بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب حجره ای برای گانگستر: سرگذشت مسلمان شدن جوان آمریکایی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب حجره ای برای گانگستر: سرگذشت مسلمان شدن جوان آمریکایی اثر حامد  حسین وقار

بریده‌هایی از کتاب حجره ای برای گانگستر: سرگذشت مسلمان شدن جوان آمریکایی

۳٫۶
(۱۲)
دنبال دوستان مسلمان گشتم، اولین نماز جمعه‌ام را در مسجد عمر، نزدیک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، شرکت کردم و روی خال‌کوبی بازویم را با «بسم الله الرحمن الرحیم» پوشاندم. اعضای دیگر باند ما هم یک‌به‌یک دستگیر شدند و تقریباً همه‌شان من را سرزنش می‌کردند. اولین قانون باندهای خلاف این است که «هیچ‌وقت رفیقت را لو نده» ؛ ولی گویا این قانون فقط تا زمانی اعتبار داشت که پای زندان‌رفتن به‌میان نیاید.
|قافیه باران|
سؤال خالد این بود: اگر خدا عادل است، چرا بعضی بچه‌ها معلول و بیمار به‌دنیا می‌آیند؟ جواب این سؤال برای من خیلی سخت نیست؛ چون بسیاری از نارسایی‌های مادرزادی دلیل علمی دارند و به عملکرد نادرست پدر و مادر مربوط می‌شوند. مثلاً اگر پدر و مادری معتاد باشند، بچه‌شان دچار نارسایی‌های متعددی خواهد شد. برخی روایات هم همین مسئله را مطرح می‌کنند که عملکرد والدین، چه مثبت و چه منفی، بر جنین تأثیر می‌گذارد. دلایل دیگری هم هست؛ مثلاً اینکه شاید این معلولیت‌ها امتحان الهی باشد. شاید خدا فرزند معلولی به پدر و مادری عطا کرده تا امتحانشان کند. شاید جواب‌های دیگری هم برای این سؤال پیدا شود.
کامکار
ایمان قلبی کافی نیست. نمی‌شود کسی را به‌صِرف اعتراف به این عقاید، مسلمان واقعی دانست. ایمان بدون عمل ارزشی ندارد. اگر کسی واقعاً اعتقاد دارد که الله، خالق است و محمدt پیامبر او، باید طبق فرموده‌های آن‌ها عمل کند. باید به هرچه آن‌ها واجب کرده‌اند، عمل کند و هرچه را آن‌ها نهی کرده‌اند، کنار بگذارد.
s.latifi
نام یکی از رسومی که هنوز از آن خبر نداشتم، «تعارف» است. در فرهنگ ایرانی، ارائۀ چیزی به کسی بدون نیت واقعی دادن آن، نشانۀ ادب است. البته طرف مقابل هم که با این فرهنگ آشناست، آن را نمی‌پذیرد.
Samadi
ایمان قلبی کافی نیست. نمی‌شود کسی را به‌صِرف اعتراف به این عقاید، مسلمان واقعی دانست. ایمان بدون عمل ارزشی ندارد. اگر کسی واقعاً اعتقاد دارد که الله، خالق است و محمدt پیامبر او، باید طبق فرموده‌های آن‌ها عمل کند. باید به هرچه آن‌ها واجب کرده‌اند، عمل کند و هرچه را آن‌ها نهی کرده‌اند، کنار بگذارد.
م فتوحی
البته الان می‌دانم که اعلام عمومی شهادتین لازم نیست؛ ولی تعریفم از مسلمان تغییر کرده است. آیا فقط اعتقاد به این دو بند، یگانگی خدا و رسالت پیامبرt، کافی است؟ که فقط ایمان داشته باشی؟ ایمان تنها کافی نیست.
م فتوحی
چرا این را می‌گویم؟ به نظرم در این روزگار، مردم باید بدانند که هرکس لباس طلبگی به‌تن داشت یا در قم درس خوانده بود، آدم خوبی نیست. آدم‌های بدی هم هستند که در حوزه درس خوانده‌اند. آدم باید مراقب باشد که دین را از چه کسی یاد می‌گیرد. دین را باید از منبعی معتبر فراگرفت. سوءتفاهم نشود: اکثر روحانیون صلاحیت تعلیم اسلام را دارند؛ ولی معنایش این نیست که آدم جانب احتیاط را از دست بدهد.
کامکار
آن زمان چند طلبۀ غربی را در قم می‌شناختم. بیشتر اوقاتم را با برادری می‌گذراندم که اسم و ملیتش را نمی‌گویم تا غیبت نشود. هرچه بیشتر با او بودم، بیشتر پی می‌بردم که رویم تأثیر منفی می‌گذارد. این باعث شد که بفهمم هر طلبه‌ای لیاقت عالم‌شدن را ندارد. کسانی هم در حوزه درس می‌خوانند که اصلاً توی باغ نیستند.
کامکار
داخل پرانتز بگویم که آدم باید پاسخ سؤالات دینی خود را پیدا کند. اصلاً، تفکر دربارۀ دین و تشکیک در عقاید برای رسیدن به حقیقت، هیچ اشکالی ندارد. هروقت که سؤالی داشتیم، باید بپرسیم. اگر نفر اول نتوانست جوابمان را بدهد، باید از نفر بعدی و بعدی آن‌قدر بپرسیم تا بالاخره به جواب درست دست پیدا کنیم.
کامکار
زندگی عبدالله در زندان آغاز می‌شود؛ یعنی مادرش او را در زندان به‌دنیا می‌آورد. شش‌ساله که بوده، خواهرش جلوی چشم او، پدرشان را با گلوله می‌کشد؛ چون فکر می‌کرده که پدرش چک مستمری دولتی او را دزدیده است. اتفاقاً فردای همان روز، چک به صندوق پستی‌شان می‌آید. چند سال بعد، برادرش به جرم قتل به حبس ابد قطعی محکوم می‌شود. در یک کلام، عبدالله کودکی سختی پشت سر گذاشته است. بیشتر اعضای خانوادۀ او گانگستر بوده‌اند؛ اصلاً، خود خانواده‌اش باند خلاف به‌حساب می‌آمده‌اند.
کامکار

حجم

۶۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۶۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۲,۰۰۰
تومان