بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زندگی ۳٫۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی | صفحه ۹ | طاقچه
کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی اثر مکس تگمارک

بریده‌هایی از کتاب زندگی ۳.۰؛ انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی

نویسنده:مکس تگمارک
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۷از ۲۹ رأی
۳٫۷
(۲۹)
درست همان‌طور که نهنگ کبود حاصل بازآراییِ کریل و کریل حاصل بازآرایی پلانکتون است، کل منظومهٔ خورشیدی ما فقط هیدروژن است که در طول ۱۳.۸ میلیارد سال تکامل کیهانی آرایش‌های گوناگون به خود گرفته است:
arash
کلیسای کاتولیک موفق‌ترین سازمان بشری در طول تاریخ است، از این حیث که یگانه سازمانی است که دوهزار سال دوام آورده است،
arash
اگر کسی پس از راه‌اندازی سامانهٔ هوش مصنوعی از آن بپرسد «آیا خدا وجود دارد؟»، می‌تواند شوخی استیون هاکینگ را تکرار کند و بگوید «بله، اکنون وجود دارد!»
arash
نباید به دام انسان‌وار کردنِ سامانه‌های هوش مصنوعی بیفتیم و فرض کنیم که آنها احساسات و عواطفی انسان‌وار، همانند حس قدرشناسی، دارند. با اینکه ما انسان‌ها سرشار از گرایش به حس قدرشناسی هستیم، اما نسبت به پدیدآورندهٔ معنوی‌مان (یعنی DNA خود) آن اندازه قدرشناس نیستیم که از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده نکنیم، تا DNA به هدف خودش برسد.
arash
اگر نیروی پلیس مرکب از انسان‌ها باشد، شاید از اجرای بعضی فرمان‌های بی‌رحمانه (مثلاً از میان بردن همهٔ اعضای یک گروه نژادی خاص) سرباز زنند، اما این‌گونه سامانه‌های خودکار بدون اینکه هیچ تردیدی به خود راه دهند، آمادهٔ عملی کردن هوس‌های انسان‌هایی هستند که قدرت را در دست دارند. وقتی که چنین دولت تمامیت‌خواهی شکل بگیرد، سرنگونی آن برای مردم عملاً غیرممکن خواهد بود.
arash
مثلاً می‌شود به بهانهٔ مبارزه با جرایم و تروریسم و نجات افراد مبتلا به بیماری‌های حاد، همه را ملزم کرد که نوعی «دستبند امنیتی» ببندند که قابلیت‌های اپل‌واچ را داشته باشد و همین‌طور مکان شخص و وضع سلامت او و گفت‌وگوهایی را که انجام می‌دهد به طور دائم ضبط کند. اگر کسی به طور غیرمجاز بخواهد این دستبند را باز یا غیرفعال کند، نوعی سمّ کشنده به ساعدش تزریق می‌کند. مجازات مواردی از نقضِ قانون که از نگاه دولت این اندازه جدی نیست شوک الکتریکی یا تزریق مواد شیمیایی‌ای است که باعث فلج یا درد می‌شود، و به این ترتیب نیاز به وجود نیروی پلیس تا اندازهٔ زیادی رفع می‌شود
arash
عملیات فضولی دولت که ادوارد اسنودن افشا کرد با این هدف دنبال می‌شد که در نهایت به وضع «ثبت کامل» دست یابد -یعنی همهٔ ارتباطات الکترونیک برای تحلیل‌های احتمالیِ بعدی ضبط شود
arash
هشدار لرد اکتن را به یاد داشت که در سال ۱۸۸۷ گفته بود: «قدرت فساد می‌آورد، و قدرت مطلق فساد مطلق».
arash
چون ما انسان‌ها توانسته‌ایم با هوش برتر خود بر سایر موجودات زندهٔ زمین تسلط یابیم، پس این امکان چندان دور از ذهن نیست که موجودی ابرهوشمند نیز بتواند بر ما تسلط پیدا کند.
arash
اگر ماشینی بتواند بیندیشد، ممکن است هوشمندانه‌تر از ما بیندیشد، در این صورت ما چه جایگاهی خواهیم داشت؟ حتی اگر بتوانیم ماشین‌ها را مطیع خود نگاه داریم... حتماً در مقام یک گونهٔ زیستی، به‌شدت احساس حقارت می‌کنیم. الن تورینگ، ۱۹۵۱
arash

حجم

۹٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۴۹ صفحه

حجم

۹٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۴۹ صفحه

قیمت:
۲۰۰,۰۰۰
تومان