بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب اقتصاددان مخفی | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب اقتصاددان مخفی اثر تیم هارفورد

بریده‌هایی از کتاب اقتصاددان مخفی

۳٫۹
(۸)
سود از کمبود ناشی می‌شود؛ برای مثال مالکیت یک زمین کمیاب (که توسط ضوابط قانونی حفاظت شده)، یک نام تجاری کمیاب (که توسط یک نشان تجاری حفاظت شده) یا یک سازمان با قابلیت‌های منحصربه‌فرد (که سخت بودن کپی‌برداری از یک سازمان موثر، از آن حفاظت می‌کند). بنابراین قیمت سهام تنها در صورتی افزایش می‌یابد که آن تحول اقتصادی بتواند سازمان‌ها را در کنترل منابع کمیاب کمک کند.
shahram naseri
به همین دلیل است که ساختمان‌های بانک‌ها را باشکوه می‌سازند. در دوران قبل از نظارت دولت‌ها بر بانک‌ها، هیچ راهی برای سپرده‌گذاران برای تشخیص اینکه عملیات بانک بزن در رو است یا نه وجود نداشت. مشتریان دریافتند که کلاهبرداران بانکی چناچه قصد دزدی داشته باشند، کف شعبات بانکی خود را سنگ مرمر نمی‌کردند و دستگیره‌های برنز نمی‌زدند. این هم باز دلیلی است برای اینکه در هنگام خرید از فروشگاهی که ثابت است بیشتر هزینه پرداخت می‌کنید تا از جمعه بازارها، چرا که در جمعه بازارها در خصوص کیفیت و دوام کالاها اطلاعاتی ندارید. اما فروشگاه ثابت همیشه در جای خود ثابت است تا در صورت نیاز پول شما را بازگرداند و چنانچه فروشگاهی چنین تضمینی بدهد درمی‌یابید که احتمال کمی وجود دارد که شما از کیفیت کالا شکایت کنید.
shahram naseri
زمانی که آثار جانبی وجود ندارد، بازارها به‌طور خودکار هزینه‌ها را حساب کرده و به‌عنوان مشوقی برای تولیدکنندگان آنها را کاهش می‌دهند. هنگامی‌که آثار خارجی وجود داشته باشند، هزینه‌های نامرئی در بازار ظاهر می‌شوند، اما سیستم‌های قیمت‌گذاری بر اساس عوارض جانبی، مانند اخذ مالیات، نبود سیگنال در خصوص این هزینه‌ها را جبران خواهند کرد.
shahram naseri
یک اقتصاددان می‌تواند نشان دهد که مجوز ورود بسیاری از مهاجران دارای مهارت، به کنترل شکاف بین دستمزد افراد ماهر و غیر ماهر کمک می‌کند، درحالی‌که مجاز دانستن ورود مهاجران غیر ماهر خلاف این نتیجه را در پی دارد.
shahram naseri
بسیاری از سازمان‌هایی که قرار است ما را از افراد "بدون صلاحیت" محافظت کنند، در حقیقت به نگهداری دستمزدهای بالاتر "افراد دارای صلاحیت" برای کسانی کمک می‌کنند که از خدمات آنها استفاده می‌کنیم.
shahram naseri
جای شگفتی کمی وجود دارد که جرج برنارد شاو می‌گفت که تخصص‌ها "همگی توطئه‌هایی علیه عوام" هستند.
shahram naseri

حجم

۴۳۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

حجم

۴۳۶٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۲۸ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل۱۲
۳
صفحه بعد