بریده‌های کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر
کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر اثر توماش زدلاچک

کتاب از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر

انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۴.۵از ۸ رأی
۴٫۵
(۸)
«بهتر است آدمی ناراضی باشیم تا خوکی راضی؛ بهتر است سقراطی ناراضی باشیم تا احمقی راضی.»
جستجوگر
قرض می‌تواند نیروی آینده را به حال منتقل کند. از سوی دیگر، پس‌انداز می‌تواند نیروی گذشته را انباشته کند و آن را به حال بفرستد. سیاست مالی و پولی چیزی جز مدیریت این نیرو نیست.
shima mahdavi
حکومت شاهان کم و بیش به معنای واقعی کلمه به دست یهودیان از آن سرزمین ریشه‌کن شد و خوانندگان بعدی تورات می‌بایست آن را به همین معنا تلقی کنند. بنابراین مسئله بر سر یک نهاد آسمانی نبود؛ پادشاهی مسئله‌ای کاملا زمینی بود. از آن پس برای پادشاهان درواقع افتادگی یکی از فضیلت‌های بسیار اساسی بود. داوود، مهم‌ترین شاه بنی‌اسرائیل، در مزمور ۱۴۷، که به او نسبت داده می‌شود، می‌نویسد: «خداوند مسکینان را برمی‌افرازد و شریران را به زمین می‌اندازد.»
shima mahdavi
قهرمانان سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و به تجارت پرداختند تا ثروتمند شوند.» و چنان‌که همه به‌خوبی می‌دانند نه تن عضلانی برای تجارت لازم است نه زیبایی و نه نیمه‌قهرمان بودن. برای قهرمانانی که تمدن ما را به جای امروزی رساندند، کهن‌الگوهای قهرمان فریبکار زیرک، حامل فرهنگ و رنج‌کش بسیار مناسب‌ترند.
shima mahdavi
به جای به کار انداختن نیروی فراوان در جنگ با شر، بهتر است از نیروی خود آن برای رسیدن به هدف مطلوب‌مان استفاده کنیم؛ بنا کردن آسیابی بر روی رودی خروشان به جای تلاش بیهوده برای خشکاندن رود
رها
بنابراین کل نهاد فرمانروایی شاهان در عهد عتیق شایسته شمرده نمی‌شود و حتی نسبت به آن هشدار داده می‌شود. پیش از آنکه بنی‌اسرائیل (با انداختن قرعه) پادشاهان خود را انتخاب کنند، «فرمانروایی» در اسرائیل به دست قضاتی بود که قدرتی بسیار کمتر از پادشاهان داشتند. در نقل‌قول زیر خدای عبریان به‌واسطه سموئیل نبی به مردم انذار می‌دهد که پادشاهی بر بالای سر خود نگمارند
shima mahdavi
برخلاف آنچه کتب درسی ما می‌گوید، اقتصاد عمدتآ رشته‌ای تجویزی‌ست. اقتصاد نه‌تنها جهان را ] چنان‌که هست[توصیف می‌کند، بلکه مرتبآ درباره اینکه جهان چه‌گونه باید باشد نیز سخن می‌گوید (اقتصاد باید اثربخش باشد، آرمانی درباره رقابت کامل داریم، آرمان رشد فراوان تولید ناخالص داخلی در دوره تورم اندک، کوشش برای دست‌یابی به رقابت‌پذیری شدید...). برای این منظور، الگوها و حکایت‌های امروزی را می‌آفرینیم، اما این الگوهای غیرواقعی (معمولا به‌صورت آگاهانه) ربط چندانی به جهان واقعی ندارد. یک نمونه هرروزه: اگر اقتصاددانی در تلویزیون به سؤالی ظاهرآ بی‌ضرر در مورد سطح تورم پاسخ می‌دهد، بلافاصله سؤال دومی مطرح می‌شود (که اقتصاددان معمولا خودش بی‌آنکه از او بپرسند مطرح می‌کند) از این قرار که آیا سطح تورم خوب است یا بد، و آیا تورم باید بالاتر باشد یا پایین‌تر. حتی در مورد این سؤال فنی، تحلیل‌گران بی‌درنگ از خوب و بد حرف می‌زنند و قضاوت‌های تجویزی را مطرح می‌کنند: باید پایین‌تر (یا بالاتر) باشد
shima mahdavi
. دو اقتصاددان بزرگ دیگر، رابرت ج. شیلر و جورج ا. اَکرلاف، به‌تازگی چنین نوشته‌اند: «ذهن انسان چنان ساخته شده است که برحسب روایت‌ها می‌اندیشد... بیشتر انگیزه‌های ما انسان‌ها نیز از تجربه داستان زندگی‌مان به‌دست می‌آید، داستانی که برای خودمان تعریف می‌کنیم و چارچوبی برای انگیزه ما فراهم می‌سازد. اگر چنین داستان‌هایی نبود زندگی می‌شد «نکبتی در پی نکبتی دیگر».
طلا در مس
مسئله بر سر یک نهاد آسمانی نبود؛ پادشاهی مسئله‌ای کاملا زمینی بود. از آن پس برای پادشاهان درواقع افتادگی یکی از فضیلت‌های بسیار اساسی بود. داوود، مهم‌ترین شاه بنی‌اسرائیل، در مزمور ۱۴۷، که به او نسبت داده می‌شود، می‌نویسد: «خداوند مسکینان را برمی‌افرازد و شریران را به زمین می‌اندازد.» سیاست خصلت معصومیت الاهی خود را از دست داد و مسائل سیاسی مورد چون‌وچرا قرار گرفت. بدین ترتیب سیاست اقتصادی موضوع بررسی قرار گرفت.
shima mahdavi
هر جامعه و هر دوره‌ای آرمان‌های خود را دارد که مردم ناخودآگاهانه بر پایه آنها رفتار می‌کنند؛ بیشتر این آرمان‌ها آمیزه‌ای است از چیزهایی که از پیش وجود داشته است.
shima mahdavi

حجم

۶٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۵۵۲ صفحه

حجم

۶٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۵۵۲ صفحه

قیمت:
۱۹۸,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد