بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب اقتصاد روایی | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب اقتصاد روایی اثر رابرت‌ جی.شیلر

بریده‌هایی از کتاب اقتصاد روایی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۸از ۳۳ رأی
۲٫۸
(۳۳)
در عصر اینترنت، تمایل و توانایی مردم برای همکاری با یکدیگر به‌وسیلهٔ فناوری جدید (در قالب چارچوب‌هایی که به دولت، سود متعارف یا حقوق‌دان‌ها متکی نیستند) بسیاری از ما را شگفت‌زده کرده است.
IZARIST
بین نرخ مالیات بر درآمد و میزان درآمدهای مالیاتی جمع‌آوری‌شده از سوی دولت چه رابطه‌ای وجود دارد؟ خب، پر واضح است که اگر نرخ مالیات صفر باشد، درآمد حاصل از مالیات هم صفر خواهد بود. در طرف مقابل، اگر نرخ مالیات ۱۰۰ درصد باشد، کل درآمد افراد به‌عنوان مالیات مصادره می‌شود. وقتی نرخ مالیات ۱۰۰ درصد باشد، دیگر کسی کار نخواهد کرد و در آن صورت، باز هم درآمد مالیاتی دولت صفر خواهد شد. در صورت قرار گرفتن نرخ مالیات بین صفر و ۱۰۰ درصد، مقدار درآمد مالیاتی وصول‌شده از سوی دولت بالاتر از صفر خواهد بود.
IZARIST
در واقع، فعالیت مغز موقع خواب دیدن شبیه فعالیت برخی مغزهای آسیب‌دیده است که در آن‌ها، آسیب‌های واردشده به بخش قدامی دستگاه کناره‌ای و اتصالات زیرقشری آن به افسانه‌بافی آنی منجر می‌شود
IZARIST
پس از آغاز همه‌گیری، نرخ سرایت ابولا سرانجام به دلایل مختلف کاهش یافت که بارزترین‌شان تلاش‌های قهرمانانهٔ پزشکان بدون مرز، بیش از صد سازمان غیردولتی و افرادی بود که زندگی‌شان را به خطر انداختند تا نرخ سرایت را در آفریقا پایین بیاورند. بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، احتمال دچار شدن کارکنان بخش بهداشت و درمان به بیماری ابولا ۲۱ تا ۳۱ برابر بیشتر از احتمال بیمار شدن جمعیت عادی بود و در سال ۲۰۱۵، شمار افراد مبتلاشدهٔ قطعی و احتمالی به ابولا ۸۱۵ نفر گزارش شد که بیشترشان هم جان خود را از دست دادند.
IZARIST
عصب‌شناسی به نام اوشین وارتانیان (۲۰۰۲) متذکر می‌شود که قیاس و استعاره در تصاویر اف‌ام‌آرآی از مغز انسان نواحی ثابتی را فعال می‌کنند. یعنی به نظر می‌رسد مغز انسان برنامه‌ریزی شده است تا به داستان‌هایی پاسخ دهد که به فکر کردن به قیاس‌ها منجر می‌شود.
IZARIST
دانشکده‌های پزشکی حدود صد سال است که مدل‌سازی ریاضی شیوع بیماری‌های همه‌گیر را دنبال می‌کنند. این امر کمک کرده است علم همه‌گیرشناسی به‌خوبی پیشرفت کند و کاربردهای احتمالی زیادی هم برای اقتصاد داشته باشد
IZARIST
این ایده که گرفتن مالیات می‌تواند انگیزهٔ کسب درآمد و اشتغال‌زایی را کاهش دهد چیز جدیدی نبود و آدام اسمیت آن را در قرن هجدهم ارائه داد.
IZARIST
متأسفانه، رشته‌های دانشگاهی به‌طور معمول فاقد ارتباط با یکدیگرند. پژوهشگر نمی‌تواند همه‌چیز را بداند و در نتیجه، این وسوسه به جان آدم می‌افتد که باید وارد حوزه‌ای تخصصی شود و موضوع جست‌وجویش را فقط به نقطه‌ای محدود کند که بتواند به‌شکل معقولی بگوید کل دانش مربوط به آن موضوع محدود را دارد.
IZARIST
کسادی‌های دوقلو، که شدیدترین کسادی‌ها از زمان رکود بزرگ بودند، شاید به‌دلیل کاهش هزینه‌کرد مردم در اثر ترس از آینده در بحبوحهٔ هراس خودکارسازی ایجاد شده باشند. بنابراین، کسادی ۱۹۵۷-۱۹۵۸ «کسادی ناشی از خودکارسازی» نامیده شد. (۱۰)
kara_mahdiar
پس از انتشار نظریه‌ی نسبیت عام از سوی انیشتین در سال ۱۹۱۵، مردم شروع به استفاده از اصطلاح «تکینگی» کردند. این واژه بر وضعیتی دلالت دارد که در آن، برخی جملات معادله‌ها مقدار بی‌نهایت می‌گیرند. اصطلاح تکینگی ابتدا برای توصیف پدیده‌ای نجومی به کار می‌رفت که نامش را سیاه‌چاله گذاشتند، یعنی «تکینگی فضا-زمان». ولی بعدها این اصطلاح جذاب برای توصیف زمانی به کار برده شد که سرانجام هوش مصنوعی از هر نظر هوش انسان را پشت‌سر می‌گذارد.
kara_mahdiar

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۲۴ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۲۴ صفحه

قیمت:
۲۱۲,۰۰۰
۱۰۶,۰۰۰
۵۰%
تومان