بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب روان شناسی پول | صفحه ۳۱ | طاقچه
کتاب روان شناسی پول اثر حسین عزیزطائمه

بریده‌هایی از کتاب روان شناسی پول

۴٫۰
(۶۲)
در سال ۱۹۶۸ داگل از کلوپ مادران مدرسهٔ لِیک‌ساید خواست با درآمد حاصل از فروش سالانهٔ کلوپ ــ حدود ۳۰۰۰ دلار ــ استفادهٔ اشتراکی از یک کامپیوتر تله‌تایپ مدل ۳۰ متصل به ترمینال اصلی شرکت جنرال الکتریک را اجاره کنند. گیتس بعدها گفت: «ایدهٔ کلی برای استفادهٔ اشتراکی تازه در سال ۱۹۶۵ ابداع شده بود. او آینده‌نگری خوبی داشت». بیش‌تر فارغ‌التحصیلان دانشگاه به هیچ کامپیوتر پیشرفته‌ای مانند آن‌چه بیل گیتس در کلاس هشتم داشت دسترسی نداشتند. و او این کامپیوتر را بسیار دوست داشت. گیتس در سال ۱۹۶۸ سیزده‌ساله بود که با هم‌کلاسی‌اش، پل آلن، آشنا شد. آلن نیز غرق در کامپیوتر مدرسه بود و آن دو با یک‌دیگر خوب جور شدند. کامپیوتر لِیک‌ساید بخشی از برنامهٔ درسی عمومی این مدرسه نبود. بلکه یک برنامهٔ درسی مستقل بود.
Parvane
بیل گیتس به یکی از تنها دبیرستان‌های دنیا رفت که کامپیوتر داشت. داستان این‌که مدرسهٔ لِیک‌ساید، واقع در حومهٔ سیاتل، چگونه همین یک کامپیوتر را به دست آورده بود قابل توجه است. بیل داگل ، که خلبان نیروی دریایی در جنگ جهانی دوم بود، معلم ریاضیات و علوم دبیرستان شد. پل آلن ، بنیان‌گذار فقید شرکت مایکروسافت، گفت: «او معتقد بود فقط مطالعهٔ کتاب بدون تجربه‌کردن دنیای واقعی کافی نیست. او همین‌طور فهمید که هنگام ورود به دانشگاه ما باید اطلاعاتی در مورد کامپیوتر داشته باشیم».
Parvane
اسکات گالووِی، استاد دانشگاه نیویورک، ایده‌ای در این زمینه دارد که به‌خاطرسپردن آن هنگام قضاوت در مورد موفقیت ــ خود و دیگران ــ بسیار مهم است: «هیچ چیزی به آن خوبی و بدی که به نظر می‌رسد نیست».
Parvane
هیچ چیزی به آن خوبی و بدی که به نظر می‌رسد نیست. شانس و ریسک مانند خواهر و برادر هستند. این دو واقعیت بیان می‌کنند که نیروهایی غیر از تلاش فردی نیز نتایج به‌دست‌آمده را در زندگی هدایت می‌کنند.
Parvane
همهٔ ما کارهای احمقانه‌ای با پول انجام می‌دهیم، زیرا همهٔ ما در این بازی نسبتاً تازه‌کاریم و آن‌چه برای شما احمقانه است ممکن است برای من منطقی باشد. اما هیچ‌کس دیوانه نیست. همهٔ ما بر اساس تجربیات منحصر به فرد خودمان که به نظر می‌رسد در آن لحظه برای‌مان معنا دارد تصمیم می‌گیریم.
Parvane
سگ‌ها ۱۰ هزار سال پیش اهلی شدند و هنوز برخی رفتارهای اجداد وحشی‌شان را حفظ کرده‌اند. با وجود این، ما با ۲۰ تا ۵۰ سال تجربه در نظام مالی مدرن امیدواریم که کاملاً تطابق یافته باشیم. این برای موضوعی تحت تأثیر احساسات، به‌جای واقعیت، یک مشکل است. و به ما کمک می‌کند تا توضیح دهیم چرا همیشه آن‌چه را که باید با پول انجام دهیم انجام نمی‌دهیم.
Parvane
خرید یک بلیت بخت‌آزمایی تنها لحظه در زندگی ماست که می‌توانیم رؤیای ملموسی از به‌دست‌آوردن چیزهای خوبی که شما قبلاً داشته‌اید و برای‌تان مسلم است، در سر داشته باشیم. ما هزینه یک رؤیا را می‌پردازیم و شاید شما این موضوع را درک نکنید زیرا در حال زندگی‌کردن آن رؤیا هستید. به همین دلیل، ما بیش از شما بلیت‌های بخت‌آزمایی می‌خریم.
Parvane
به نظر من، احمقانه است، احتمالاً به نظر شما هم احمقانه است. اما من در گروه افراد کم‌درآمد نیستم. احتمالاً شما هم نیستید. بنابراین، برای بسیاری از ما درک شهودی استدلال ناخودآگاه خریداران کم‌درآمد بلیت‌های بخت‌آزمایی دشوار است. اما اگر کمی تلاش کنید، می‌توانید چیزی مانند این را که در دیدگاه‌شان است تصور کنید: زندگی ما هر ماه وابسته به فیش حقوقی است و به نظر می‌رسد قادر به پس‌اندازکردن نیستیم. چشم‌انداز ما برای کسب دست‌مزدهای بسیار زیادتر دور از دسترس به نظر می‌رسد. نمی‌توانیم از عهدهٔ تعطیلات خوب، اتومبیل‌های تازه، بیمهٔ درمانی یا داشتن خانه در محله‌های امن برآییم. ما نمی‌توانیم فرزندان‌مان را بدون تقبل بدهی وحشتناک به دانشگاه بفرستیم. ما بسیاری از چیزهایی را که افرادی مانند شما ــ که کتاب مالی می‌خوانند ــ دارند یا شانس زیادی برای به‌دست‌آوردن‌شان دارند نداریم.
Parvane
بلیت‌های بخت‌آزمایی. امریکایی‌ها بیش‌تر از فیلم، بازی‌های ویدیویی، موسیقی، رویدادهای ورزشی و کتاب‌ها برای بلیت‌های بخت‌آزمایی هزینه می‌کنند. و چه کسی آن‌ها را خریداری می‌کند؟ اکثراً مردم فقیر. خانوارهای کم‌درآمد ایالات متحد به‌طور متوسط سالانه ۴۱۲ دلار برای بلیت‌های بخت‌آزمایی هزینه می‌کنند، که این مقدار چهار برابر بیش‌تر از هزینه‌ای است که گروه‌های پردرآمد جامعه برای این بلیت‌ها پرداخت می‌کنند. ۴۰٪ امریکایی‌ها نمی‌توانند در شرایط اضطراری ۴۰۰ دلار فراهم کنند. می‌توان گفت: کسانی که ۴۰۰ دلار بلیت بخت‌آزمایی می‌خرند، به‌طور کلی همان افرادی هستند که می‌گویند در موارد اضطراری نمی‌توانند ۴۰۰ دلار فراهم کنند. آن‌ها شانس خود را در چیزی که یک در میلیون‌ها احتمال دارد امتحان می‌کنند.
Parvane
بلیت‌های بخت‌آزمایی. امریکایی‌ها بیش‌تر از فیلم، بازی‌های ویدیویی، موسیقی، رویدادهای ورزشی و کتاب‌ها برای بلیت‌های بخت‌آزمایی هزینه می‌کنند. و چه کسی آن‌ها را خریداری می‌کند؟ اکثراً مردم فقیر. خانوارهای کم‌درآمد ایالات متحد به‌طور متوسط سالانه ۴۱۲ دلار برای بلیت‌های بخت‌آزمایی هزینه می‌کنند، که این مقدار چهار برابر بیش‌تر از هزینه‌ای است که گروه‌های پردرآمد جامعه برای این بلیت‌ها پرداخت می‌کنند. ۴۰٪ امریکایی‌ها نمی‌توانند در شرایط اضطراری ۴۰۰ دلار فراهم کنند. می‌توان گفت: کسانی که ۴۰۰ دلار بلیت بخت‌آزمایی می‌خرند، به‌طور کلی همان افرادی هستند که می‌گویند در موارد اضطراری نمی‌توانند ۴۰۰ دلار فراهم کنند.
Parvane

حجم

۳۱۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۱۹ صفحه

حجم

۳۱۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۱۹ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان