بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هنر خوب زندگی کردن | صفحه ۲۳ | طاقچه
کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

بریده‌هایی از کتاب هنر خوب زندگی کردن

۳٫۸
(۲۱۴)
به احساسات‌تان اعتماد نکنید. وقتی در حال خوردن همبرگر هستید، اشاره به محتویات آن ساندویچ برای‌تان راحت‌تر است تا احساسی که از خوردن آن دارید. پس احساس دیگران را بسیار جدی بگیرید، اما احساس خودتان را نه. اجازه بدهید در وجودتان به این‌طرف و آن‌طرف پرواز کنند. هر چه باشد، آن‌ها می‌آیند و می‌روند، دقیقاً هر طور که دل‌شان بخواهد.
MELIKA
اگر به هر یک از احساسات‌تان، گونه‌ای از پرندگان را اختصاص دهید، می‌توانید با آن‌ها بیشتر سرگرم شوید. حسادت، در تخیل من، یک گنجشک کوچک سبز است در حال جیک‌جیک کردن. اضطراب یک توکاست مشغول بال زدن. و همین‌طور تا آخر. خودتان دیگر متوجه کلیت آن شده‌اید.
MELIKA
آن‌چه باید مشغول کاویدن آن شوید، گذشتهٔ شماست. چه اتفاقاتی در زندگی‌تان به‌تناوب تکرار می‌شوند؟ شواهد را مطالعه کنید، نه تفسیری را که بعداً از آن داشته‌اید.
MELIKA
اجازه ندهید که احساسات‌تان قطب‌نمای شما باشد.
MELIKA
نکتهٔ دوم: با کمال میل و بدون اکراه بخشی از موفقیت را (بخشی که خودتان به دست نیاورده‌اید) به افرادی ببخشید که از ژن‌های اشتباهی در خانواده‌های اشتباهی و در مناطقی با کدپستی‌های اشتباهی متولد شده‌اند. این عمل نه‌تنها سخاوتمندانه نیست، بلکه عقل سلیم نیز این‌چنین حکم می‌کند. کمک‌های مالی و مالیات‌ها صرفاً مسائلی مالی نیستند. بیش از هر چه آن‌ها مسائلی اخلاقی‌اند.
MELIKA
افراد قدردانْ به‌وضوح انسان‌های شادتری هستند.
MELIKA
اگر اعتقاد دارید که موفقیت‌تان به خاطر کار و تلاش بی‌وقفه‌تان، سرسختی، سماجت‌تان و شب‌بیداری‌های زیادتان است، لزوماً اشتباه نمی‌کنید. همهٔ آن‌چه که به آن افتخار می‌کنید، حاصل اراده‌ای است که به واسطهٔ برایند ژن‌ها و محیط اطراف‌تان به شما رسیده است.
MELIKA
از خودتان بپرسید: تاکنون چه‌قدر در زندگی‌تان موفق بوده‌اید؟ در یک محدوده از ۱۰+ (فوق‌ستاره) تا ۱۰- (بازندهٔ مطلق) به خودتان نمره بدهید.
MELIKA
خوشبختی چیزی است که در اختیار شماست ولی موفقیت را باید به دست بیاورید
MELIKA
آن‌چه زندگی شما را غنی‌تر می‌کند، چیزهایی نیستند که به آن اضافه می‌کنید، بلکه آن چیزهایی هستند که از آن حذف می‌کنید.
MELIKA
«افرادی مثل ما مزایای درازمدت چشم‌گیری نصیب‌شان شده است، صرفاً به این خاطر که به جای آن‌که تلاش کنند زرنگ باشند، سعی کرده‌اند احمق نباشند.»
MELIKA
در ذهن خودتان، دوستان‌تان و جامعه. ریسک‌های نامطلوب بیشتر از ریسک‌های مطلوب به چشم می‌آیند. ریسک نامطلوب مثل گرانیت، سخت، قابل‌لمس و محکم است. درحالی‌که ریسک مطلوب مانند هواست. بنابراین تمام تلاش‌تان را بکنید که به طور منظم ریسک‌های نامطلوب زندگی‌تان را از بین ببرید، در این صورت شانس زیادی برای رسیدن به زندگی خوب دارید. البته تقدیر ممکن است هر لحظه از راه برسد:
MELIKA
حرفه‌ای‌ها امتیاز را می‌برند، آماتورها امتیازات را می‌بازند. این یعنی اگر در برابر یک آماتور بازی می‌کنید، بهترین کار آن است که اشتباه نکردن را در اولویت قرار دهید. محافظه‌کارانه بازی کنید و تا جایی که می‌توانید توپ را در جریان بازی نگه دارید. اگر حریف‌تان عمداً به اندازهٔ شما محافظه‌کارانه بازی نکند، بیش از شما مرتکب اشتباه خواهد شد.
MELIKA
اگر چیزی واقعاً به شما کمک نمی‌کند، بدون آن هم به مشکل نخواهید خورد. این نکته دربارهٔ تکنولوژی به طور مضاعف صدق می‌کند. دفعهٔ بعد به جای این‌که سراغ نزدیک‌ترین گجت بروید، سعی کنید مغزتان را به کار بیندازید.
MELIKA
اگر بخواهیم دقیق‌تر بشویم شما باید هزینهٔ کامپیوتر و گوشی هوشمندتان را هم لحاظ کنید، به‌علاوهٔ زمانی که برای به‌روز کردن نرم‌افزارتان صرف می‌کنید. یک تخمین تقریبی، هزینهٔ هر ایمیل را یک دلار برآورد می‌کند، یعنی چیزی معادل هزینهٔ نامه‌های کاغذی قدیمی.
MELIKA
زندگی آسان نیست. حتا اگر یک زندگی خوب داشته باشید، ناچار خواهید بود که با اشتباهات گاه‌وبی‌گاه‌تان رودررو شوید و اشکالی ندارد هرازگاهی اشتباه هم بکنید. نکتهٔ کلیدی این است که کشف کنید چرا چنین اتفاقی رخ داده است و به شکل ریشه‌ای با موضوع برخورد کنید. چون مشکلات مثل شراب‌های بوردو نیستند، آن‌ها به مرور زمان بهتر نمی‌شوند.
MELIKA
باید اشکالات خود را اصلاح کنید، آن هم به شکلی که در آینده دوباره رخ ندهند. همان‌طور که شریک تجاری وارن بافِت، چارلی مانگر، می‌گوید: «اگر مادامی که یک مشکل قابل‌حل است به آن حمله نکنید و معطل کنید تا دیگر غیرقابل‌حل شود، در واقع این‌قدر ابله هستید که حق‌تان است با چنین مشکلی مواجه شوید.» برای دست‌به‌کار شدن، منتظر پدیدار شدن عواقب کارهای‌تان ننشینید. آلکس هیلی (نویسنده) هشدار می‌دهد: «اگر تکلیف واقعیت را روشن نکنید، واقعیت تکلیف شما را روشن خواهد کرد».
MELIKA
هر وقت که تصمیم بزرگی می‌گیرید، آن‌چه را که در فکرتان می‌گذرد یادداشت کنید؛ فرضیات، سلسله‌افکار و نتیجه‌گیری‌های‌تان را. اگر تصمیم‌تان در نهایت به‌دردنخور از آب درآمد به اطلاعات ثبت‌شدهٔ پروازتان نگاه کنید (قرار نیست که این یکی هم ضدحادثه ساخته شده باشد، یک دفترچه هم کفایت می‌کند)، و دقیق تحلیل کنید چه چیزی باعث بروز اشتباه شده است. به همین سادگی. با تشریح هر افتضاحی که به بار آورده‌اید، زندگی‌تان بهتر می‌شود. اگر نتوانید اشتباهات‌تان را شناسایی کنید، یا دنیا را درک نکرده‌اید یا این‌که خودتان را نشناخته‌اید. به عبارت دیگر اگر نتوانید تشخیص دهید کجا قدمی به‌اشتباه برداشته‌اید، دوباره با صورت به زمین خواهید خورد. پافشاری‌تان روی این تحلیل‌ها در نهایت نتیجه‌بخش خواهد بود.
MELIKA
هر وقت که تصمیم بزرگی می‌گیرید، آن‌چه را که در فکرتان می‌گذرد یادداشت کنید؛
MELIKA
پذیرش بی‌قیدوشرط شکست‌ها، کمبودها و باخت‌ها چگونه امکان‌پذیر می‌شود؟ اگر بخواهیم روی پای خودمان بایستیم، به مشکل برمی‌خوریم. معمولاً دیگران را بسیار واضح‌تر از خودمان می‌بینیم (به همین دلیل است که اغلب از دیگران ناراحت می‌شویم و به‌ندرت از خودمان).
MELIKA

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۹ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان