بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هوش عاطفی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب هوش عاطفی اثر دانیل گلمن

بریده‌هایی از کتاب هوش عاطفی

نویسنده:دانیل گلمن
امتیاز:
۳.۸از ۱۸ رأی
۳٫۸
(۱۸)
یکی از دلایل آن که چرا الکتروشوک ‌(درمان با شوک الکتریکی) برای اکثر افسردگی‌های شدید مؤثر است این است که باعث از بین رفتن حافظهٔ کوتاه‌مدت فرد می‌شود و بیمار احساس بهتری می‌کند زیرا نمی‌تواند به خاطر بیاورد که چرا غمگین بوده است
l
در همان لحظات حیاتی که اگر منتظر نئوکورتکس بمانیم تا به ارزیابی کامل از موقعیت بپردازد همه چیز از دست می‌رود، مسیر کوتاه و اضطراری از چشم یا گوش به تالاموس و از آن جا به آمیگدال مسیری حیاتی است، زیرا در مواقعی که واکنش سریع لازم است در وقت صرفه‌جویی می‌کند
احسان رضاپور
در موقع بروز غم و غصه،‌ وظیفهٔ اصلی بدن کمک به سازگاری با آن ضایعه (مثلاً مرگ یکی از نزدیکان)‌ است. غم و ناراحتی (بویژه افسردگی) انرژی و شور و شوق برای زندگی را کاهش می‌دهد و هر چه عمیق‌تر می‌شود سوخت و ساز بدن کندتر می‌شود. این عقب‌نشینی درون‌گرایانه فرصتی را ایجاد می‌کند تا بتوانیم با غم یا مصیبت وارده و پیامدهای آن کنار بیاییم.
simplefunction
احساس ترس باعث می‌شود خون به طرف عضله‌های استخوانی بزرگ، مثل عضلات پا، برود تا فرار را آسان‌تر کند. به همین خاطر است که به هنگام ترس، رنگ چهره مثل گچ سفید می‌شود زیرا خون به طرف پاها جاری شده است (در این لحظات حس می‌شود خون سرد شده است). در همین موقع بدن برای مدتی کوتاه سرد می‌شود.
simplefunction
وقتی نتوانیم نیاز یا نومیدی دیگران را درک کنیم، بالطبع قادر نخواهیم بود به آنها توجه و از آنها مراقبت کنیم.
simplefunction
شکل‌گیری هوش عاطفی، یعنی توانایی برای مهار کردن تکانه‌های عاطفی و هیجانی خود، شناخت و درک خصوصی‌ترین احساسات افراد دیگر، رفتار آرام و سنجیده داشتن در روابط انسانی با دیگران و خلاصه همان طور که ارسطو گفته است مهارت کمیاب و نادر « بحق عصبانی شدن یعنی در حد و اندازهٔ معقول، در زمان مناسب، با دلایل موجه و به شیوه‌ای مناسب عصبانی شدن» ایفای نقش می‌کند.
l

حجم

۳۸۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۲۵ صفحه

حجم

۳۸۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۲۵ صفحه

قیمت:
۶۳,۵۰۰
تومان
صفحه قبل۱
۲
صفحه بعد