بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟ | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟ اثر لئو گراسه

بریده‌هایی از کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟

نویسنده:لئو گراسه
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۸از ۵۱ رأی
۳٫۸
(۵۱)
بسیاری از گونه‌های دیگر نیز محیط‌شان را در جست‌وجوی غذا به شیوه‌ای تصادفی بررسی می‌کنند، زیرا در شرایطی که مطمئن نباشید دقیقاً کجا باید دنبال غذا بگردید این بهترین راهکار است.
zohreh
اینکه تصور کنیم چیزی که به شیوه‌ای نامعین عمل می‌کند نامؤثرتر از همتای پیش‌بینی‌پذیر خود است، نوعی سوگیری شناختی غیرمنطقی است، هرچند در میان انسان‌ها بسیار فراگیر باشد.
zohreh
شانس می‌تواند به بنیان سازش تبدیل شود، و برخلاف آنچه ممکن است به نظر رسد هیچ تناقضی میان "بهینه‌سازی"و "تصادف"وجود ندارد.
zohreh
این واقعیت که یک رفتار ممکن است با ظرافت بهینه شده باشد به معنای آن نیست که نمی‌تواند در عین حال تصادفی هم باشد: اگر غزالی با مسیر فرار پیش‌بینی‌ناپذیر بتواند بیش از غزالی که در مسیر پیش‌بینی‌پذیر فرار می‌کند زنده بماند و سرانجام بچه‌غزال‌های بیشتری تولید کند، آنگاه تکامل نیز مسیر "شانسی"را انتخاب خواهد کرد.
zohreh
وجود اشکال تصادفی رفتار شاید اندکی شگفت‌انگیز به نظر رسد. بیشتر دیدگاه‌ها درباره رفتار جانوران بر آن هستند که انتخاب طبیعی رفتار را بهینه کرده است، و اینکه افراد تن به مصالحه‌هایی می‌دهند که معمولاً به بهترین نتیجه ممکن می‌انجامند، برای مثال آنچه به "نظریه خوراک‌جویی بهینه"معروف است و در آن شکارچیان در "لحظه مناسب"حمله می‌کنند، یا بر اساس آن علف‌خواران دقیقاً در تاریخ مناسب مهاجرت می‌کنند، یا جانوران در گروه‌های هماهنگ‌شده گرد هم می‌آیند.
zohreh
گریز غزال کاملاً تصادفی است: پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که پیش‌بینی مسیر بعدی یک غزال در هنگام فرار غیرممکن است، و اینکه این استراتژی بسیار مؤثری در تضمین بقای آن در هنگام حمله است.
zohreh
در طول ۱۴۰ سال گذشته، داروین و میراث‌دارانش فرضیه‌های رقیب گوناگونی پیشنهاد کرده‌اند. پس از کار میدانی طاقت‌فرسا و بحث‌های پرشور، بعضی از این فرضیه‌ها بیش از دیگران توانسته‌اند تأیید پژوهشگران را به دست آورند.
zohreh
زیست‌شناسان میدانی رگباری از فرضیه‌های دیگر برای دراز شدن گردن زرافه پیشنهاد کرده‌اند. شاید دید از بالایی که فراهم می‌کند به این جانوران در تشخیص موقعیت شکارچیان کمک می‌کند، یا شاید سطح زیاد آن در تنظیم دمای بدن مؤثر است. حتی پیشنهاد شده که شاید گردن در واکنش به درازتر شدن پاهای زرافه تکامل یافته باشد تا زرافه‌ها همچنان بتوانند از برکه‌ها آب بنوشند.
zohreh
خوشبختانه یک تبیین دیگری را منتفی نمی‌کند: توانایی چریدن از شاخه‌های بلندتر احتمالاً امتیازی است که به تکامل گردنی دراز در هر دو جنس انجامید، در حالی که استفاده از آن به عنوان چماق در رقابت میان نرها عاملی تکاملی است که تفاوت چشمگیر در ضخامت میان جمجمه نرها و ماده‌ها را تبیین می‌کند. خلاصه آنکه گردن زرافه چندین کاربرد دارد و دشوار بتوان گفت کدام آنها بیشترین تأثیر را در تکامل آن داشته است.
zohreh
شواهد سنگواره‌ای پشتیبانی بیشتری برای فرضیه داروین فراهم می‌کنند: به نظر می‌رسد که گردن دراز زرافه‌ها بین چهارده تا دوازده میلیون سال پیش تکامل یافته است، دوره‌ای که طی آن آفریقا دچار بیابان‌زایی گسترده شد و جنگل‌هایش جای خود را به علف‌زار ساوانا دادند. با کاهش تعداد درختان، رقابت بر سر هر درخت باید افزایش یافته باشد، و در نتیجه انتخاب طبیعی گردن دراز را برگزید.
zohreh
آنچه مسأله را پیچیده‌تر می‌کند آن است که یک پژوهش در سال ۲۰۰۷ به این نتیجه رسید که زرافه‌ها واقعاً از گردن‌شان برای چریدن بالاترین شاخه‌ها استفاده می‌کنند.
zohreh
گردن زرافه چندین کارکرد دارد: اینکه کدام یک از این کارکردها موجب تکامل آن شده موضوعی است که بحث بسیاری در موردش میان زیست‌شناسان جریان دارد.
zohreh
داشتن گردنی کلفت‌تر نسبت به رقیب به‌وضوح برای یک زرافه نر امتیاز به شمار می‌آید، و گردن درازتر انعطاف‌پذیری و گشتاور بیشتری فراهم می‌کند و در نتیجه از آن سلاح مؤثرتری می‌سازد.
zohreh
جمجمه زرافه‌های نر فوق‌العاده ضخیم است و هنگامی که به عنوان سلاح استفاده شود می‌تواند مهره‌های گردن را بشکند: جمهوری نیجر جمعیت کوچکی از زرافه دارد، اما در سال ۲۰۰۹ دو مورد مرگ در نتیجه جنگ گردن میان زرافه‌های نر ثبت کرد.
zohreh
آنها استدلال کردند که کارکرد گردن زرافه عمدتاً به عنوان سلاحی است که در مبارزه میان زرافه‌های نر به کار گرفته می‌شود، همان‌طور که یک آنتیلوپ یا گوزن نر از شاخ‌هایش استفاده می‌کند. زرافه‌های نر بر سر دستیابی به ماده‌ها، با هم وارد دورهای "جنگ گردن"می‌شوند، گردن‌هایشان را با خشونت در هم می‌آویزند و از سر سنگین‌شان به عنوان گرز استفاده می‌کنند.
zohreh
مشاهدات نشان دادند که زرافه‌ها اصلاً از گردن بلندشان برای چریدن در ارتفاع استفاده نمی‌کنند. درواقع، در اوقاتی که رقابت بر سر غذا از همیشه شدیدتر بود، زرافه‌های ماده ممکن بود تا نیمی از زمان‌شان را به جای بهره‌برداری از امتیاز قد خود، گردن‌شان را افقی نگه دارند.
zohreh
"زرافه، با آن قامت بلند، گردن، دست‌ها، سر و زبان بسیار کشیده‌اش، کل چارچوب بدنش به زیبایی برای چریدن از بالاترین سرشاخه‌های درختان سازش یافته است. بنابراین می‌تواند فراتر از دسترس جانوران سم‌دار دیگری که در همان منطقه ساکن‌اند غذا به دست آورد؛ و این باید در دوران کمبود غذا امتیاز بزرگی برای آن باشد ... بنابراین در شرایط طبیعی و زرافه در حال شکل‌گیری، افرادی که بالاتر از همه می‌چریدند و در زمان کمبود غذا می‌توانستند به چند سانتی‌متر بالاتر از دیگران دسترسی پیدا کنند، در بیشتر موارد حفظ شده‌اند."
zohreh
چالش زیست‌شناسی تکاملی تبیین خاستگاه و کارکرد سازش‌هاست. گاهی ممکن است معلوم شود که بعضی چیزها از آنچه در نگاه نخست به نظر می‌رسد پیچیده‌ترند.
zohreh
شاید پژوهشگران دنبال تبیین‌های ساده می‌گردند، درحالی‌که خلاقیت پربار تکامل نیازمند چیزی به مراتب پیچیده‌تر است.
zohreh
تکامل پدیده پیچیده‌ای است: کاری می‌کند که اندام‌ها و ضمائم ناپدید شوند، اندام‌های جدید به وجود می‌آورد و به اندام‌های موجود برای انجام کارکردهای متفاوت مأموریت تازه‌ای می‌دهد.
zohreh

حجم

۶۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۶۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان