه از سوی مجامع بین‌المللی و برای جرم جنایت علیه بشریت، بلکه از سوی دولت اسراییل و برای جرم جنایت علیه قوم یهود برگزار می‌شود. آرنت در این کتاب به بررسی دقیق و موشکافانه‌ی این دادگاه، صلاحیت دولت اسرائیل برای برپایی چنین دادگاهی (با توجه به اینکه آیشمن برخلاف قوانین بین‌المللی برای این دادگاه دستگیر نه، بلکه ربوده شده است) و به بررسی جرم آیشمن و دفاعیات او می‌پردازد و در انتها با پاسخ به این پرسش که آیا دست‌اندرکاران هولوکاست افرادی جانی و سنگدل بوده‌اند یا خیر تلاش می‌کند مفهوم شر و نحوه‌ی تولید شر را در جامعه تبیین کند. بخش عمده‌ای از کتاب به شیوه‌ی مستندنگاری به تشریح وقایع می‌پردازد و علی‌رغم اهمیت ویژه‌ی این کتاب برای فلسفه و به‌خصوص فلسفه‌ی سیاسی قرن حاضر، برای کسانی که به مباحث فلسفی علاقمند نیستند می‌تواند کسل‌کننده باشد.
nooshinehz
میشه لطفا صوتیش کنید؟ امکانش هست با صدای آقای سلطان زاده باشه؟ لطفااااا
Mohammad Jamshidpour
حتماً این کتاب را بخوانید. عرضم را دوباره تکرار می‌کنم. حتماً بخوانید. این کتاب نه فقط برای اهالی سَیاس و علاقه‌مندان فنی و جدی دنیای سیاست، که مملو از نکته‌های آموزنده‌‌ برای آدم‌های معمولی‌ای است که قصد دارند اندیشه‌ورزی کنند. کسانی که به فکر کردن اهمیت می‌دهند یا لااقل قصد دارند فکر کردن را تمرین کنند. این کتاب مختص به عرصه‌ی سیاست تنها نیست. ابعادی اجتماعی از مسئولیت فردی را چنان پیش چشم مخاطب می‌گشاید که هر انسان دغدعه‌مندی بعد از خواندنش شوکه خواهد شد. این کتاب به شما کمک خواهد کرد که هر بار با پرسش «در برابر ظلم چه کاری از دست‌ام ساخته است؟» مواجه شدید، در نمانید و دستِ کم سعی کنید بهترین تصمیم را بگیرید.
ariya
کتاب خیلی خوبیه حتما بخونین درسی ک من از این کتاب گرفتم اینه ک عدالت وجود نداره همونطور ک حرف آخر کتاب میگه تشکیلاتی ک هیتلر داشته در برابر تشکیلات و بمب های هسته ای امریکا هیچ بوده و چرا هیچ موقع از آمریکا بخاطر کشتار دسته جمعی مردم ناکازاکی و هیروشیما هیچ سوالی نکردن در صورتی ک جرم آیشمن هم کشتار دسته جمعی بود..توصیه میکنم حتما بخونین..
❤ محمد حسین ❤
هانا آرنت در آلمان و خانواده ای یهودی بدنیا میاد و اونجا زندگی میکرده. زمانی ک هیتلر به قدرت میرسه، از آلمان فرار میکنه و بعد از جنگ، و در زمان محاکمه آیشمن در دادگاه (آیشمن به قصاب اروپا ملقب بوده) در نشریه نیویورکر سلسله مقاله هایی در همین رابطه چاپ میکنه ک بعدا جمعِ اون مقاله ها رو به صورت این کتاب در میاره. هانا آرنت با نوشتن این کتاب و روند دادگاه آیشمن دنبال یه سوال هست ک ایا این شخص (آیشمن) از روز اول، واقعا یه هیولا و آدمکش حرفه ای بوده یا چون در یک حکومت توتالیتار کار میکرده به مرور تبدیل به همچین کسی شده و ایا ممکنه باز اگه چنین حکومتی تشکیل بشه افراد عادی دیگه ای هم به این فرد یا بدتر از اون تبدیل بشن؟ متاسفانه جواب بله هست، چون بعد از تحقیق و تفحص از آیشمن مشخص میشه ک صاحب روانی سالم و شخصیتی عادی مثل من و شما بوده اما با قرار گرفتن در حکومت آلمان نازی و به طبع اون اجرای اوامر و دستوراتی ک از مافوقها دریافت میکرده، بدون فکر کردن به کاری ک ازش خواستن و عواقب اون به اجرا میگذاشته تبدیل به همچین هیولایی شده. نتیجه اخلاقی این کتاب ک هانا آرنت به همه ما انسانها گوشزد میکنه این هست که در هر مقام و پُستی ک داریم کار میکنیم، اگه رعایت اصول اخلاقی و انسانی رو نکنیم و هر چی به ما دستور دادن رو بدون تفکر و تامل انجام بدیم (به بهانه اینکه بگیم مامور هستم و معذور) به مرور بدی و تباهی در نظرمون پیش پا افتاده و کوچک میاد و به قول هانا آرنت به ابتذال شر گرفتار میشیم. این کتاب رو به دوستانی ک به این دسته از موضوعات علاقه دارن پیشنهاد میکنم.
Ali Saba
بسیار بسیار بسیار ترجمه ضعیفی انجام شده. انگار متن توسط گوگل ترجمه و یپس ویرایش شده است. با زحمت فراوان بیست و پنج صفحه خوندم مغزم خسته شد. متاسفم که چنین کتاب خوبی اینقدر بد ترجمه شده است. خانم شمس مترجم محترم این کتاب ایکاش وقت بیشتری برای ترجمه درست آن انجما میدادن وگرنه کاش به ترجمه ش ورود نمیکردند.
Hormoz Sohrabi
اگر به دنبال کتابی هستید که روزها ذهن شما درگیر باشد، این کتاب را بخوانید. البته اگر کسی حقوق بین المللی و قوانین جزا و ... جزو تخصصش نباشد و خیلی در این بخش‌ها تمرکز کند، به دشواری کتاب را خواهد خواند خواهد فهمید. ماجرا اینجاست، شرّ، اگر شما را به درجه مجرم بودن بر اساس رای دادگاه نرساند، به هر حال به ابتذال کشیده خواهید شد. آنچه دفاعیه آیشمن است که هرگز دستور قتل یک یهودی را نداده و هیچ یهودی‌ای را نکشته، و آنچه انجام داده (مشارکت در نسل کشی) به اصطلاح مامور بوده است و معذور، بسیار جالب است. قضاوت از سر احساس وی را مجرم می‌کند، اما یک دادگاه مشروع شاید نتواند عدله کافی برای اشد مجازات چنین فردی که اعدام باشد، بیابد. در حقیقت، یک سیستم که مبنای آن شرّ است، کلیه افراد تابعه خود را به ابتذال می‌کشاند. نکته اینکه مفهوم ابتذال در ادبیات آرنت را باید با دقت مطمح نظر قرار داد.
raminsarlak
برای من جای سواله قیمتهای نسخه دیجیتال کتابها توی اپهای اینچنینی. چرا باید قیمت یه کتاب دیجیتال ۲۵ هزار تومن باشه؟!! نهابت قیمت کتاب باید ۵ هزار تومن باشه. مگه چیکار میکنید که این قیمتای کذایی رو میزارید؟ پول کاغذ و جلد و دلال و واسطه که نمیدید. هر کتابی هم یک روند یکسان داره برای دیجیتال شدن. پس این قیمتا از کجا میاد؟!!
سیما قربانی
بی شک موضوع جدابی داره ولی جوری ترجمه بدی داشت که تا صد صفحه کتاب هم متوجه موقعیت این آدم به درستی نمیشید. احساس کردم واقعا پولم حدر رفت
farnoosh
با توجه به بریده های کتاب و همینطور نمونه، ترجمه رو نپسندیدم. چنین کتابی نیاز به مترجم با تجربه تر داره. فعلا ترجیح میدم خلاصه رو از بی پلاس بشنوم. شاید زمانی ترجمه بهتر به بازار آمد. ممنون از طاقچه 🙏
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
کتاب آیشمن در اورشلیم برخلاف آثار دیگر نویسنده، کتابی تاریخی است که در خلال مطالب آن می‌توان تاریخ هولوکاست را مرور کرد و همچنین به شناخت درستی از رژیم نازی‌ رسید. رژیمی که با بهره‌برداری از روش‌های مختلف افراد عادی را به یک جنایتکار تبدیل می‌کند. در این رژیم، فرد – مانند آیشمن – لزوماً شرور نیست و حتی می‌توان گفت احتیاج ندارد شرور باشد، بلکه ساختار بوروکراتیک باعث و بانی ایجاد شر می‌شود و فرد صرفاً با حضور در چنین چرخه‌ای و پیروی از دستورات به یک جنایتکار تبدیل می‌شود. آیشمن نیز، که فردی عادی بود، برای جلب رضایت افسران ارشد، برای ناامید نکردن پیشوای رژیم نازی، بدون هیچ پرسشی دستورات را اجرا می‌کرد و هیچ‌وقت قادر نبود به نتیجه اعمالش فکر کند و یا حتی خود را در جایگاه طرف مقابل تصور کند. بنابراین معمولی بودن آیشمن در اینجاست که معنی پیدا می‌کند. او معمولی بود چون هیچ سوالی مطرح نمی‌کرد و فقط دستورات را اجرا می‌کرد. زمانی که اجرای راه‌حل نهایی در دستور کار قرار گرفت، خشونت آن بیش از حد تصور آیشمن بود، اما او شغلش را ترک نکرد و بدون فکر شروع به اجرای دستورات کرد. احتمالاً اگر در اجرای دستورات کوتاهی می‌کرد، از کار کنار گذاشته می‌شد اما جاه‌طلبی آیشمن، فکر اینکه او مورد توجه قرار بگیرد باعث شد تا او به یکی از بزرگ‌ترین جنایتکاران تاریخ تبدیل شود. مسیری که آیشمن دنبال کرد نهایتاً به چیزی انجامید که آرنت آن را ابتذال شر نامید. نظریه آرنت در کتاب آیشمن در اورشلیم این است که شرهای بزرگ در طول تاریخ بشر به‌طور عام، و به‌طور خاص جنایت عظیم هولوکاست، نه توسط متعصبان کور اتفاق افتاده است نه عامل آن بیماران با مشکلات روانی بوده‌اند بلکه به وسیله مردم عادی که استدلال‌های دولت‌مردان و حکومت‌هایشان را پذیرفته‌اند به اجرا درآورده‌اند رخ داده است و به همین دلیل، از نظر این مردم اعمالشان رفتاری طبیعی بوده‌است.سوالاتی که هانا آرنت در کتاب مطرح می‌کند بسیار عمیق و مفهومی هستند.درنهایت اینکه آیشمن در آلمان نازی که در یک برهه زمانی بسیار قدرتمند بود با عادی بدون خود یکی از بزرگ‌ترین جنایت تاریخ بشر را رقم زد. جنایاتی که اگر با پیروزی نازی‌ها همراه می‌بود احتمالا از آیشمن یک قهرمان می‌ساخت. نکته مهم اینکه آیشمن، در این رژیم قدرتمند و در اطرافش هیچکس را نمی‌دید که مخالف اجرای راه حل نهایی باشد، هیچ‌کس را نمی‌دید که فکر کند و یا سوالی مطرح کند، بنابراین در این نظام سر تا پا فاسد، به جنایتکار مبتذلی بدل شد. کسی که حتی معنای شر و شرارت را هم تحت تاثیر قرار داد و به آن یک نوع ابتذال بخشید. در مقابل معمولی بودن آیشمن در آن زمان که مساوی بود با جنایتکار شدن، اگر کسی پیدا می‌شد که می‌گفت: این کار – مثلاً جنایت راه‌حل نهایی – اشتباه است و من نقشی در آن بازی نمی‌کنم‌، بدون تردید یک ابرانسان لقب می‌گرفت، یک انسان پر دل و جرات که به خودش اجازه فکر کردن می‌داد و سمت درست تاریخ قرار می‌گرفت. بنابراین مراقب باشیم که یک قانون و ساختار بوروکراتیک از ما جنایتکار نسازد.

حجم

۴۸۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۴۸۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۴۷,۶۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد