بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب خوراک و تاریخ | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب خوراک و تاریخ اثر تام ستندیج

بریده‌هایی از کتاب خوراک و تاریخ

نویسنده:تام ستندیج
انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۴.۲از ۵ رأی
۴٫۲
(۵)
ولی ذرّت دو اسید آمینه، لیسین و تریپتوفان، و نوعی ویتامین ب به نام نیاسین را که برای تغذیه‌ای سالم ضروری‌اند کم دارد و بنابراین برای این‌که از پایه‌های اصلی خوراک انسان شود باید تغییرات دیگری را هم از سر می‌گذراند. زمانی که ذرّت فقط یکی از خوردنی‌های بسیار بود این کمبودها مهم نبودند، زیرا خوراک‌های دیگر چون بُنشن و کدو جبران‌شان می‌کردند. ولی همه‌اش ذرّت خوردن کار را به بیماری پلاگر می‌کشاند که سرخ شدن پوست، دل‌آشوبه، و نورگریزی و فراموشی از نشانه‌هاش‌اند (گمان می‌رود که نورگریزی به علتِ پلاگر نزدِ مردم اروپا ریشه‌ی افسانه‌ی خفّاش و نتیجه‌ی آوردنِ ذرّت به اروپا در سده‌ی هژدهم و افزوده شدنش به خوراکِ این مردم باشد).
mhzm
پیش ‌انسان‌ها حدود چهار و نیم میلیون سال پیش از گپی‌ها جدا شدند و انسان با آناتومی کنونی حدود 150 هزار سال پیش پدید آمد. همه‌ی این نخستین انسان‌ها شکارگر گردآورنده بودند و با جانوران و گیاهانی که در طبیعت شکار می‌کردند و فراهم می‌آوردند گذران می‌کردند. تنها در این 11000 سال گذشته است که انسان خوراکِ خود را کاشته است. کشاورزی در زمان‌ها و جاهای مختلف و در هر جا جداگانه آغاز شده است؛ در جنوبِ غربی آسیا حدود 8500 پ. م.، در چین حدود 7500 پ. م.، ودر امریکای مرکزی و جنوبی حدود 3500 پ. م.؛ فنّ کشاورزی از این سه آغازگاهِ اصلی به همه‌جای جهان دامن گسترد و مهم‌ترین وسیله‌ی تولید خوراک بشریت شد.
mhzm
دیده‌ام که چگونه مردم از مهارتِ باغبان‌ها در پرورش گل‌های بوستان ابراز شگفتی می‌کنند که از گیاهانی بس ناچیز این‌همه نتایج درخشان به بار می‌آورند؛ ولی این هنر ساده بوده و ناآگاهانه به این نتایج رسیده است. کاری که می‌کرده‌اند این بوده که همیشه بهترین جورِ شناخته‌شده را می‌گرفتند و تخمش را می‌کاشتند و وقتی جورِ کمی بهتری به بار می‌آمد همان را برمی‌گزیدند و کار تا به امروز به همین منوال ادامه داشته است. چارلز داروین، خاستگاه گونه‌ها
mhzm
روزگاری که ملت‌های اروپایی گرمِ رقابت با یکدیگر بر سر برپایی امپراتوری‌های جهانی بودند، خوراک دومین تغییر بزرگ در تاریخ بشر را پدید آورد که همانا خیزشِ پیشرفت اقتصادی از رهگذر صنعتی شدن است. شکر و سیب‌زمینی و نیز ماشین بخار پایه و مایه‌ی انقلابِ صنعتی شدند.
mhzm
تمدن‌ها که در بخش‌های مختلف جهان سر برآوردند، خوراک مایه‌ی پیوندشان شد. جاده‌های دادوستد خوراک شبکه‌های ارتباطی جهانی‌یی شدند که از رهگذرشان نه همان کالاهای بازرگانی، که فرهنگ و دین نیز دست‌به‌دست می‌شدند. جاده‌های ادویه‌ی قاره‌ی آسیا فرهنگ‌ها را به‌هم پیوستند و سبب باروری‌شان در زمینه‌های مختلفی چون معماری و علم و دین شدند. جغرافیادانانِ نخستین به آداب و رسوم و مردم سرزمین‌های دوردست دلبسته شدند و دانسته‌های خود را در اوّلین نقشه‌های جهان گرد آوردند. بزرگ‌ترین تغییری که بده‌بستان خوراک پدید آورد این بود که اروپایی‌ها بر آن شدند تا انحصار عرب‌ها بر ادویه را دور بزنند. پیامدِ این دور زدن کشف قاره‌ی جدید، باز شدن راه‌های دریایی برای دادوستد میان اروپا و امریکا و آسیا و ایجاد نخستین پایگاه‌های استعماری به دست اروپاییان بود؛ و در همین راستا طرح واقعی از کره‌ی زمین را نیز در اختیار همگان نهاد.
mhzm
این‌چنین نبوده که تخم‌های بنیادینی که پشتوانه‌ی نخستین تمدن‌ها شدند گندم و جو در جنوب غربی آسیا، ارزن و برنج در شرق آسیا و ذرّت و سیب‌زمینی در قاره‌ی امریکا تصادفی کشف شده باشند. پیدایش آن‌ها حاصل فرایند پیچیده‌ی اوُلوسیونی‌ درهم‌تنیده‌ای بوده میان تخم‌ها و کشتکارانِ نخستین، که ویژگی‌های خوشایندِ دانه‌ها را برگزیدند و رواج‌شان دادند. در نتیجه، این غله‌های پایه همه ساختگی‌اند، یعنی حاصلِ کشت‌وکار و مداخله‌ی انسان در طبیعت‌اند.
mhzm
کارِ خوراک در تاریخ تنها این نبوده که شکم‌ها را سیر کند. خوراک کاتالیزاتورِ دگرگونی اجتماعی، رقابتِ ژئوپُلیتیکی، پیشرفتِ صنعتی، درگیری‌های نظامی و توسعه‌ی اقتصادی بوده است
mhzm

حجم

۶۷۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۳۱ صفحه

حجم

۶۷۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۳۱ صفحه

قیمت:
۵۱,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
۲
صفحه بعد