بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هنر خوب زندگی کردن | صفحه ۲۴ | طاقچه
کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

بریده‌هایی از کتاب هنر خوب زندگی کردن

۳٫۸
(۲۱۴)
عدهٔ بسیار کمی واقعیت را می‌پذیرند و اطلاعات پرواز خودشان را تحلیل می‌کنند. این کار دقیقاً به دو چیز احتیاج دارد: الف، پذیرش بی‌قیدوشرط و ب، تفکر جعبه‌سیاهی.
MELIKA
با مکتب انعطاف‌پذیری خداحافظی کنید. انعطاف‌پذیری شما را دلسرد و خسته می‌کند و از اهداف‌تان منحرف خواهد کرد. خودتان را به میثاق‌های‌تان زنجیر کنید. بدون تردید، پای‌بند ماندن به میثاق‌های‌تان در صد درصد مواقع راحت‌تر از پای‌بندی به آن‌ها در ۹۹ درصد اوقات است.
MELIKA
نه یعنی نه و همه این را می‌دانند.
MELIKA
اگر زندگی‌تان همراستا با میثاق‌های‌تان باشد، هر چه که باشد، مردم به‌تدریج دست از سرتان برخواهند داشت.
MELIKA
اصطلاح تخصصی آن خستگی تصمیم است. مغزی که بر اثر تصمیم‌گیری خسته شده باشد، سرراست‌ترین گزینه را که اغلب هم بدترین آن‌هاست، انتخاب خواهد کرد.
MELIKA
انعطاف‌پذیری، مسلماً یک مزیت است، آن هم در زمانه‌ای که همه‌چیز در حال دگرگونی است.
MELIKA
افرادی که توان اصلاح زودهنگام خودشان را دارند نسبت به کسانی که مدت‌ها وقت صرف پیدا کردن یک نقطهٔ شروع ابتدایی بی‌نقص می‌کنند و سپس امیدوارند که برنامه‌شان به نتیجه برسد، مزیت دارند. چیزی با عنوان آموزش ایده‌آل وجود ندارد. زندگی ما بیش از یک هدف دارد. هیچ استراتژی تجارت بی‌نقص، سبد سهام بهینه و شغل آرمانی‌ای وجود ندارد. همهٔ این‌ها افسانه است. حقیقت این است که شما با یک تنظیم ابتدایی شروع می‌کنید و بعد از آن باید مدام آن را اصلاح کنید. هر چه دنیا پیچیده‌تر باشد، نقطهٔ شروع شما کم‌اهمیت‌تر می‌شود. پس در زندگی شخصی یا کاری تمام منابع‌تان را برای رسیدن به یک تنظیم ابتدایی بی‌نقص هزینه نکنید.
MELIKA
تأکید روی دانش‌های مبتنی بر واقعیت و مدرک باعث می‌شود که این‌طور به نظر برسد که در زندگی فقط کسب بهترین نمره ممکن و بهترین شروع در زندگی کاری است که اهمیت دارد. اگرچه ارتباط بین مدرک تحصیلی و موفقیت در محیط کار کمرنگ‌تر از قبل شده و توانایی ما در اصلاح خودمان از همیشه بااهمیت‌تر است، چنین مسائلی به‌ندرت در مدارس آموزش داده می‌شوند.
MELIKA
تصحیح‌پذیری، زیر بنای هر دموکراسی کارآمد است.
MELIKA
«برنامه هیچ ارزشی ندارد. برنامه‌ریزی مهم‌ترین چیز است.» مسئله داشتن یک برنامهٔ ثابت نیست. بلکه این برنامه‌ریزی مجدد و مکرر است که اهمیت دارد؛ یعنی یک فرآیند پیوسته.
MELIKA
اما حقیقت این است که تقریباً هیچ برنامه‌ای به طور کامل و موبه‌مو محقق نمی‌شود. اگر هم بعضی اوقات یک برنامه بدون هیچ مشکلی اجرا شود، کاملاً اتفاقی بوده است.
MELIKA
خیلی واضح بگویم هر کس که بیش از ۵ دقیقه در یک رابطه بوده باشد باید تا الآن فهمیده باشد که بدون تصحیح و تطبیق مداوم رابطه دچار مشکل می‌شود. باید از تمام رابطه‌ها به صورت مستمر مراقبت کرد. بیشترین سوءبرداشتی که با آن مواجه می‌شویم این است که زندگی خوب یک حالت یا وضعیت پایدار است، درحالی‌که زندگی خوب فقط با تطبیق مداوم حاصل می‌شود.
MELIKA
بدون این فرآیند، که ترمیم دی‌ان‌ای نام دارد، تنها چند ساعت بعد از شکل‌گیری نطفه می‌مُردیم. سیستم ایمنی ما هم از همین قاعده پیروی می‌کند. هیچ برنامهٔ بی‌نقصی وجود ندارد چون پیش‌بینی تهدیدها غیرممکن است. ویروس‌ها و باکتری‌های متخاصم به طور پیوسته در حال تغییرند و سیستم دفاعی ما فقط به لطف اصلاح مداومْ توان مقابله دارد.
MELIKA
به عنوان یک خلبان غیرحرفه‌ای یاد گرفته‌ام که بیشتر از شروع، هنر اصلاح بعد از بلند شدن هواپیما است که اهمیت دارد. بعد از میلیاردها سال طبیعت هم این نکته را فهمیده. با تقسیم سلول‌ها، به طور مداوم در مادهٔ ژنتیکی خطا رخ می‌دهد و به همین خاطر در هر سلول مولکول‌هایی وجود دارند که این خطاها را اصلاح می‌کنند.
MELIKA
زندگی ما در معرض تلاطم‌های پی‌درپی قرار دارد و بیشتر وقت ما صرف مبارزه با بادهای مخالف و تغییرات غیرمنتظرهٔ جوّی می‌شود. با وجود این، ما همچنان مثل خلبان‌های ساده‌لوح و ناشی رفتار می‌کنیم؛ نقش تنظیمات ابتدایی را دست‌بالا گرفته و به طور منظم نقش اصلاح را دست‌کم می‌گیریم.
MELIKA
نمی‌توانید جلوِ هدر رفتن پول و زمان را بگیرید، اما می‌توانید تعبیر جدیدی از آن داشته باشید. جعبهٔ ترفندهای حسابداریِ ذهنیتان را باز کنید و به چشم خودتان ببینید: هر چه در جا خالی دادن از مغالطه‌ها کارکشته‌تر باشید، به کار بردن عامدانهٔ آن‌ها برای‌تان جالب‌تر خواهد شد. به یاد داشته باشید این به نفع خودتان است.
MELIKA
این‌که شما اساساً مُرده‌اید و هر آن‌چه از زندگی در اختیار دارید، یک موهبت است. یک حسابداریِ ذهنی به بهترین شکل خود. به این ترتیب آموختم که برای زمانم ارزش قایل شوم و با عصبی شدن آن را به هدر ندهم.
MELIKA
پیش‌شرطْ اصطلاحی است که در روان‌شناسی به آن اطلاق می‌شود: اول پرداخت کنید، بعداً استفاده کنید. این نوعی از حسابداریِ ذهنی است که زهرِ پرداختِ پول را می‌گیرد.
MELIKA
وقتی با کسی برخورد می‌کنید که نشانه‌هایی از ویروس تعصب را از خود بروز می‌دهد، این سؤال را از او بپرسید: «به من بگو دقیقاً به چه حقایقی نیاز داری تا از جهان‌بینی‌ات دست بکشی.»
کاربر ۸۵۴۱۴۷۳
می‌گویند بزرگ‌ترین چالش موفقیتْ سکوت دربارهٔ آن است. اگر قرار است به چیزی افتخار کنید به همین افتخار کنید.
shahram

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان