بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زندگی سالم: ضروریات شش‌گانه حفظ سلامتی در طب سنتی ـ اسلامی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب زندگی سالم: ضروریات شش‌گانه حفظ سلامتی در طب سنتی ـ اسلامی اثر امیرحسین شهگلی

بریده‌هایی از کتاب زندگی سالم: ضروریات شش‌گانه حفظ سلامتی در طب سنتی ـ اسلامی

انتشارات:انتشارات سدید
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۲۹ رأی
۴٫۰
(۲۹)
غذای شغلی مشاغل مختلف هم باید دستورهای غذایی متفاوتی داشته باشند؛ مثلاً‌ یک کشاورز که در اوج گرمای تابستان و در وسط روز مشغول درو‌کردن است و مثل آب باران از بدنش عرق می‌ریزد، نیازمند غذایی است که اولاً، او را خنک کند و ثانیاً، آب ازدست‌رفته را به بدنش بازگرداند و ثالثاً، قوت بدن او را تأمین کند و این غذا چیزی جز دوغ نیست. آری، کشاورزان دوغ را در مشک می‌ریختند و صبحانه و ناهار و شام و آبشان ‌همان دوغ بود. مثال دیگر این‌که‌ در رژیم غذایی‌ آهنگرها و جوشکارها حتماً باید کدو وجود داشته‌ باشد، چون کدو جاذب و دافع آهن است. قالیباف‌ها چون با مو سر و کار دارند و مو با تنفس وارد دهان می‌شود و با بزاق به معده می‌رود، باید آب شلغم خام بخورند. کسی که‌ کار فکری می‌کند، باید غذاهای قندی مانند عسل و مویز و... باشد. هم‌چنین سرکه برای شغل آهنگری و نانوایی مضر است؛ چون به‌راحتی در عصب آن‌ها نفوذ می‌کند و عصب را سرد می‌کند و باعث سکته و فلج و لقوه (فلج دهان) و ام اس و... می‌شود.
علی
مثلاً با عطسه، فضولات مغزی دفع می‌شود و به همین خاطر، آن را شفادهنده دانسته‌اند. طبیعت همان قوۀ مدبره‌ای است که بدن را تدبیر می‌کند و همۀ رفتارهای بدن با آن قوه، توجیه و تبیین می‌شود. به‌عبارتی، همۀ قوای بدن تحت امر طبیعت‌اند و طبیعت هم تحت فرمان و ارادۀ حق است
Aseman📚🌿🌦
حفظ سلامتی و درمان با‌خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های مناسب از اهمیت خاص برخورداراست. دارو حتی اگر گیاهی هم باشد، عوارض به‌همراه دارد. بسیاری از اصول ضروری برای زندگانی مانند تغییرات فصلی، آلودگی هوا، محیط زندگی و محیط روانی، خارج از اراده و خواست ماست، ولی مصرف غذا کاملاً قابل‌ برنامه‌ریزی است. از آن‌جا که غذا مادۀ اولیۀ خون (صفرا و سودا و دم و بلغم) است و بیماری، حاصل به‌هم‌ریختن این چهار خلط است، بنابراین اگر کسی بدون پرهیز در تغذیه درمان را شروع کند، موفق نخواهد شد؛ برای شروع کار درمانی، باید از پرهیز شروع کرد، نه دارو، هر مکتب طبی که پرهیز و توجه به غذا را مبنای درمان خود قرار ندهد، ناقص است.
علیرضا
ورزش گرم و خشک است و به دلیل تعریقی که در ورزش هست و هم‌چنین افزایش گرمی، رطوبات بدن دفع می‌شود و چربی‌ها و پیه‌های بدن می‌سوزد.
Aseman📚🌿🌦
مایع بین مفصلی و مغز و پیه‌ها توسط بلغم ساخته می‌شود و به همین سبب، افراد چاقی که پیه بدنشان زیاد است بلغمی هستند. سودا اعضای سخت مانند استخوان را می‌سازد، چون سودا از خاک است و خاک مایۀ استحکام همه‌چیز است. دم، گوشت و ماهیچۀ بدن را می‌سازد و به همین خاطر گفته می‌شود افراد ماهیچه‌ای و عضلانی دموی هستند. صفرا عضو خاصی نمی‌سازد، بلکه به‌خاطر تیزی که دارد، غذا را به نقاط دوردست بدن و رگ‌های باریک می‌رساند.
Aseman📚🌿🌦
عواملی که باعث نابودی حرارت غریزی و رطوبت اصلی می‌شوند از این قرارند:‌خوردن آب یخ، مواد مخدر، پرخوری، غم و اندوه، ورزش در حال گرسنگی، سرمای شدید، جماع زیاد و رعایت نکردن همۀ اصول حفظ سلامتی
Aseman📚🌿🌦
نابودی حرارت غریزی و رطوبت اصلی، باعث حدوث امراض و ضعف و کاهش عمر می‌شود.
Aseman📚🌿🌦
؛ اگر بدن تدبیر شود و سالم باشد، گرمی و رطوبت آن دیرتر نابود می‌شود و عمر افزایش می‌یابد.
Aseman📚🌿🌦
مفهوم طبیعت؛ کلیدی‌ترین مفهوم طب سنتی- اسلامی
Aseman📚🌿🌦
نگاه ماشینی؛ بنیادی‌ترین مفهوم طب مدرن
Aseman📚🌿🌦

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۰۸ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۳۰۸ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان