بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سفر سیلکا | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب سفر سیلکا اثر هدر موریس

بریده‌هایی از کتاب سفر سیلکا

نویسنده:هدر موریس
امتیاز:
۴.۴از ۱۱۱ رأی
۴٫۴
(۱۱۱)
گاهی خوب است که خیلی به قدرت نزدیک نباشی و زیاد ندانی.
نسیم رحیمی
«اعتقاد داشتم تا زمانی که شجاعتِ کشتن خودت را داری، می‌توانی خود را انسان بپنداری. همین بینش بود که میل به زندگی را ایجاد می‌کرد. من مدام خودم را برای آنکه بدانم آیا قدرت مردن دارم، می‌سنجیدم و همین مرا زنده نگه داشت.»
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
«مصیبتی غیرانسانی و دور از تصور بود، فاجعه‌ای وحشتناک که به‌نظر واقعی نمی‌آمد و در ذهن نمی‌گنجید.» مطالعه درمورد گولاگ نیز به‌نظر داستانی از سیاره‌ای دیگر است، سیاره‌ای آن‌قدر دور که قابلِ درک نیست.
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
در زمان اتحاد جماهیر شوروی مردمان مقیم ورکوتا و معدنچیان به‌دلیلِ تحمل شرایط آب‌وهوایی نامساعد از یارانه‌های دولتی سخاوتمندانه‌ای بهره‌مند بودند که البته با اتمام کمونیسم این یارانه‌ها دیگر پرداخت نشدند؛ بااین‌حال بیشتر جمعیت ورکوتا، آنجا را ترک نکردند. در دههٔ ۲۰۰۰ به‌واسطهٔ احداث خط گاز جدید، شرایط زندگی بهتر شد و نسل تازه‌ای از کارگران به ورکوتا آمدند. در ۳۱ اکتبر هر سال، اهالی ورکوتا از یادمانی بازدید می‌کنند که به قربانیان اختصاص داده شده است
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
نیکیتا خروشچف، جانشین استالین، دستور آزادسازی صدهاهزار نفر از زندانیان سیاسی را صادر کرد. او سپس در جلسه‌ای خصوصی با اعضای حزب کمونیست، جرم‌های استالین را افشا کرد و دستور بررسی دوبارهٔ تعداد زیادی از پرونده‌های سیاسی دوران پاکسازی بزرگ را صادر کرد، و تا پایان ۱۹۵۶، حدود شش‌صدهزار قربانیِ پاکسازی بزرگ (بعداز مرگشان) رسماً عفو شدند.
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
زنان باردار «کتاب» بودند، زنان بچه‌دار «رسید»،‌ مردان «صورت‌حساب»، محکومان آزادشده که در تبعید می‌ماندند «آشغال»، زندانیان تحت بازجویی «پاکتِ نامه» و اردوگاه «کارخانه».
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
اردوگاه‌های استالین بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی بود که در تصور هیتلر می‌گنجید. استالین باتوجه‌به اقدامات علیه نژادهایی چون چچن‌ها، تارتارهای کریمه و ولگا ژرمن‌ها و نیز تبعیدهای جمعی، برگزاری راه‌پیمایی‌های مرگ و تشکیل اردوگاه‌های کار اجباری، مسلماً همانند هیتلر تمایل زیادی به نسل‌کشی داشته است. هرچند وقتی نازی‌ها با استفاده از گاز سمی سیکلون ب زندانیان را از بین می‌بردند، استالین ترجیح می‌داد که سرما، گرسنگی و فشار زیاد کاری آنها را از پای درآورد.
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
هرگز فکرش را هم نمی‌کرد بعداز آن همه بلا که سرش آمده، بتواند عاشق شود؛ مگر آنکه معجزه می‌شد.
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
او خود هرگز حق انتخاب نداشته و هر بلایی سرش آمده است. چه بخواهد، چه نخواهد، هرگز نمی‌تواند به کسی وابسته شود. تنهاست. در دنیا تک‌وتنهاست.
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
رقصش با مرگ، فراموشی، رهایی از شرم و عذاب و داغ از دست دادن عزیزانش، و بعد کنار کشیدنش از پرتگاه.
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ

حجم

۳۰۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

حجم

۳۰۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

قیمت:
۶۷,۵۰۰
تومان