بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب معرفت نفس (جلد سوم) | طاقچه
کتاب معرفت نفس (جلد سوم) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

بریده‌هایی از کتاب معرفت نفس (جلد سوم)

۳٫۷
(۷)
هدف از خلقت انسان، آن است که او، "خلیفة‌الله" شود: إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً اگر انسانی بخواهد خلیفهٔ خداوند متعال شود، باید با اختیار خودش، درخت رذالت را از دل بکند و درخت فضیلت به جای آن بکارد و به مرور زمان این شجرهٔ طیبه را میوه‌دار و باردار کند تا هم خود و هم دیگران از میوهٔ آن استفاده کنند.
ч̃̾σ̃̾и̃̾ɑً̃̾ѕٌٌُ7
باید توجّه داشت همان‌گونه که خدمت به خلق خدا در سرنوشت انسان مؤثر است، بی‌توجّهی به آنان هم عواقب خطرناکی دارد؛ بنابراین هرچه می‌توانید به خلق خدا خدمت کنید و اگر نشد، لاأقل به دیگران دعا کنید و برای آن‌ها دلسوزی نمایید. انسان واقعی، دلش برای همهٔ هم‌نوعانش می‌تپد و از فقر و احتیاج و گرفتاری‌های مردم، دل‌نگران است. حضرت امام(بارها و بارها در درس‌های اخلاق می‌گفتند: اگر بدانم کسی محتاج است، اگر لازم باشد، باید عبایم را هم بفروشم و او را از احتیاج درآورم. بنابر این توجّه به همهٔ مخلوقات الهی، به‌ویژه انسان‌ها، یک وظیفهٔ سنگین همگانی است.
مصطفی
در روایات آمده است که خداوند متعال قسم خورده در قیامت، از هرچه بگذرد، از حقّ‌النّاس نخواهد گذشت. همچنین از روایات فهمیده می‌شود که در روز قیامت، راجع به حق‌الله، ملائکه سؤال می‌کنند؛ امّا حقّ‌النّاس به اندازه‌ای اهمیت دارد که خود خداوند از آن سؤال می‌کند. در قیامت، ایستگاهی به نام "مرصاد" هست که قرآن می‌فرماید خدا آنجاست: إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصادِ در آن گردنه و در آن پلیس راه، خداوند سبحان از حقّ‌النّاس سؤال می‌کند که دربارهٔ آن چه کردید و با مال مردم، چگونه رفتار نمودید.
مصطفی
متأسّفانه ما خیلی غیبت می‌کنیم و اصلاً هم از آبروی دیگران دفاع نمی‌کنیم و این رفتارهای، در دنیا و آخرت، بلا به همراه خود دارد. لذا این قسم از امانت‌داری، مهم‌تر از حفظ امانت‌های مالی است؛ زیرا آبروی دیگران از مال آنها مهم‌تر است.
😏
وقتی در جامعه‌ای زن حیا نداشت و مرد غیرت نداشت، آنگاه می‌توان سوار این جامعه شد؛ همین روشی که دنیای غرب امروزه در کشورهای مختلف، برای تسلّط بر آنان پیگیری می‌کند.
Zeinab
جهل یک مسلمان، دنیا و آخرت او را به باد می‌دهد و حتّی قرآن کریم تصریح فرموده که برای مقابله با دشمن، باید عالم و دانشمند باشید: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ
😏
اسرار مردم، پیش ما امانت است و باید امانت‌داری کنیم. به‌خصوص زن و شوهر با هم اسراری دارند که هر دو باید مراقب اصرار هم باشند و هیچ‌یک حق ندارد اسرار دیگری را ولو به پدر و مادرش بگوید. اسرار بین زن و شوهر، یک امانت است و باید محفوظ بماند. انسان باید مواظب باشد که اسرار خانوادگی‌اش را از خانه بیرون نبرد.
shariaty
قسم دوّم ادای امانت، موضوع امانت‌داری در اداره‌هاست. اداره‌ها باید کم‌کاری و بی‌کاری و بدکاری نداشته باشند. تراکم پرونده‌ها و رسیدگی‌نکردن به آنها، همگی نشان از وجود حقّ‌النّاس و بی‌توجّهی به ادای امانتی است که یک مسئول در اختیار دارد.
shariaty
غیرت دربارهٔ وطن به این معناست که نگذاریم دشمن، در وطن ما فساد اخلاقی ایجاد کند، در راه استقلال کشور تلاش کنیم و خلاصه در اندیشهٔ تعالی مملکت خود باشیم.
shariaty
قسم دوّم از غیرت، "غیرت عمومی" است. اسلام می‌گوید ای مردها! همهٔ زن‌های جامعه، به منزلهٔ خواهر شما و به منزلهٔ حریم شما هستند، همینطور که باید از حریم و خویشان خودتان محافظت کنید، باید از زن‌ها و عموماً از ناموس اجتماع، مراقبت کنید.
shariaty

حجم

۱۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۱۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۶صفحه بعد