بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب بایگانی همیشگی | صفحه ۴ | طاقچه
کتاب بایگانی همیشگی اثر ادوارد اسنودن

بریده‌هایی از کتاب بایگانی همیشگی

۴٫۵
(۳۵)
هرچه بیشتر از بقیه بدانی، کمتر از خودت خواهی دانست. پس از مدتی دیگر علایق و بیزاری‌هایت برای خودت هم کمرنگ می‌شوند و یادت نمی‌آید که مثلاً در عالم سیاست به کدام جناح دل‌سپرده بوده‌ای
❤ محمد حسین ❤
آن‌ها که قانونی را وضع می‌کنند اصلاً میل ندارند برخلاف رأی خود کاری بکنند.
❤ محمد حسین ❤
آینده را که دیده؟ که می‌تواند؟ پاسخ سؤال اول این است که هیچ‌کس و پاسخ سؤال دوم این است: همه‌کس. به‌ویژه همهٔ دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ روی کرهٔ زمین که قلمرو پهناوری دارند چون داده‌های ما را در اختیار گرفته‌اند و برای رفتارهای ما الگوریتم‌های دقیقی طراحی کرده و روش‌هایی را برای پیش‌بینی دیجیتال آینده در دست دارند که بارها دقیق‌تر از روش‌های آنالوگی مثل کف‌بینی کار می‌کند.
blogofski
یکی از رفقای نویافته در فرانسه به من پیشنهاد کرد که ویزای تک‌سفرهٔ سازمان ملل (موسوم به laissez-passer) بگیرم. این ویزا برای این طراحی شده بود که پناهندگان بتوانند یک‌بار بدون ترس از قوانین بین‌المللی به کشور پذیرندهٔ پناهندگی آن‌ها سفر کنند.
blogofski
حالا که نمی‌توانستم به هیچ‌کس اعتماد کنم، باید به همه‌کس اعتماد می‌کردم.
blogofski
با یک ذرهٔ ریاضی می‌توانی کاری بکنی که تیر و تفنگ نمی‌توانند بکنند: یک ذره ریاضی، رازی را تا ابد سربه‌مهر نگه می‌دارد.
blogofski
آنکه کلید بهار عربی را زد، آدمی همسن و سال من بود؛ یک دستفروش تونسی که میوه و تره‌بار می‌فروخت و هر روز بارش را توقیف می‌کردند و ازش باج می‌گرفتند و این کار را هم نهادهای قانونی کشور انجام می‌دادند. طاقت نیاورد و وسط میدان خودش را به آتش کشید و شعله‌ای شد، شهیدی. برای او از آزادی تنها همین مانده بود که کبریتی به وجود خود بکشد و آتش به دامان حکومت خودکامه‌اش بیندازد، پس دیگر من که بودم اگر از روی آن راحتی نمی‌کندم و چند کلید را نمی‌فشردم.
blogofski
اینکه بگویید حریم خصوصی برایتان اهمیت ندارد و چیزی برای پنهان کردن ندارید، مثل این است که بگویید آزادی بیان برایتان اهمیت ندارد چون چیزی برای گفتن ندارید؛ که آزادی رسانه‌ها برایتان مهم نیست چون اصلاً روزنامه نمی‌خوانید. یا آزادی مذهب برایتان مهم نیست چون اصلاً خداپرست نیستید و در تجمعات مسالمت‌آمیز هم شرکت نمی‌کنید چون که تنبلید و اصلاً از در خانه بیرون نمی‌روید. اینکه یکی از این آزادی‌ها یا همه‌شان برای شما اهمیت ندارند، ضامن این نیست که همین فردا عقیده‌تان عوض نشود و ابداً هم به این معنا نیست که همسایه‌تان مثل شما فکر می‌کند. و دیگر اصلاً به این معنا نیست که شما بنشینید و دست روی دست بگذارید تا دولت آمریکا ذره به ذره ته‌ماندهٔ این آزادی را ـ که مردم در آن سوی دنیا برای یک تکه‌اش جان می‌بازند ـ سر بکشد.
blogofski
در نظام استبدادی، حقوق فردی از دامان حکومت برمی‌خیزد و به مردم اعطا می‌شود. اما در حکومت آزاد، حقوق برآمده از دل خود مردم است و به حکومت اعطا می‌شود. در شکل اول، مردم همه رعیت هستند و تنها مالک اندک چیزها و در سایهٔ حقوقی که دولت به آن‌ها می‌دهد اجازهٔ تحصیل، کار و حتی دعا کردن دارند. اما در شکل دوم، مردم همه شهروند هستند و و پذیرفته‌اند که دولتی کارهایشان را بگذراند و هر از گاهی هم حق عوض کردن آن را دارند و برپایهٔ قوانین اساسی این کار را انجام می‌دهند. همین تمایز بین دولت‌های آزاد و استبدادی است
blogofski
در یک نظام عادلانه فقط این مردم نیستند که باید در مقابل دولت پاسخگو باشند، بلکه دولت‌ها هم باید به پاسخگویی به مردم عادت کنند.
blogofski

حجم

۴۳۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

حجم

۴۳۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

قیمت:
۱۳۷,۰۰۰
تومان