بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب متفکران بزرگ | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب متفکران بزرگ اثر آلن دوباتن

بریده‌هایی از کتاب متفکران بزرگ

۴٫۱
(۵۵)
وظیفهٔ انسان دانا این است که هیچ وقت پیشکش تقدیر را باور نکند: شهرت، ثروت، قدرت، سلامت، آن‌ها هرگز از آنِ ما نیستند. به چنگ آوردن آن‌ها باید همیشه آرام و عمیقاً محتاطانه باشد.
محمدرضا
ذات فلسفه به این فرمان ختم می‌شود: ــ «خود را بشناس
rain_88
جهان ــ یا خدا ــ برنامه‌های خاص خودش را دارد و وظیفهٔ ما است که به جای گله کردن، آن‌ها را بفهمیم. انسان آزاد کسی است که به ضرورت‌هایی که ناگزیرمان می‌کند، آگاه است.
فرهاد
وقتی ماکیاولی به این پرسش برخورد که آیا بهتر است شهریار دوست داشته شود یا از او بترسند نوشت، درحالی که به لحاظ نظری عالی است که رهبر بتواند هم دوست داشته شود و هم از او اطاعت شود، اما همیشه باید به جانب القای ترس برود، زیرا در نهایت وحشت است که مردم را مهار می‌کند.
Ahmad
مسیر ساختن جامعهٔ بهتر از اتاق کودک آغاز می‌شود.
محمد
عشق باید عبارت از دو انسان باشد که تلاش می‌کنند با همراهی هم رشد کنند ــ و به هم در این مسیر کمک کنند. این به آن معنا است که شما نیاز دارید با کسی درآمیزید که یک جزءِ مفقودهٔ مهم از تکامل شما را دارد: فضایلی که فاقد آن‌هایید.
SaNaZ
افلاطون مدعی بود که زندگی‌های ما اغلب موارد به این دلیل با مشکل مواجه می‌شود که به خود فرصت کافی برای اندیشهٔ دقیق و منطقی دربارهٔ طرح‌هایمان نمی‌دهیم. و در نتیجه به دام ارزش‌ها، مسیرها و روابط غلط می‌افتیم. افلاطون می‌خواست نظم و وضوح را به اذهان ما برگرداند. او می‌دید که چه بخش اعظمی از ایده‌های ما از آنچه توده فکر می‌کنند آمده است، از آنچه یونانیان «دوکسا» می‌نامیدند و ما «فهم عرفی» می‌نامیم. و با وجود این، افلاطون به کرات در طول ۳۶ کتابی که نوشت، نشان داد که این فهم عرفی گرفتار خطاها، پیش‌داوری و خرافه است. ایده‌های عرفی دربارهٔ عشق، شهرت، پول یا خیر به سادگی در برابر عقل تاب نمی‌آورند.
lordartan
لائو تزو نوشت «وقتی آنچه را که هستم رها کنم، آن چیزی می‌شوم که می‌توانم باشم».
SaNaZ
پدر و مادرهایی هستند که آنقدرها تحمل رفتارهای بد را ندارند و از کودک می‌خواهند دقیقاً و فوراً از آن‌ها اطاعت کند. به عقیدهٔ وینیکوت، این باعث به وجود آمدن یک «خود دروغین» در کودک می‌شود، چهرهٔ ساختگی‌ای که ظاهراً فرمانبردار و خوب است، اما همیشه مهمترین غرایزش را سرکوب‌کرده و هرگز نتوانسته جنبه‌های اجتماعی وجودش را با جنبه‌های ویرانگرش میزان کند؛ نتوانسته عمیقاً سخاوتمند باشد یا واقعاً عشق بورزد، چون هرگز اجازه نداشته خودخواهی و نفرت را در وجودش کشف کند. کودک تنها به کمک تربیتی مناسب و دقیق می‌تواند «خود حقیقی» اش را بسازد.
محمد
«عدم همکاری با شر، درست به اندازهٔ همکاری با خیر، تعهد اخلاقی ما است».
BiNam

حجم

۱۵٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۶۴ صفحه

حجم

۱۵٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۶۴ صفحه

قیمت:
۷۱,۵۰۰
۳۵,۷۵۰
۵۰%
تومان