بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب بایگانی همیشگی | صفحه ۱۱ | طاقچه
کتاب بایگانی همیشگی اثر ادوارد اسنودن

بریده‌هایی از کتاب بایگانی همیشگی

۴٫۵
(۳۵)
قانون شمارهٔ ۵۰۱ فصل دهم قوانین جنایی ایالت مریلند گفته که جریمهٔ زنا، ۱۰ دلار وجه نقد رایج مملکتی است و در کارولینای شمالی هم به موجب تبصرهٔ هشتم قانون شمارهٔ ۳۰۹ فصل چهاردهم قوانین ایالتی، یک بازی دبلنای گروهی نباید بیشتر از پنج ساعت طول بکشد. هیچ‌کس هم یادش نمی‌آید که این قوانین کهنه کی نوشته شده و به هر دلیلی از دسترس بازنویسی و بازنگری قانون‌گذاران دور مانده‌اند.
yahya
حریم داده‌های ما کاملاً وابسته به مالکیت آن است؛ وابسته به اینکه کجا نگه‌اش می‌دارید و در عمل هیچ دارایی بیش از اطلاعات در معرض خطر نیست.
yahya
«کافیه این فضای ابری رو راه بندازیم، اون‌وقت سازمان در هر لحظه می‌فهمه کی و کجا کدوم فایل رو باز کرده و خونده.» اسمش هم خیلی نرم و دوست‌داشتنی بود و همه با شنیدن نام «فضای ابری» یاد آن توده‌های پف‌کردهٔ دوست‌داشتنی می‌افتادند که از بالای خانه‌هایشان می‌گذشت. حالا شاید هم برخی ابرها باران‌زا و طوفانی بودند اما در کل با بردن نام فضای ابری، تصور منفی در ذهن هیچ‌کس ایجاد نمی‌شد و درعوض حس امنیت به همه می‌داد. شاید همه یاد بهشت هم می‌افتادند.
yahya
«فضای ابری» را دل خیلی راحت و بدون دردسر مثل یک کالای مطمئن به سیا، آمازون، اپل و گوگل فروخته بود و آن‌ها هم این امکان را به همهٔ کاربران خودشان داده یا فروخته بودند.
yahya
در شگفت بودم که چطور مردم به اراده و خواست خودشان این‌همه اطلاعات (موسیقی، ویدئو و کتاب) را روی فضای ابری می‌گذارند و حتی سوالی هم در ذهن‌شان ایجاد نمی‌شود که چرا این فضا رایگان یا دست‌کم این‌قدر ارزان است.
yahya
همهٔ ابزارهایی که روزانه با آن‌ها سروکار داریم، از تلفن همراه تا کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها همگی مأموران سرشماری کوچکی هستند که در جیب و کیف خودمان می‌گذاریم و همه جا همراهمان هستند. مأمورانی که همه‌چیز یادشان می‌ماند و فراموشی هم در کارشان نیست.
yahya
طی نسل‌های پی‌درپی، گسترش ابزار ارتباطی همیشه تأکید بر حفظ حریم خصوصی داشته ولی کسی از ابرداده سخنی به میان نیاورده و کاری به آن نداشته است. دقیقاً توجه آژانس‌های جاسوسی به همین ابرداده‌ها بوده و آن‌ها هم کار چندانی به محتوای ارتباطات ندارند. آن‌ها از راه بررسی همین ابرداده، تصویر بزرگ‌تری را از کلیت ماجرا به‌دست می‌آورند و بعد نقشهٔ دقیق خود را برپایهٔ محتوای ارتباطات یک نفر می‌ریزند و تصویری کامل از رفتار، منش و خلقیات او تصویر می‌کنند.
yahya
وقتی در حال جابجا شدن در شهر هستید دستگاه تلفن همراهتان بدون اینکه از شما بپرسد، همیشه سعی می‌کند نزدیک‌ترین آنتن مخابراتی را بیابد و از آن آنتن بگیرد و خودش را به آن بشناساند و این‌جوری معلوم است کجایید. دستگاه‌ها دروغ هم بلد نیستند.
yahya
محتوا همیشه آن چیزی است که شما با آگاهی تمام تولید کرده‌اید و قطعاً می‌شود این‌جوری فرض کرد که شما خیلی خوب حواستان بوده که موقع گفتگوی تلفنی چه بگویید و توی ایمیل‌تان چه بنویسید. ولی اختیار چندانی بر ابرداده‌های همراه محتوایتان ندارید چون این ابرداده‌ها همیشه به‌کل خودکار تولید می‌شوند. دستگاه‌ها به‌شکلی منظم این‌ها را می‌سازند و منتقل می‌کنند و بی‌خبر از شما پردازش آن‌ها انجام می‌شود.
yahya
نهاد پایشگر می‌تواند دقیقاً بگوید شما دیشب کجا خوابیده‌اید و صبح حدوداً چه ساعتی بلند شدید چون کامپیوتر شما در آن ساعت‌ها خاموش و روشن شده و ابرداده‌های مرتبط را فرستاده. تک‌تک جاهایی که در طول روز بودید معلوم می‌شود چون در میانهٔ روز بارها با تلفن‌تان تماس گرفته‌اید و حتی می‌شود فهمید که در هر مکان چقدر مانده بودید. با این داده‌ها معلوم می‌شود به چه کسانی مرتبط شده‌اید و چه کسانی با شما مرتبط شده‌اند.
yahya
ابردادهٔ یک ایمیل هم به همین ترتیب فهرست بلندبالایی از داده‌هاست: از نوع کامپیوتری که ایمیل را فرستاده تا اطلاعات سخت‌افزاری دقیقش و نام مالک و محل جغرافیایی آن و کسی که ایمیل را فرستاده و نام و نشانی اینترنتی‌اش و اینکه چه کسانی غیر از فرستنده و گیرنده به این ایمیل دسترسی داشته‌اند و مشخصات همان‌ها و اینکه کی و کجا این ایمیل فرستاده شده و کلی اطلاعات دیگر.
yahya
یک تماس تلفنی را در نظر بگیرید: دادهٔ اصلی آن همان محتوای منتقل‌شده است اما ابرداده‌اش، می‌شود زمان برقراری تماس و طول تماس و شماره‌های مبدأ و مقصد و جای هر کدام از طرفین روی نقشه.
yahya
هر نظام مدیریتی در آژانس کافی بود چند دکمه را بفشارد و در لحظه، هر کسی را که به تلفن یا کامپیوتری دسترسی داشته زیر نظر بگیرد و بداند کجای زمان او در چه محلی بوده و چه می‌کرده و با که بوده و در گذشته چه راه‌ها را رفته.
yahya
هر انسانی بدل به یک الگوریتم می‌شد که در بایگانی آژانس به‌راحتی قابل ردیابی و بررسی بود.
yahya
آمریکا در این استراق سمع و فضولی در کار همهٔ مردم جهان فعال است و این را دست‌کم من به روشنی می‌دیدم. در عین حال چنین نبود و همیشه دولت دست در کار انکار این حقیقت داشت و برای رویارویی با هرگونه ادعایی از این دست چنان قامت می‌افراشت و از خودش دفاع می‌کرد که ذهن بدبین‌ترین مخالفان را هم آسوده می‌ساخت که اصلاً هیچ‌گاه کاری به این کارها نداشته و آن حرف‌های بدگویان، همه تراوشات اذهان بیمار و فرضیهٔ توطئه بوده است
yahya
سیم‌کشی، ماهواره‌ها، سرورها و برج‌های مخابراتی و بیشتر زیرساخت‌های اینترنت تحت مالکیت و اختیار آمریکا است و بیش از ۹۰ درصد ترافیک اینترنتی جهان از فناوری گسترده‌ای می‌گذرد که یا در آمریکا رشد یافته، یا دولت و شرکت‌های آمریکایی آن را توسعه داده و مالک‌اش هستند و بیشترشان هم در خود آمریکا مستقرند
yahya
اینترنت از بنیاد، پدیده‌ای آمریکایی است اما برای درک درست این مسئله لازم بود حتماً خارج از این کشور باشی. شاید خود پدیدهٔ وب نخستین بار در لابراتوارهای سازمان سرن در ژنو پایه‌گذاری شده باشد ولی رابطهٔ وب و آمریکا، مثل رابطهٔ این کشور است با پدیدهٔ بیس‌بال. جاهای دیگر هم بازی‌اش می‌کنند اما مال ماست!
yahya
بحران سال ۲۰۰۸ که اثرش را بر همهٔ آدم‌های آن سال و نسل‌های بعد از آن گذاشت و موجب شکل‌گیری پوپولیسم در آمریکا و اروپا شد، این نکته را به من آموخت که معمولاً آنچه موجب بدبختی و تیره‌روزی مردم و جامعه است، جای دیگری موجب رونق و رفاه یک عدهٔ اندک‌شمار می‌شود. این درسی بود که در سالیان پس از آن از ملاحظهٔ خود دولت آمریکا فرا گرفتم و بر دانسته‌هایم مهر تأییدی زد.
yahya
ژنو کلانشهری بسیار لوکس است که به‌ویژه در آن سال ۲۰۰۸ این زیبایی و روزآمدی‌اش بیش از همیشه توی ذوق می‌زد. خیلی از آدم‌های بسیار ثروتمند این شهر هم از حوزهٔ خلیج فارس بودند و بیشتر اهل عربستان سعودی.
yahya
چیزهایی را یادمان می‌دادند که شبیه اَجی‌مجی بود: یاد گرفته بودیم که با کار گذاشتن فرستنده‌ای کوچک بر روی سیم رابط هر مونیتور کامپیوتری، این نوسانات ناچیز توی سیم را به کمک یک آنتن کوچک در جای دیگری بازیابی کرده و تصویر روی آن مونیتور اول را عیناً ببینیم و اسم این شیوه هم «وان اک» بود
yahya

حجم

۴۳۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

حجم

۴۳۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۶۰ صفحه

قیمت:
۱۳۷,۰۰۰
تومان