بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟ | صفحه ۷ | طاقچه
کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟ اثر لئو گراسه

بریده‌هایی از کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟

نویسنده:لئو گراسه
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۸از ۵۱ رأی
۳٫۸
(۵۱)
ویژگی‌های ظاهراً "طبیعی"، همچون پستانک در نرها، لزوماً کارکردی ندارند درحالی‌که ویژگی‌های دیگر که در نگاه نخست به نظر هیچ فایده‌ای ندارند درواقع نتیجه فرایند انتخاب مهمی هستند و به‌طور قطع کارکردی دارند.
zohreh
وجود پستانک در مردان عموماً به عنوان نتیجه دو فرایند تبیین می‌شود: یک محدودیت در تکوین جنین که برای حذف آن بیش از حد قوی است و یک فرایند انتخاب تکاملی که برای حذف آن بیش از حد ضعیف است.
zohreh
نتیجه اخلاقی آنکه اگر بزرگ‌تر از آن هستید که بتوانید پنهان شوید، چاره‌ای ندارید جز آنکه بتوانید از خودتان دفاع کنید.
zohreh
شاخ‌های گاومیش، برخلاف ایمپالا، الزاماً سلاحی کُشنده هستند. بی‌دلیل نیست که این جانور را در آفریقا "بیوه‌ساز"یا "مرگ سیاه"می‌نامند: گاومیش‌ها مسئول تلفات بیش از ۲۰۰ انسان در سال در سرتاسر این قاره هستند.
zohreh
شاخ‌های گاومیش، برخلاف ایمپالا، الزاماً سلاحی کُشنده هستند.
zohreh
گونه‌های دیگری از گاوسانان وجود دارند که در آنها ماده‌ها شاخ دارند، ازجمله گاومیش آفریقایی (Syncerus caffer) و گاو اهلی.
zohreh
جالب آنکه این شاخ‌ها رو به عقب هستند و این نشان می‌دهد که هدف این رویارویی‌ها نه کشتن یا زخمی کردن نر حریف، بلکه صرفاً وارد کردن ضربه‌ای سنگین به او است. بنابراین کارکرد شاخ‌ها همان است که در بسیاری از اعضای خانواده گوزن‌سانان نیز دیده می‌شود: گذاشتن ضمائمی در اختیار نرها که عمدتاً برای ضربه زدن به همدیگر به کار گرفته می‌شوند و برای اینکه به ماده‌ها نشان دهند کدام‌شان بیشتر شایسته توجه آنها است. در بعضی گونه‌های گوزن، شاخ‌ها می‌توانند به چنان ابعادی برسند که باورکردنی نیست.
zohreh
آنها در عوض بر این باورند که شباهت میان دو جنس نتیجه انتخاب طبیعی و احتمالاً برای این است که از رقابت میان ماده‌ها کم کند. تا این لحظه هیچ اجماعی در مورد دلیل این تقلید عجیب در میان دانشمندان شکل نگرفته است؛ تنها چیزی که درباره‌اش مطمئنیم آن است که باید فرایند انتخاب بسیار قدرتمندی پشت آن باشد.
zohreh
برای ذهن آسان‌طلب و حاضری‌پسند ما بعضی مسائل که پاسخ روشنی ندارند یا بیش از دو پاسخ دارند خارش‌آورند.
zohreh
اما جایگاه شانس در طبیعت زنده محدود به رفتار جانوران و سیستم‌های انتشار گیاهان نیست، بلکه در زیست‌سپهر و در تکامل جانداران، در مقیاس‌های بسیار متفاوت -از اکوسیستمی که صدها کیلومتر مربع وسعت دارد تا چشم یک مگس که قطر آن بیش از چند میکرومتر نیست- نقش مهمی بازی می‌کند.
Amir Ganjkhani
جانداران دریایی، ازجمله توتیاهای دریایی و صدف‌های دوکفه‌ای، اسپرم‌شان را در آب صرفاً رها می‌کنند به این امید که نوسانات کوچک جریان آب به هم بپیوندند و آنها را به هدف‌شان برسانند
Amir Ganjkhani
اصطلاح "رولت زیست‌شناختی"را برای توصیف نوعی توانایی استفاده از شانس ابداع کرده است که طی تکامل در جانوری انتخاب شده است.
Amir Ganjkhani
پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که پیش‌بینی مسیر بعدی یک غزال در هنگام فرار غیرممکن است،
Amir Ganjkhani
داشتن گردنی کلفت‌تر نسبت به رقیب به‌وضوح برای یک زرافه نر امتیاز به شمار می‌آید، و گردن درازتر انعطاف‌پذیری و گشتاور بیشتری فراهم می‌کند و در نتیجه از آن سلاح مؤثرتری می‌سازد.
Amir Ganjkhani
مشاهدات نشان دادند که زرافه‌ها اصلاً از گردن بلندشان برای چریدن در ارتفاع استفاده نمی‌کنند.
Amir Ganjkhani
: چرا راه‌راه؟ یک چیز باید روشن شود: راه‌راه‌های گورخرها درواقع سفید روی زمینه سیاه هستند. جنین گورخر در ابتدا کاملاً سیاه است و در ادمه نوارهای سفید روی آن ظاهر می‌شود، و سازوکار آن جلوگیری از تولید ملاتونین است (پروتئینی که مسئول ایجار رنگ سیاه است). این نوارها سرانجام الگوی راه‌راهی را به وجود می‌آورند که تا پایان عمر مختص آن فرد باقی خواهد ماند.
رضا عابدیان
اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، دستورعمل ایجاد یک رفتار دسته‌جمعی خودسازمان‌یافته به شرح زیر است. نخست آنکه تعداد زیادی از افراد باید کورکورانه از هم تقلید کنند یا با انگیزش‌های یکسانی تحریک شوند. دوم آنکه مجموعه‌ای از قواعد ساده باید رفتارشان را در ارتباط با همسایگان نزدیک‌شان تعیین کنند. و سرانجام آنکه باید آستانه‌هایی وجود داشته باشند که تعیین کنند ماشه چرخه‌های بازخورد در چه نقطه‌ای کشیده شود. بنابراین، برداشت کلی آن است که از قرار معلوم رفتارهای پیچیده چیزی نیستند جز نتیجه برهمکنش‌های ساده پرشمار.
homishelby
به گفته تیودوسیوس دوبژانسکی، ژنتیک‌دان برجسته، "هیچ چیز در زیست‌شناسی معنایی ندارد مگر در پرتو تکامل."
رضا عابدیان
در آفریقای زیر صحرا بعضی کشورها به مدت شش تا هشت ماه از سال هیچ بارشی را تجربه نمی‌کنند. گیاهان خشک و پژمرده می‌شوند تا خاک برهنه نمودار شود (خاکی که در بسیاری از علف‌زارهای جنوب آفریقا ماسه‌ای است). در این شرایط گیاهان ممکن است خودبه‌خود شعله‌ور شوند و آتش بگیرند، هوا را با دود پر کنند و آسمان را به رنگ خاکستری ارغوانی خاصی درآورند. در یک فصل خشک بسیار شدید ممکن است تعدادی از علف‌خواران تلف شوند. خلاصه آنکه پدیده "ویرانی و نابودی"که به رژیم استبدادی اسکار نسبت داده می‌شود صرفاً بخشی از چرخه سالانه فصل‌هایی است که جانورانی که در طبیعت زندگی می‌کنند، به دلایل آشکار، معمولاً از وجود آنها کاملاً آگاه‌اند.
Fatemeh Ghazanfari
آیا شیرهایی که یال سیاه دارند مهاجم‌ترند؟ احتمالاً همین‌طور است. برادر موفاسا، اسکار، یال سیاهی دارد. از این گذشته لاغر و نابکار است و با کفتارها نقشه می‌کشد تا تخت پادشاهی موفاسا را غصب کند. اسکار مظهر خیانت و تهاجم است؛ موفاسا تجسم صلح و خرد.
Fatemeh Ghazanfari

حجم

۶۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۶۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان