بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نامه های بلوغ | صفحه ۲۰ | طاقچه
کتاب نامه های بلوغ اثر علی صفایی حائری

بریده‌هایی از کتاب نامه های بلوغ

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۱۰۳ رأی
۴٫۶
(۱۰۳)
که شیطان به اندازه‌ی ارزش نعمت‌ها، در آن‌ها وسوسه دارد و تو می‌توانی در هر کاری از مقدار وسوسه‌ی شیطان، ارزش و اهمیت آن را حدس بزنی
حُسنیه'
که مؤمن عاشق، این‌قدر فرصت سرگرمی ندارد.
حُسنیه'
چون تأثیرپذیری و رنج و شادی تو، نشان دهنده‌ی قدر و درجه‌ی وجودی توست و باید محاکمه شود که چرا این طبیعت را نگه داشته‌ام، که از فلان حرف، فلان عمل و فلان برخورد، خوشحال و یا ناراحت بشوم.
شادی
زندگی سخت نیست، اگر بتوانیم با سختی‌ها راحت باشیم و از رنج‌ها بهره برداریم
شادی
تمامی هستی، معجزه‌ای است که ما با آن مأنوس شده‌ایم و تمام معجزات، طبیعت‌هایی است که هنوز با آن‌ها آشنا و مانوس نشده‌ایم. طبیعت، معجزه‌ی مأنوس و معجزه، طبیعتِ مجهول و نامأنوس است
شادی
بگذار این نکته را همین‌جا بگویم، در برابر هجوم تبلیغات، تو همیشه حساب سازمان و حساب شخص و حساب عمل را از یک‌دیگر جدا کن؛
شادی
در بطن تاریکی، چراغ‌ها بارور می‌شوند.
شادی
تو می‌توانی در هر کاری از مقدار وسوسه‌ی شیطان، ارزش و اهمیت آن را حدس بزنی
شادی
انسان با مقایسه‌ی محرّک‌ها با خودش، از بند آن‌ها آزاد می‌شود و بت‌هایش را می‌شکند. و خودشناسی؛ یعنی این‌که تو با این استعداد و امکان، چرا به خاطر دنیای بی‌جان و یا آدم‌ها و فرعون‌ها و طاغوت‌هایی که مثل تو هستند، سوخته‌ای و ساخته‌ای. تو خودت را با تأثیری که از هر چیز احساس می‌کنی، اندازه بگیر و مقایسه کن، که این چیز، ارزش این تأثیر را داشته و یا جهل و غفلت تو، او را بزرگ کرده است.
Chamran_lover
ذلّت و عزّت، با چشم و نگاه و زبان و حرف مردم مشخص نمی‌شود؛ که ذلّت و عزّت، از غنا و فقر قلبی برخاسته و با قُرب و بُعد هدف‌و با قُرب و بُعد حق، مشخص می‌شود.
m_sherizadeh
همه‌ی آدم‌ها تنها هستند. و این تنهایی، با عصیان و با خوشی‌ها و لذّت‌ها و بی‌خیالی‌ها و بی‌خبری‌ها، درمان نمی‌یابد؛ که دل ما، بزرگ‌تر از این زندگی و بزرگ‌تر از تمامی هستی است. در وسعت دل بزرگ ما، تنهایی را نمی‌توان با این لحظه‌های شاد و یا بت‌های گوناگون و یا دلدارهای چند رنگ، درمان کرد؛ که این دل، دلداری دیگر می‌خواهد. این خانه، برای دیگران بزرگ است.
🌱ehsan
سعی، تنها دارایی ماست و سعی، با عمل تفاوت دارد. سعی، نسبتِ عمل با قدرت و توانایی انسان را با خود دارد. کسی که از سرمایه‌اش بخشیده، با کسی که از نانش کم کرده و بخشیده است، برابر نیستند. گرچه عمل‌ها و حجم عمل آن ثروتمند زیادتر است، ولی سعی او اندک است
🌱ehsan
همیشه آن‌هایی که محدود فکر می‌کنند و یا بدون فکر عمل می‌کنند، بهره‌ی کسانی خواهند شد که وسیع و با احاطه برنامه می‌ریزند.
🌱ehsan
کارهایی است که باید همیشه با آن‌ها باشی: ـ بیداری شب و جمع‌بندی کارهای روز و برنامه‌ریزی برای فردا... ـ احسان و اطعام و گذشت، آن‌هم بدون تکلّف و با حساب ـ انس با خدا و تضّرع و محاسبه‌ی کارها با عنایت‌های خدا و مقایسه‌ی اعمال خود، با نعمت‌های او. ـ انس با قرآن و قرائت بسیار تا زمینه‌ی آشنایی با معنا و روح قرآن فراهم شود. ـ انس با حدیث و کلام معصوم تا به احاطه برسی و به جمع‌بندی احادیث موفق شوی. ـ فقه به معنای وسیع تفقّه در دین، نه آشنایی با احکام، به تنهایی. ـ آشنایی با گذشته و حال و درک وضعیت و موقعیت کنونی و بینش تاریخی، اجتماعی، سیاسی ـ و عهده داری کارهای بزرگ و همت بسیار.
🌱ehsan
عمل به‌خاطر خدا، مزدش پیش از عمل داده می‌شود.
🌱ehsan
در این نکته تأمل کن، ببین در برابر آنچه به‌دست می‌آوری، چه از دست می‌دهی. در این محاسبه، خودت را در نظر بگیر. تمام باخت ما از این‌جاست که خودمان را به حساب نمی‌آوریم! فقط حساب می‌کنیم چه به‌دست آورده‌ایم و نمی‌بینیم چه از دست داده‌ایم
🌱ehsan
ما که دادیم دل و دیده به طوفان بلاء سیل غم گو تو بیا خانه ز بنیاد ببر با تجلّی حق، تو می‌یابی که علم و عشق و عمل تو، به اندازه‌ی توست. طلب ما، به اندازه‌ی طالب است، نه درخور مطلوب. و این خرمن که جمع کرده‌ایم و این همه فضل و آگاهی و عشق و عمل که اندوخته‌ایم، باید همه با طوفان بلاء و سیل غم برود و این خانه‌ی عنکبوت، از بنیاد برآید.
ع.د.ر
اسلامی که شروع انفجار است و طلوع نور، می‌خواهند گرفتارش کنند و می‌خواهند محدودش کنند. غافل از این نکته که آنچه چراغ‌ها را مطرح می‌سازد، خود تاریکی است.
بر چرخ زمان
کفر متحرّک و پویا، به حقیقت می‌رسد و به اسلام می‌رسد؛ همان‌طور که اسلام راکد، زادگاه کفر می‌شود
فخری
احاطه و آگاهی، صبوری می‌زاید؛ همان‌طور که عشق و علاقه، پایداری می‌آفریند. در واقع، صبوری به اندازه‌ی عشق است. آدمی به اندازه‌ای که چیزی را می‌خواهد، بر آن پایدار می‌ماند و در راه آن سختی‌ها را تحمّل می‌نماید و برای آن مقدّمه می‌سازد و زمینه فراهم می‌آورد.
z.rahbar

حجم

۱۸۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۱۸۰٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان