بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نگاهی به رابطه‌ عبد و مولا | صفحه ۲۳ | طاقچه
کتاب نگاهی به رابطه‌ عبد و مولا اثر علیرضا پناهیان

بریده‌هایی از کتاب نگاهی به رابطه‌ عبد و مولا

انتشارات:بیان معنوی
امتیاز:
۴.۷از ۲۳۹ رأی
۴٫۷
(۲۳۹)
در روایت داریم که مؤمن باید روزانه پنجاه آیه قرآن تلاوت کند، تو اگر نمی‌توانی روزی یک صفحه قرآن بخوان ولی ملزم باش که این یک صفحه‌ات ترک نشود.
هدی✌
از یکی از اولیای خدا برنامه خواستم. ایشان به من برنامه داد و فرمود که این برنامه را به دیگران هم بگو. یکی از مواردی که ایشان فرمودند این بود که «اگر می‌توانی هر روز یک سوره یاسین بخوان و آن را به حضرت زهرا (س) هدیه کن.» اگر شما همین یک کار ساده را انجام بدهی، بعد از یکسال می‌بینی ارتباط خاصی با حضرت زهرا (س) پیدا می‌کنی.
هدی✌
امام صادق (ع) فرموده‌اند اگر خواستید برنامه‌ای داشته باشید، حداقل یکسال بر آن مداومت داشته باشید.
هدی✌
حضرت آیت‌الله العظمی بهجت از استادشان مرحوم قاضی نقل می‌کنند که فرمودند: «اگر کسی نمازش را اول وقت به جا آورد و به جایی نرسید، آب دهان به صورت من پرتاب کند.»
هدی✌
امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: «اجْتِنَابُ السَّیئَاتِ أَوْلَی مِنِ اکتِسَابِ الْحَسَنَات؛ دوری از گناهان مهم‌تر از انجام حسنات و خوبی‌هاست.‌»
هدی✌
در روایت می‌فرماید که اگر خدا از کسی تنها یک حسنه را قبول کند او را از عذاب آخرت می‌رهاند.
هدی✌
امام صادق (ع) می‌فرماید: «وَ لَوْ نَظَرُوا إِلَی مَرْدُودِ الْأَعْمَالِ مِنَ الله عَزَّ وَ جَلَّ لَقَالُوا مَا یتَقَبَّلُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَحَدٍ عَمَلا؛ اگر مردم به اعمالی که از جانب خدای متعال بازگشت داده شده و مقبول نمی‌شود نگاه می‌کردند، می‌گفتند خدای بزرگ از هیچ کسی عملی را قبول نکرده است.»
هدی✌
ذات ما جوری طراحی شده که عبد یکی باشد.
هدی✌
مقبولیت عمل، یعنی اینکه عمل ما این نتیجه را داشته باشد که ما را به خدا نزدیک کند.
هدی✌
رشد انسان معنایی جز «تقرّب الی‌الله» یعنی حرکت به سوی پروردگار و نزدیک شدن به او ندارد.
هدی✌
در آیه ۱۶ سوره مبارکه انعام آمده است. هر کس کار خوب هم انجام داده باشد، هنری نکرده، خدا توفیق کار خوب را به او داده است. هر کسی وارد بهشت می‌شود به‌خاطر رحمت الهی است نه اعمال خودش.
هدی✌
عرفا می‌گویند حضور «من» در امر واجب کمتر است، به همین دلیل نور امر واجب بیشتر است. اگر سی روز یک ماه دیگر را هم روزه بگیری، باز مثل ماه رمضان نمی‌شود. چون ماه رمضان واجب است، اما آنها که واجب نبود.
هدی✌
پنهان‌ترین و اساسی‌ترین نیاز انسان که باید با تلاش بسیار آن را بیدار کرد، حسّ پرستش است.
هدی✌
قرآن بخوانید. قرآن را که می‌خوانید کم‌کم باورتان می‌شود خدا چه دستوراتی می‌دهد، چه تهدیدهایی می‌کند، چه مجازات‌هایی در نظر گرفته، وقتی خدایی‌کردن او را می‌بینی، کم‌کم به او احساس نیاز می‌کنی.
هدی✌
اگر کسی را بپرستی یکی از آثارش این است که «اشدُّ حُبّاً» می‌شوی. البته کمی آثارش عجیب و غریب است. آیا ما این‌گونه هستیم؟
هدی✌
این‌قدر «انسان، انسان» نکنید، کمی انسان را در تعریف حقیقی خودش نگاه کنید. انسان در تعریف حقیقی‌اش یعنی «عبد». عبد هم اول مولا می‌خواهد، مولایش کو؟ اگر مولا ندارد، پس چیست؟ کسی که مولا ندارد، هویت ندارد.
هدی✌
جناب ابوذر نقل می‌کند که روزی رسول خدا (ص) به من فرمودند: «ای اباذر، چه بسا بنده‌ای معصیت خدا را انجام می‌دهد ولی به‌خاطر آن گناه وارد بهشت می‌شود.» پرسیدم: «چگونه چنین چیزی ممکن است؟» ایشان فرمودند: «این گناه همیشه در مقابل دیدگان او خواهد بود و پیوسته از آن توبه می‌کند و به سوی خدا می‌گریزد تا وارد بهشت می‌شود.»
هدی✌
منشأ همه خوب بودن‌ها باید بندگی باشد.
هدی✌
آیا اگر آدم برای خدا کار کند بهتر کار نمی‌کند؟
هدی✌
ریشۀ نگرانی‌ها برای آینده با احساس عبودیت زده می‌شود. دیگر برای او فرقی نمی‌کند که به چه برسد.
هدی✌

حجم

۱۵۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۵۹ صفحه

حجم

۱۵۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۵۹ صفحه

قیمت:
۳۲,۰۰۰
تومان