بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب در جستجوی طبیعت | طاقچه
کتاب در جستجوی طبیعت اثر ادوارد ویلسون

بریده‌هایی از کتاب در جستجوی طبیعت

انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۵از ۱۸ رأی
۳٫۵
(۱۸)
آیا چند هزار سال تمدن می‌تواند اثر چند میلیون سال تکامل را پاک کند؟ معروف است که می‌گویند میمون را شاید بتوان از جنگل خارج کرد، اما جنگل را هرگز نمی‌توان از میمون خارج کرد. این جنگل همواره با ماست.
sheloo
تمام مشکلات بشر از این واقعیت ریشه می‌گیرند که ما نمی‌دانیم چه هستیم و با هم توافق نداریم که چه می‌خواهیم باشیم.
محسن
یکی از تفاوت‌های اساسی میان جوامع انسانی و مورچه‌ای آن است که انسان‌ها مردان جوان‌شان را به جنگ می‌فرستند، اما مورچه‌ها زن‌های پیرشان را.
sheloo
هر مورچه کارگر دارای مغزی است که از حدود یک میلیون سلول عصبی تشکیل شده است.
محمد
مغز ما در جهانی زیست‌محور تکامل یافته، نه در جهانی که با ماشین تنظیم شده است.
محسن
اگر بخشی از فرهنگ ما از طبیعت وحشی می‌جوشد، آنگاه تنها بر همین مبنا منقرض کردن اشکال حیاتی دیگر از اساس اشتباه است. طبیعت بخشی از ماست، همانطور که ما بخشی از طبیعت هستیم.
محسن
تمام مشکلات بشر از این واقعیت ریشه می‌گیرند که ما نمی‌دانیم چه هستیم و با هم توافق نداریم که چه می‌خواهیم باشیم. ورکور (ژان بروله)
sheloo
در جنوب فنلاند ارتفاع لانه مورچه‌های کُپه‌ساز به ۲ متر می‌رسد و تصور می‌شود که چند صد سال عمر داشته باشند. چنین لانه‌هایی، همراه با نظام اجتماعی مورچه‌ها، به آنها این امکان را می‌دهد که جمعیت‌های بزرگ و متراکمی بسازند که محیط را تحت سلطه خود درمی‌آورند. تمام این فعالیت‌های پیچیده حیرت‌انگیز غریزی و تحت هدایت ژن‌ها هستند. امکان ندارد که آنها اکتسابی باشند یا به شیوه فرهنگی منتقل شوند.
sheloo
شاید چیزی که ما در عمق وجودمان واقعا نیاز داریم، نزدیک‌تر شدن به جایی است که از آن آمده‌ایم. این به معنای آن نیست که ابتدایی‌تر شویم، بلکه فقط می‌خواهیم احساس بهتری داشته باشیم.
محسن
قهرمانان مرده فرزندان بیشتری ندارند. بر اساس تعریف محدود انتخاب طبیعی داروینی، ایثارگری به زادگان کمتر می‌انجامد، و بنابراین می‌توان انتظار داشت که ژن‌ها یا واحدهای بنیادی وراثت، که پیدایش قهرمانان را امکان‌پذیر می‌سازند، به‌تدریج از جمعیت ناپدید شوند. از آنجا که ظاهرا تعداد افرادی که تحت فرمان ژن‌های خودخواه هستند به افرادی که ژن‌های فداکار دارند می‌چربد، با گذشت نسل‌های بسیار باید تعداد ژن‌های خودخواه رو به افزایش باشد و توانایی واکنش به شیوه‌ای فداکارانه در جمعیت انسان در کل کم و کمتر شود.
sheloo

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۰ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۰ صفحه

قیمت:
۹۸,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۱۹صفحه بعد