نظرات درباره کتاب ابله و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب ابله اثر فئودور داستایفسکی

نظرات کاربران درباره کتاب ابله

۴٫۱
(۱۴۷)
Dentist
شاهزاده میشکین جوان ساده دلیه که سال ها به بیماری صرع مبتلا بوده و در سوییس درحال مداوا بوده. به علت بیماری و ساده دلی بیش از حد به عنوان ابله شناخته میشه. بعد از سال ها به روسیه برمیگرده و آدم های مختلفی که با اون برخورد میکنن، جذب مهربانی، صداقت و درستکاریش میشن و همین موضوع باعث میشه درگیر موضوعات متفاوتی بشه.. ادبیات روس هیچ وقت نتونسته چندان علاقه ی منو به خودش جذب کنه. اگرچه که از خوندن شاهکارهای کلاسیک روس لذت بردم، ولی در عین حال با توجه به حجم زیاد و مکالمات طولانیشون، تموم کردنشون سخت بوده. با خوندن این کتاب، برای اولین بار بود که جز موارد معدودی حجم زیاد کتاب به چشم نمیومد و تقریبا تمامش رو با لذت و بدون خستگی خوندم. ابله شاید بهترین و مهم ترین اثر داستایوسکی نباشه ولی بنظرم پرکشش ترین و جذاب ترین اثرشه. دوستش داشتم :)
کاربر ۱۰۰۸۷۸۸
داستایفسکی،آن تنها روانشناسی که باری، من از او چیزی آموخته ام. آشنایی با او، نیکبختی بزرگ زندگی من بود، بزرگتر از کشف استاندال نیز. فریدریش ویلهلم نیچه. از کتاب غروب بت ها.
Parham Amozekar
اولین نکته اینه که تقریبا نود درصد منتقدا این کتابو "بزرگ ترین کتابِ یکی از بزرگ ترین نویسنده های دنیا" میدونن...! و فقط "این نکته کوچیک" میتونه قشنگ این رمانو شرح بده! خوندن ابله به طور کامل میشه گفت "ملال آور" ه ولی مدام یه چیزی هست که نمیذاره شما نخونیدش.. ولی ویژگی داستایوفسکی که "شرح جزییات صورت و روانکاوی بر اساس چهره" ست تو این رمان تقریبا به حد اعلا میرسه..شما چند صفحه میخونید و وقتی که برمیگردین عقب اون چند صفحه فقط جزییات صورت یه آدم تو یه شرایط خاصو داره بیان میکنه!!! ویژگی های روان شناسانه ی رمان های داستایوفسکی نظیر نداره.. که البته ممکنه به نظر بعضیا خسته کننده باشه! در جایی از داستان میخونیم: "سال پیش با شخصی آشنا شدم که ماجرای عجیبی داشت، خیلی عجیب! این شخص یک بار همراه محکومان دیگر روی سکوی اعدام رفته بود و حکم اعدامش را خوانده بودند. جرمش سیاسی بود و قرار بود تیر بارانش کنند. بیست دقیقه بعد حکم یک درجه تخفیف مجازاتش را خواندند. ولی خب، در فاصله میان قرائت دو حکم، یعنی ۲۰ دقیقه یا دست کم یک ربع با این "یقین" زنده بود که "چند دقیقه دیگر به مرگی فوری خواهد مرد.." شاید واستون جالب باشه.. ولی این دقیقا همون اتفاقیه که واسه خود نویسنده تو زندگی واقعیش افتاده!! :) پ.ن: قطعا ترجمه ی آقای حبیبی فوق العاده ترین ترجمه ی این کتابه.
Narges
پی نوشت
Asal
پ. ن یعنی چی؟
شاپور
درباره این اثر درخشان چه می توان گفت به جز اینکه خواننده با یک شاهکار تاثیرگذار، قصه ای ملموس و توصیفی، روایتی تلخ و غم انگیز سرنوشت آدمی یکرنگ و محترم و با اصول در میان جماعت درندگان انسان نما، مواجه خواهد شد. ابله یکی از بهترین کتاب هایی است که من تاکنون خوانده و دست کم سالی یک بار، از سر علاقه و دلبستگی به شخصیت های داستان، بازخوانی اش می کنم. شدیدن به دوستداران ادبیات توصیه می شود.
ناهید
ابله اولین آشنایی من با داستایوفسکی است. به طوری مجذوب شده ام که در صددم همه ی آثار این نویسنده را بخوانم... متن انقدر کامله که هرازگاهی آدم تعجب می کنه که چجوری تونسته همچین داستانی را بنویسه؟... خیلی قوی نوشته شده و به همه ی جزییات توجه شده. اینجاست که متوجه میشین بقیه نویسنده ها چقدر ضعیف می نویسن.البته نه همه شون ها... من نسخه ی چاپی شو دارم...شاهکاره...تشکر از برادرم که کادوی تولد برام همچین کتاب نفیسی خرید...
کاربر 6839156
البته درستش داستایفسکی هست نه داستایوفسکی
فــــ...روغ!
کتاب خوبیه ولی واقعا بعضی جاهاشو نمیفهمم
Fateme
ممنون
Fariba
داستان ابتدا پرکشش بود اما آخراش پر از بحثها و سخنرانیهای خسته کننده و مبهم بود که فقط دوست داشتم ازشون بگذرم البته شاید بخاطر ترجمه نه چندان خوبش باشه، شخصیت اصلی داستان متفاوت و جالبه اما حال و هوای کتاب مثل تمام داستانهای کلاسیک روسی پر از خانواده هاییه که مدام تو زندگی دیگران سرک میکشن و شایعه درست میکنن و بدنبال پیدا کردن شوهر ثروتمند برای دخترانشون هستن که متاسفانه برای من جالب نیست اما مطمئنن در تبحر نویسنده شکی نیست.
دانشجو
ترجمه عالیه. قلم داستایوفسکی همینه. هرکسی طاقت نداره دقیق بخونه. کلا برای کتابخوانی باید صبور بود اول و با لذت خوندن صحنه پزداری های نویسنده رو‌.
راضیه بهرامی
مطمئناً😊
خسرو
به نظر من این رمان میخواد بگه که آدم خیلی خوب و روراست هم بدرد نمیخوره و باعث آسیب رسیدن به اطرافیانش میشه و همچنین روی دیگر این موضوع این است که جامعه قادر به هضم و پذیرش انسان کاملا صادق نیست البته در رمانهای داستایوسکی از هر شخصیت میشود نتجه ای گرفت
امیررضا نوروززاده
🙂
Fazelin
من این کتابو با ترجمه ی سروش حبیبی خوندم ترجمه ی خیلی روانی داشت بدون هیچ اشتباه تایپی مفهوم کتاب فوق العاده بود
فاطمه
زیبا و عمیق ، روح و روان ادمو جلا میده وقتی شروع کردم با خودم میگفتم شاید دیگه نخونم . فکر نمیکردم تمومش کنم ولی اینقدر حس خوبی داره که تا اخرش خوندم هر چند خوندنش طول کشید ولی خوش گذشت
| قافیه باران |
نشان شد.ممنون
آسمان
داستایوفسکی واقعا بی نظیره 😍
Amir.H A.Mohammadi
خوندنش نزدیک یک ماه طول کشید ولی واقعا از بهترین کتابایی بود که خوندم بطوری که یجورایی وابسته شدم به شخصیتای داستان و پایانش باعث شد کمی احساس ناراحتی کنم.
hosein
لذت این کتاب وقتی است که خودت جز کدام شخصیت های این کتاب هستی😃
زینب
ترجمه دیگه ای از این کتاب رو خوندم. پرنس میشکین که برای مداوای بیماری صرع به سوییس رفته بود به روسیه برمیگردد و وارد دنیای آدم های اشرافی می شود که به ثروت و زیبایی توجه دارند. پرنس که بسیار ساده و پاک است، به خاطر مهربانی، گذشت و صداقتی که نسبت به همه دارد، ابله خطاب می شود در عین حال او را تحسین می کنند. به جز پرنس شخصیت های دیگه داستان رو اصلا دوست نداشتم بخصوص شخصیت های اصلی زن.
ال احمد ۱۱۲۲۳۳ ۱۷
میتونم بگم بهترین کتاب داستایوفسکی بود.پر از اسم های مختلف که بعضی وقت ها آدم رو گیج می کرد. اما شخصیت سازی بسیار عالی داشت و من خیلی با نقش اول داستان که یک پرنس بود ارتباط برقرار میکردم.
Zeinab
داستانی پر از شخصیت که اولش سرگیجه می‌گیرید از این همه اسم! قهرمان اصلی داستان شاهزاده میشکین است. سابقهٔ حملات صرع باعث شده بود که او ابله به نظر برسد. او پس از یک دورهٔ درمانی در سوییس پس از سال‌ها به کشور خودش برمی‌گردد. در مسیر بازگشت به روسیه و در قطار با افرادی آشنا می‌شود که سرنوشتش با آنها گره می‌خورد و تا پایان داستان با آنها همراه هستیم. شاهزاده را ابله می‌خوانند، اما آنچه در کل داستان از او می‌بینید راستی، سخاوت، و بخشندگی است، و آنچه از دیگران می‌بینید طمع، پول‌پرستی، حسادت، توطئه‌چینی و مجموعه‌ای از صفات بد دیگر. ماجرای داستان حول زنی به نام ناستازیا است که شخصیت پیچیده‌ و شاید متزلزلی دارد و هستهٔ اصلی داستان را شکل می‌دهد. او خواستگاران زیادی دارد که مهم‌ترینشان شاهزاده و فرد دیگری به نام راگوژین است... داستایوفسکی سعی کرده روسیهٔ آن زمان و انحطاط اخلاقی مردمانش را به تصویر بکشد. اما تا حدودی هم فضا را خیلی منفی و ناامیدکننده نشان داده، طوری که خواننده در پایان نتیجه می‌گیرد که پاکی و درستی هیچ نتیجه‌ای ندارد و در این دنیا هر چقدر هم که درستکار باشی، نه تنها نمی‌توانی روی اطرفیانت تأثیر بگذاری، بلکه شاید خودت هم تحت تأثیر آنها قرار بگیری. شخصیت‌های زن داستان هم برایم قابل هضم نبودند و اصلاً نمی‌توانستم درکشان کنم.
Zeinab
احتمالا گود ریدز رو دیدید. کپی نیست. اون صفحه خودم تو گود ریدزه.
aminam
مرسی از کپی پیست نقد کتاب در اینجا و راحت کردن خوانندگان👏
Soodeh66
برای من کتاب اول و کتاب چهارم کشش خوبی داشت ولی اواسط داستان با مکالمه های طولانی و بی معنی واقعا خسته کننده بود. با این حال این کتابیه که هر کس باید حداقل یکبار در زندگی بخواند.
snowy.lady
فقط ترجمه سروش حبیبی
نسیم رحیمی
این دومین کتابی بود که از داستایوفسکی میخوندم و مثل برادران کارامازوف منو مسحور خودش کرد. واقعا این نویسنده در خلق اثر و شخصیتها قلم بی نظیری داشت. بی نهایت شیفته شخصیت بی غل و غشِ پرنس شدم.به نظرم پاکدل و بهترین آدم داستان پرنس بود ولی از نظر شخصیت های کتاب چیزی جز یه ابله نیست😒 توضیح بیش از این جایز نیست، چون به نظرم ادبیات روس و مخصوصا نوشته های داستایوفسکی انقدر توصیفی هست که برای درک اون فقط باید مطالعه بشه. من این کتاب رو از نشر چشمه و با ترجمه عالی آقای سروش حبیبی مطالعه کردم. پیشنهاد می کنم اگه دوست دارید این کتاب رو مطالعه کنید از همین ترجمه استفاده کنید چون واقعا روان و بی نقصه.
فاطمه
فکر کنم دارم بدترین ترجمه ی ابله رو میخونم... سروش حبیبی و مهری آهی بخونید،اشتباه منو نکنید😓
کاربر ۳۰۹۴۸۴۴
سلام
سعید سجادی
بالاخره کتاب ابله رو خوندید منم دقیقا همین گرفتاری رو داشتم واقعا با مشقت خوندم کتابی ک‌من خوندم از انتشارات "نیک فرجام بود" اما افسوس که "بر عکس نهند نام زنگی کافور" البته اینجا زنگی خودش اسم خودش رو گذاشته کافور😄😃
فاطمه
دو سوم ابله رو خونده باشی و افتخار خوندن ابله رو نداشته باشی🤦‍♀️😑
زهرا
این داستان شاهکاره واقعا
Shayanw
خوب بود
میمْ؛ مثلِ مَنْ
کتاب های داستایفسکی و تولستوی که کلا خوبند. اما این کتاب رو بخاطر اینکه یک شخصیت اصلی داشت دوست داشتم، برعکس کتاب شلوغ و پرشخصیت جنگ و صلح (البته اونم عالیه ) ترجمه سروش حبیبی رو خوندم.

حجم

۷۵۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۹۲۰ صفحه

حجم

۷۵۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۹۲۰ صفحه

قیمت:
۱۶۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد