بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب معرفت نفس (جلد اول) | طاقچه
کتاب معرفت نفس (جلد اول) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

بریده‌هایی از کتاب معرفت نفس (جلد اول)

۴٫۴
(۲۴)
اگر بخواهید به جایی برسید، معلّم اخلاق باید خدا باشد
shariaty
غیبت از حسادت سرچشمه می‌گیرد.
shariaty
«معرفة‌النّفس» یعنی «خودیابی» و «خودشناسی»؛ که پیغمبر اکرم (ص) دربارهٔ آن می‌فرمایند هرکه خود را بشناسد، خدا را شناخته است: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه» این روایت را هم سنّی و هم شیعه نقل کرده است. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند اگر کسی خود را بشناسد، عالم را شناخته است: «وَ تَحْسَبُ أَنَّک جِرْمٌ صَغِیرٌ وَ فِیک انْطَوَی الْعَالَمُ الْأَکبَر» خود را بشناس، آنگاه عالم را می‌شناسی و عالم در تو نهفته است.
مصطفی
انسان مرکّب از «روح» و «جسم» است. یعنی یک بُعد ملکوتی دارد و این بُعد ملکوتی به اندازه‌ای بالاست که خدا در قرآن اسم آن را «روح الله» گذاشته است. یک بُعد مادی و ناسوتی دارد که قرآن فرموده از هر میکروب و از هر درّنده‌ای درّنده‌تر و اذیتش بیشتر است. خداوند سبحان راجع به بُعد معنوی انسان، به ملائکه می‌فرماید: (فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ)
مصطفی
پیغمبر یک نگاه عالی و تبسّم‌آمیزی به بچّه‌ها کردند و بعد فرمودند: وای به بچّه‌های آخرالزّمان، از دست پدر و مادرهایشان. گفتند: یا رسول الله! پدر و مادرهایشان بی‌دین هستند و لذا بچّه‌ها بی‌دین می‌شوند؟! حضرت فرمودند نه! پدر و مادرها شیعه و مقدّس و خوب هستند، امّا تنها به فکر دنیای بچّه‌هایشان هستند و به فکر آخرت بچّه‌هایشان نیستند.
shariaty
اگر روح ما و آن بُعد ملکوتی ما حافظ ما شد و فرماندهٔ کل قُوا شد و توانست در عمق جان ما نفوذ کند و توانست بُعد مادی ما را کنترل کند، این انسان می‌رسد به جایی که به جز خدا نداند.
Zeinab
زندگی ساده‌زیستی بهترین زندگی‌هاست. آن زندگی که غل و زنجیر است و تلخ است، زندگی چشم و هم‌چشمی و زندگی تجمّل‌گرایی است و زندگی تجمّل‌گرایی می‌رسد به اینجا که الان می‌بینید چقدر زندگی برای همه تلخ است.
shariaty
و از چیزهایی که خدا به مؤمن واقعی می‌دهد، همین عاقبت‌به‌خیری برای خود و زن و بچّه‌اش است. ملائکه نمی‌گذارند شیطان انسی و شیطان جنّی او را نابود کند و ببرد.
shariaty
معرفت و شناخت نفس، شاهراهی است که به معرفت خدای سبحان منتهی می‌شود و لذا فریقین در روایات خود، از قول پیامبر گرامی (ص) نقل کرده‌اند که هرکس خود را بشناسد، خدا را شناخته است: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه»
⬛ INFINITE ⬜
تا توانی می‌گریز از یار بد یار بد بدتر بود از مار بد مار بد تنها همی بر جان زند یار بد بر جان و بر ایمان زند
Zeinab

حجم

۱۵۵٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۵۸ صفحه

حجم

۱۵۵٫۱ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۲۵۸ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۱۰صفحه بعد