بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب کار عمیق | صفحه ۹ | طاقچه
کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت

بریده‌هایی از کتاب کار عمیق

۳٫۶
(۷۱)
«متمرکز زندگی خواهم کرد، چراکه زندگیِ متمرکز بهترین نوعِ زندگی است.»
Moti
وقتی بازارِ استعداد در سطح جهانی قابل‌دسترسی شد، آن‌هایی که در قلهٔ بازار قرار دارند به شکوفایی می‌رسند؛ حال‌آنکه باقی رنج می‌کشند.
Ali
در تمام تاریخ بشر، نه آهنگری و نه چوب‌سازی مشاغل فاخری نبوده‌اند، ولی این اصلاً مهم نیست، چون اصولاً مشخصات آن کار مهم نیست. اصولاً لذت نهفته در این کارها، نه به‌خاطر نتایج آن کارها، که به‌خاطر مهارت و لذتِ ذاتیِ استادکاری است. یعنی، در مثال چرخ‌ساز، خود چرخ رضایتی ایجاد نمی‌کند: این فرایند چرخ‌سازی است که رضایتمندی ایجاد می‌کند. این موضوعْ قابل‌تعمیم به مشاغل دانش‌بنیان هم هست. نباید به‌دنبال شغلی خاص باشیم، باید به‌دنبال رویکردی خاص به شغلمان باشیم.
Reyhaneh JoOoOn
در عین تناقض، لذت‌بردن از کار از لذت‌بردن از اوقاتِ فراغت ساده‌تر است. همانند سایر فعالیت‌های غرقگی، «کار» اهداف درونی و قوانینِ بازخورد و چالش‌های خاص خود را دارد. همهٔ این اجزا باعث تشویق فرد به تعمیق و تمرکز می‌شوند؛ ولی شکل‌دادنِ مؤثر به اوقات فراغت، به‌دلیل ماهیت ساختارنیافته و نامنظم آن، بسیار دشوارتر است و لذت‌بردن از آن دشوارتر.
Reyhaneh JoOoOn
«بهترین لحظاتِ فرد معمولاً وقتی رخ می‌دهند که ذهن یا جسم فرد، عامدانه و ارادی، برای دستیابی به دستاوردی دشوار و ارزشمند، به آستانهٔ تحملِ جسمی یا ذهنی برسد.»
Reyhaneh JoOoOn
اصل کمینهٔ مقاومت: اگر در یک فضا و موقعیتِ کاری از تأثیر رفتارهای مختلف بر هدف نهایی بازخورد روشنی نداشته باشیم، به رفتارهایی گرایش پیدا می‌کنیم که در آن لحظه آسان‌ترین راه‌اند.
Reyhaneh JoOoOn
شدت تمرکز × زمان صرف‌شده = کار با کیفیتِ بالا
Reyhaneh JoOoOn
تمرکز کامل بر یک مهارت، عملاً به شبکه‌های ذهنیِ مخصوصِ مربوط فشار می‌آورید تا بارها و بارها به‌طور مجزا و مستقل جرقه بزنند. چنین استفادهٔ مکرری از شبکه‌ای خاص موجب می‌شود سلول‌هایی موسوم به یاخته‌های کم‌شاخه آرام‌آرام لایه‌های میلین را اطراف شبکه‌های عصبی تشکیل دهند و عملاً کاری کنند که مهارت ملکهٔ ذهن بشود. بااین‌حساب، علتِ اهمیتِ تمرکزِ تام‌وتمام روی کاری که می‌کنیم و درعین‌حال پرهیز از حواس‌پرتی این است: تنها راهی که می‌توان کاری کرد تا شبکه‌های عصبیِ مرتبطی را که می‌توانند موجب تولید میلین‌های مفید شوند به‌طور مستقل به کار انداخت، داشتنِ تمرکزِ تام‌وتمام است.
Reyhaneh JoOoOn
«نوابغ تمام نیروی خود را روی کاری متمرکز می‌کنند که تصمیم گرفته‌اند همهٔ هم‌وغم خود را روی آن بگذارند.»
Reyhaneh JoOoOn
روان‌شناس استنفورد است که با استفاده از اسکنر اف‌ام‌آی‌آر کوشید عملکرد مغز را بر موضوعاتی که تصاویر منفی و مثبت را باهم داشته‌اند بررسی کند. او متوجه شد که آمیگدالِ جوانان را فعالیت‌هایی راه می‌اندازد که هر دو تصویر را دارد. فرضیهٔ کارستنزن این است که نمونه‌های آماریِ مُسن قشر پیش‌پیشانیِ خود را تعلیم داده‌اند تا در حضور محرک‌های منفی، آمیگدال را مهار کند. نمونه‌های آماریِ مسن بابت اینکه شرایط زندگی‌شان بهتر از نمونه‌های آماریِ جوان بود خوش‌حال‌تر نبودند؛ آن‌ها درعوض به این دلیل شادتر بودند که دستگاه فکریِ خود را عوض کرده بودند تا انرژیِ منفی را کنار بگذارد و انرژیِ مثبت را ذخیره کند. آن‌ها حواس خود را هوشمندانه مدیریت کردند و به این شکل توانستند بدون اینکه چیز مهمی را در دنیای خود تغییر دهند، آن را ارتقا ببخشند.
علی خجسته فر

حجم

۲۵۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۲۲ صفحه

حجم

۲۵۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۲۲ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
۲۹,۵۰۰
۵۰%
تومان