بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب بازگشت از شوروی | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب بازگشت از شوروی اثر آندره ژید

بریده‌هایی از کتاب بازگشت از شوروی

۴٫۰
(۱۹)
استالین خدای مردم است. آیا می‌توان مدعی شد که سودی که مردم و تودهٔ ملت از این اوضاع می‌برند به زحماتی می‌ارزد که در طول سال‌های انقلاب ۱۹۱۷ تحمل شده‌است؟ و با وجود ترقی عظیمی که در صنایع حاصل شده و کوشش فراوانی که برای پیشرفت در همه‌جا مشهود است چه وضع جدید و تازه‌ای جانشین گذشته شده‌است؟ اکنون در همه‌جای شوروی اختلاف طبقاتی دارد به‌جای اختلافات سابق جانشین می‌شود.
tahere.alimohammadi
جواب‌هایش درست به اندازهٔ نادانی‌هایش حتمی و متیقّن بود. دخترک به نادانی‌های خودش نیز نادان بود و همین مطلب بهتر از هروقت این مسئله را به من فهماند که هر نادانیِ نادانسته‌ای باعث تأییدها و تصدیق‌های جدی خواهدشد. تاروپود فکر و عقیدهٔ این‌جور آدم‌ها تقریباً با مُدْرَکاتِ ناقص و غلط و درعین‌حال، متشابه به‌هم بافته شده‌است….
tahere.alimohammadi
رفقا، اعتراف کنید که خود شما نیز دارید دچار اضطراب می‌شوید و با اندوهی روبه‌ازدیاد از خودتان می‌پرسید که (مثلاً دربارهٔ محاکمات مسکو) آخر تا کی باید تأیید کنیم؟ دیر یا زود چشم‌های شما نیز باز خواهدشد. چشم‌های شما مجبور به بازشدن است. و آن وقت است که شما__ شما شرافتمندان__ از خود خواهیدپرسید که چه‌طور توانسته‌ایم این‌همه مدت چشم‌های خود را بسته نگه‌داریم!
tahere.alimohammadi
آنچه در حال حاضر در شوروی از مردم می‌خواهند پذیرفتن بی‌چون‌وچراست؛ هم‌رنگ جماعت شدن است. آنچه از آدم می‌خواهند، و در این خواستن اصرار هم می‌ورزند، تأیید و تمجید تمام آن‌چیزهایی است که در اتحاد شوروی می‌گذرد. و به‌خصوص در پی آن‌اند که این تأیید و تمجید از روی بی‌میلی نباشد، صمیمانه باشد و حتی از سرِ شور و هیجان نیز باشد؛ و تعجب‌آورتر از همه اینکه موفق هم می‌شوند.
tahere.alimohammadi
در شوروی مهم این است که به مردم بفهمانند آن‌قدر خوشبخت و سعادتمندند که اگر در انتظار وضع بهتری هم می‌بودند، چیزی بیش از این نداشتند. مهم این است که به مردم شوروی حالی کنند که همهٔ مردم دیگر نقاط دنیا کمتر از آنها خوشبخت و سعادتمندند. به این غرض نیز نمی‌توان رسید مگر با قطع رابطهٔ کامل و دقیق با خارج (مقصودم با خارج از مرزهاست) و در اثر همین تلقین‌ها، کارگر روس__ گر چه به‌طور محسوسی زندگانی پست‌تری دارد ولی چون در همان پستی برابری و مساوات کامل میان همه برقرار است__ خودش را خیلی بیش از یک کارگر فرانسوی خوشبخت حس می‌کند. خوشبختی اهالی شوروی مجموعه‌ای است از امید و اعتماد و جهالت.
tahere.alimohammadi
برخی از متفکران و نویسندگان، پاکسازی‌های استالین و درنهایت پدیده‌ای به نام استالین را نتیجهٔ حتمی و اجتناب‌ناپذیر بلشویسم و عملکرد آن می‌دانند. بر این اساس که پیروی از لنین و حمایت از او در جانبداری از یک حزب متمرکز و نخبه، به دیکتاتوری یک فرد ختم می‌شود.
tahere.alimohammadi

حجم

۳۴۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

حجم

۳۴۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
۲۵,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل۱۲
۳
صفحه بعد