بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب دو بهشت بنام والدین | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب دو بهشت بنام والدین اثر موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام

بریده‌هایی از کتاب دو بهشت بنام والدین

۴٫۳
(۱۸)
حق هفتم والدین: نگاه تند و غضبناک که هیچ، حتماً نگاه عادی هم به آن‌ها نکنیم، بلکه فقط نگاهی از سر مهر و محبت. همراه با لبخند از لذت دیدارشان و این که چه خیرات و برکات وصف‌ناپذیری از ایشان به ما رسیده و خواهد رسید. امام صادق علیه السلام فرمود: مِن العُقوقِ أن یَنظُرَ الرّجُلُ إلی والِدَیهِ فیُحِدَّ النَّظَرَ إلَیهِما. (کافی، ج ۲، ص ۳۹۴) این هم از آزار و عقوق والدین است که شخص به ایشان نگاه تند کند. و فرمود: مَن نَظَرَ إلی أبَویهِ نَظَرَ ماقِتٍ وهُما ظالِمانِ لَهُ، لَم یَقبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلاةً. (بحار، ج ۷۴، ص ۶۱) هر کسی به والدین خود نگاهی از سر خشم بکند، هرچند که آن‌ها به او ظلم کرده باشند، خدا نماز او را قبول نمی‌کند.
رهی
بگو: یا مَنْ یقْبَلُ الْیسیرَ، وَ یعْفُو عَنِ الْکَثیرِ، إقبَلْ مِنِّی الْیسیرَ، وَاعْفُ عنّی الْکَثیرَ، إنّکَ انْتَ الْغَفُورُ الرَّحیم. ای کسی که عمل ناچیز را پذیرا هستی، و از خطاهای بسیار در می‌گذری، کم‌ترین عمل مرا بپذیر و گناهان بسیارم را ببخشای؛ همانا که تو آمرزنده و مهربان هستی.
کاربر ۵۲۸۶۵۸۳
امام در توضیح این آیه می‌فرماید: با نگاه تند و آزار دهنده آنان را مرنجان فقط با نگاه‌های مهرآمیز و محبت‌انگیز دل‌هایشان را به دست آر! صدای خود را بلندتر از آن‌ها نکن! دست خود را بالاتر از دست آنان نبر و خود را مقدم بر آنان قرار نده!
14diamonds
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: با پدر و مادرت نیکو رفتار باش و در بهشت جای گیر، و اگر عاق باشی در آتش دوزخ خواهی بود.
14diamonds
یعنی اگر به چیزی امر شده، آن را واجب بدانیم و اگر از چیزی نهی شده، آن را حرام بدانیم. همان‌طور که از «لاتَقتُلُوا النَّفسَ الَّتی حَرَّمَ الله» (انعام ۱۵۱) حرمت قتل نفس و از «لایَغتَب بَعضُکُم بَعضاً» (حجرات ۱۲) حرمت غیبت و از «لاتَتَّخِذُوا عَدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاء» (ممتحنه ۱) حرمت روابط دوستانه با دشمنان اسلام و ... استفاده می‌شود؛ از «وَ لا تَقُولُوا لَهُما اُفٍ» نیز حرام بودن هر گونه تندی به والدین در بیان استفاده می‌شود. مخصوصاً که بعد از آن عبارت، مجدداً تأکید شده که «وَ لا تَنهَرهُما وَ قُل لَهُما قَولاً کَریماً» (اسراء ۲۳)
کاربر ۲۱۶۰۱۹۶
خداوند فرمود: «وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا؛ و بال‌های تواضع خویش را از محبت و لطف در برابر آنان فرود آر و بگو: پروردگارا! همان گونه که آن‌ها مرا در کوچکی تربیت کردند مشمول رحمتشان قرار ده!». امام در توضیح این آیه می‌فرماید: با نگاه تند و آزار دهنده آنان را مرنجان فقط با نگاه‌های مهرآمیز و محبت‌انگیز دل‌هایشان را به دست آر! صدای خود را بلندتر از آن‌ها نکن! دست خود را بالاتر از دست آنان نبر و خود را مقدم بر آنان قرار نده!
رهی

حجم

۷۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۷۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱۲
۳
صفحه بعد