بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب معرفت نفس (جلد سوم) | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب معرفت نفس (جلد سوم) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

بریده‌هایی از کتاب معرفت نفس (جلد سوم)

۳٫۷
(۷)
از نگاه قرآن کریم، تجمّل‌گرایی گناه فراوانی دارد: وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ، فی سَمُومٍ وَ حَمیمٍ، وَ ظِلٍّ مِنْ یحْمُومٍ، لا بارِدٍ وَ لا کریمٍ، إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِک مُتْرَفینَ، وَ کانُوا یصِرُّونَ عَلَی الْحِنْثِ الْعَظیمِ حقیقتاً معناکردن و فهم این آیه مشکل است. می‌فرماید دست‌چپی‌ها در روز قیامت چقدر شوم و بدبخت هستند؛ آنها قبل از اینکه به جهنّم بروند، زیر دود و هرم جهنّم می‌سوزند. به آنها خطاب می‌شود این نوع عذاب، برای این است که در دنیا مترف و تجمّل‌گرا بودید.
shariaty
اگر به راستی قانون مواسات در جوامع پیاده شود، اوّلین نتیجه‌ای که می‌دهد، رفع فقر از جامعه است.
shariaty
تفاوت قانون مواسات با خمس و زکات در این است که در باب خمس و زکات، اگر کسی آن را نپردازد، حقّ‌النّاس کرده و اگر حاکم اسلامی بتواند، زکات را از او می‌گیرد و اگر کسی خمس ندهد، مال امام زمان (عج) در مالش وجود دارد و نمی‌تواند در اموالش تصرّف کند.
shariaty
در قرآن کریم، راجع به وجوبِ زکاتِ اصطلاحی فقها، بیش از یک آیه نیست که می‌فرماید: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً این آیه در مدینه هم نازل شده است. همچنین راجع به خمس، بیش از یک آیه نداریم که می‌فرماید: وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَی‌ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ... این آیه نیز در مدینه نازل شده است؛
shariaty
صادق (س) هنگام وفات، بهترین و بالاترین وصیّت را کردند. حرف آخر حضرت این بود که فرمودند: "لَا ینَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَ بِالصَّلَاةِ" کسی که نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما اهل‌بیت نمی‌رسد. سبک‌شمردن نماز، به معنای نخواندن آن نیست، بلکه یعنی فرد نماز می‌خواند، امّا با جماعت و در مسجد نمی‌خواند؛ نماز می‌خواند، امّا اوّل وقت نیست و بدون حضور قلب است.
shariaty
از همگان و به‌ویژه جوان‌ها تقاضا دارم این دعای پیامبر اکرم (ص) در دل شب را، مرتّب بخوانید: "اللَّهُمَّ وَ لَا تَکلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَة عَینٍ أَبَدا" اگر هم نمی‌توانید عربی بخوانید، به فارسی بگویید: خدایا! مرا یک آن به خودم وامگذار. این ذکر پیامبر اکرم (ص) در دل شب‌هاست؛
shariaty
در روایات می‌خوانیم اگر کسی دو رکعت نماز بخواند، یک دعای مستجاب نزد خداوند سبحان دارد.
shariaty
روزی جوان فقیری که قصد ازدواج داشت و کار و درآمدی هم نداشت، خدمت مرحوم آقای نخودکی رفت و به ایشان گفت: آقا! من مجرّد هستم و شرایط ازدواجم فراهم نمی‌شود؛ فرمود نماز اوّل وقت بخوان.
shariaty
در این بخش، با استفاده از آیات سورهٔ مبارک معارج، پنج دستورالعمل را به‌عنوان برخی از راهکارهای خودسازی و تهذیب نفس بیان می‌کنیم.
shariaty

حجم

۱۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
۶,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل۱
...
۵
۶
صفحه بعد