بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب دروغگوهای دوست داشتنی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب دروغگوهای دوست داشتنی اثر رایان هالیدی

بریده‌هایی از کتاب دروغگوهای دوست داشتنی

انتشارات:انتشارات خوب
امتیاز:
۳.۷از ۱۱ رأی
۳٫۷
(۱۱)
وقتی ذهن انسان توضیحی محتمل را برای موضوعی می‌پذیرد، همان توضیح چهارچوبی برای تمام اطلاعات دریافت‌شده بعد از آن می‌شود. ما به‌طور ناخودآگاه تمایل داریم تمام اطلاعاتی را که متعاقباً دریافت می‌کنیم، در همان چهارچوب جای دهیم، حالا چه در آن بگنجند و چه نگنجند. روان‌شناسان این پدیده را «استحکام شناختی» می‌نامند. در این حالت، حقایقی که باور اولیه را ساخته‌اند دیگر وجود ندارند، اما نتیجه‌گیری بر قوت خود باقی می‌ماند. باور عمومی ما دربارهٔ موضوع همچنان روی زیربنای فروریخته‌اش شناور است. بیش‌انباشتگی اطلاعات، مشغولیت دائم ذهن، سرعت و احساسات، تماماً به این پدیده دامن می‌زنند. این عوامل باعث می‌شوند ما سخت‌تر باورهایمان را تغییر دهیم و ذهنمان را باز کنیم
blogofski
مطالعه‌ای با عنوان «وقتی تصحیح با شکست مواجه می‌شود» در دانشگاه میشیگان انجام گرفت. پژوهشگران حوزهٔ سیاست نظیر برندن نایهن و جیسون ریفلر اصطلاحی برای این پدیده ابداع کردند به‌نام «اثرِ سوگیری تأییدی». در این تحقیق ابتدا به سوژه‌های آزمایش مقاله‌ای با محتوای جعلی نشان دادند و برای نیمی از سوژه‌ها اصلاحیه‌هایی در انتهای مقاله گنجاندند که یکی از ادعاهای اصلی مقاله را تکذیب می‌کرد، درست مثل همان چیزی که در انتهای یک پست خبری می‌بینید. بعد از تمام سوژه‌ها خواستند به باورهایشان دربارهٔ ادعاهای موجود در مقاله امتیاز دهند. جالب است که کسانی که اصلاحیهٔ انتهای مقاله را دیده بودند، بیشتر از دیگران به موارد ادعاشده در متن مقاله باور داشتند و سفت و سخت‌تر از سوژه‌های دیگر، به باورشان چسبیده بودند. به عبارت دیگر، تصحیح محتوا نه‌تنها خطا را درست نمی‌کند، بلکه به واسطهٔ اثر سوگیری تأییدی، به برداشت اشتباه قوت می‌بخشد.
blogofski
ذهن انسان، به قول روان‌شناس‌ها، «اول باور می‌کند و بعد ارزیابی.»
blogofski
هزیود، شاعر یونان باستان، زمانی نوشته است: «شایعه و غیبت باری است که می‌توان به‌راحتی از روی زمین برداشت، اما حمل کردن و زمین گذاشتنش بسیار دشوار است.»
blogofski
امروزه، لغت طاغوت هم برای توصیف کردن رسانه کافی نیست. آن‌هایی که بین هشت تا هجده سال دارند، تقریباً روزانه هشت ساعت آنلاین هستند و تازه پیامک دادن و تلویزیون تماشا کردن در این رقم لحاظ نشده است. مردم آمریکا جمعاً روزانه پنجاه میلیارد دقیقه روی فیس‌بوک وقت تلف می‌کنند، تقریباً یک‌چهارم زمان وب‌گردی مردم در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها تلف می‌شود. وبلاگ‌ها در طول یک ماه در حدود ۱۵۰ میلیون ویدئو به خورد کاربرانشان می‌دهند. پس تعجبی ندارد که عوام تسلیم رسانه‌های آنلاین هستند و بی‌عاطفگی بیداد می‌کند؛ رسانه عمداً حواس همه را پرت کرده است.
blogofski
ما زمانی با ساده‌لوحی تمام باور داشتیم که وبلاگ‌ها به دموکراسی کمک می‌کنند. فکر می‌کردیم مخاطب وب، برخلاف مخاطب تلویزیون، مصرف‌کنندهٔ منفعل نیست. خیال می‌کردیم وبلاگ یعنی دخیل بودن مردم و فعالیت شهروندی. وبلاگ‌ها جوری به نظر می‌آمدند انگار قرار بود ما را از دنیای کثیف و پر از تعصب، درگیری، بازی خوردن و برانگیزش احساسات که رسانه ایجاد کرده بود، رها کنند. اما دقیقاً همان‌طور که جیمز فنیمور کوپر در قرن نوزدهم عنوان کرد، «اگر روزنامه‌ها برای سرنگون کردن طاغوت مفید هستند، فقط برای این است که نظام طاغوتی خودشان را پایه‌گذاری کنند.»
blogofski
تکذیب در فضای آنلاین هیچ معنا و ارزشی ندارد.
blogofski
«ما کشوری هستیم که افکار عمومی اداره‌مان می‌کند و افکار عمومی را مطبوعات اداره می‌کنند، بنابراین آیا فهمیدن اینکه چه چیزی مطبوعات را اداره می‌کند، امری حیاتی نیست؟»
blogofski
مطالعات نشان می‌دهد کودکان هرچه بیشتر در فضای آنلاین وقت تلف کنند نمراتشان بدتر می‌شود. طبق گفتهٔ نیلسن، کسانی که بیشتر از همه در فضای آنلاین وقت تلف می‌کنند، ۲۶ درصد بیشتر احتمال دارد دربارهٔ سیاست و وقایع جاری نظر بدهند، با اینکه آن‌ها دقیقاً همان افرادی هستند که نظرشان کمترین اهمیت را دارد.
M.S.Rostami
به قول کریس هجز، فیلسوف و خبرنگار: «در عصر تصاویر و سرگرمی، در عصر ارضای آنی احساسات، ما صداقت و واقعیت را نه جست‌وجو می‌کنیم و نه می‌خواهیم. واقعیت چیز پیچیده‌ای است. واقعیت حوصله‌سربر است. ما نمی‌توانیم با پیچیدگی‌هایش کنار بیاییم و البته تمایلی هم به این کار نداریم.»
☆Nostalgia☆

حجم

۳۴۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۹۲ صفحه

حجم

۳۴۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۹۲ صفحه

قیمت:
۱۰۲,۰۰۰
تومان