بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ماهیت داعش | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب ماهیت داعش اثر محمدحسین قربانی زواره

بریده‌هایی از کتاب ماهیت داعش

۴٫۹
(۷)
عمر الشیشانی عمر الشیشانی از رهبران مهم و تاثیر گذار داعش در سوریه است. وی در سال ۱۹۶۸ میلادی در گرجستان زاده شده و نام واقعی‌اش طرخان بترشفلی است. الشیشانی در سال ۲۰۱۲ به جمع مخالفین معارض بشار اسد پیوست و رهبری گروه ((جیش المهاجر ین و الانصار)) را که بسیاری از نفرات آن مسلحین تکفیری شمال قفقاز هستند بر عهده گرفت. الشیشانی پس‌ازآن که به داعش پیوست و برای ابوبکر البغدادی سوگند وفاداری یاد کرد یکی از رهبران بلند پایه داعش در سوریه شد. وی مسئولیت عملیات‌های مختلفی در خاک سوریه را به عهده دارد
نازبانو
سلفیان چه کسانی هستند و سلف در ایدئولوژی آنان به چه معنای تعریف‌شده است؟ در بسیاری از رساله‌ها و کتب عالمان و دانشمندان اسلام به این موضوع پرداخته‌شده، به‌طور مثال در دایره المعارف بین‌الملل اسلامی در بیان عنوان سلفیه این‌چنین آمده است: سلفیه شاخه‌ای از اصلاح‌طلبان سنت‌گرای اسلامی است که در اوآخر قرن ۱۹ میلادی شکل‌گرفته و مرکز قدرت آنان در مصر بوده. این گروه خواهان خالص نمودن دین اسلام از طریق رجوع به روش سلف صالح هستند. در ((المنجدفی الاعلام)) در برابر کلمه سلفیه این‌چنین آمده: سلفیه جریان فکری است که به بازگشت به شیوه سلف صالح و تمسک جستن به سنت (حدیث) دعوت می‌کند. دکتر محمد سعید رمضان البوطی در مورد سلفیه و نحوه پیدایش آن چنین بازگو می‌کند: سلفیه پدیده‌ای نسبتاً نوخاسته است که انحصارطلبانه مدعی مسلمانی است و همه را جز خود کافر می‌داند.
نازبانو
این‌گونه وهابیت با همکاری شیوخ عربستان و پادشاه این کشور دیکتاتوری پدید آمد. در این میان محمد عبدالوهاب و محمد بن سعود با توافقاتی توانستند ائتلاف شیخ و پادشاه را به وجود آورند، اما بعد از درگیری (روضه السبله) در سال ۱۹۲۹ میلادی و حذف گروه (اخوان من اطاع الله) که نماینده وهابیت کلاسیک بود، ملک عبدالعزیز بن سعود در جایگاه بالاتری قرار گرفت و موسسه دینی از فعالیت‌های عمومی خود پرهیز کرد و به موسسه پرنفوذی تبدیل گشت که وظایف آن تحت کنترل گرفتن مذهب و ترویج وهابیت در خارج و داخل این شبه‌جزیره است.
نازبانو
گروه‌های تکفیری هستند که با شعار اسلام ناب تلاش دارند تا با شعله‌ور ساختن اختلاف مذهبی جریان‌های مذهبی در کشورهای اسلامی را به جنگ باهم بکشانند. از منظر مقام معظم رهبری این افراد در حقیقت ابزار و وسیلهٔ کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای هستند و به‌عنوان نیروهای اجاره‌ای مطابق میل اجاره‌کنندگان سفارش می‌پذیرند. گروه تکفیری داعش ازجمله این نیروها هستند که در سوریه و عراق با دلارهای نفتی برخی از کشورهای منطقه برای اهداف آنان به جنایت‌های مختلف و متعدد انسانی با شعار اسلام دست می‌زدند
نازبانو
با فتوای عالم عالی‌قدر آیت‌الله سیستانی و از سوی دیگر حضور مقتدرانه شیعیان عراق برای دفاع از ملت خود موجب شد تا داعش نه‌تنها نتواند به اقدامات هجومی خود دست بزند بلکه با از دست دادن مواضع مهم واصلی خود مانند فلوجه اقدام به عقب‌نشینی نموده و سعی دارد با نفوذ در دیگر مناطق عراق و سوریه اقدامات نظامی خود را تثبیت کند.
نازبانو
داعش در رابطه با انجام عملیات انتحاری برخلاف ظواهر عمومی، بیشتر از جهادگران خارجی به‌ویژه "چچنی ها وداوطلبین اروپای شرقی بهره می‌گیرد، دلیل این اقدام را می‌توان به ایدئولوژی این جهادگران متصور گردید، زیرا این افراد بیشتر بر اساس انگیزه‌های عقیدتی و مذهبی به داعش ملحق شده‌اند و بر این اساس برای حفظ موقعیت خلیفه و بهتر توجیه شدن بسیار مناسب‌تر از دیگر گروه‌ها هستند.
نازبانو
داعش از بعد اجرایی و فعالیت نظامی نیز دارای شاخصه بسیار مهم و کاربردی است. این گروه ظاهراً دو نوع نیروی "جهادی را در خود تلفیق نموده؛ گروه اول گروهی از متخصصان و تکنسین‌های هستند که دارای مهارت خاص بوده و می‌توانند به‌عنوان یک کارشناس فنی در جبهه نبرد و پشتیبانی حضورداشته باشند. گروه دوم افراد بی‌سواد و بی‌مهارتی هستند که برای دریافت هزینه و حقوق مکفی وارد سازمان شده و عموماً در نبردهای نظامی به‌عنوان تروریست می‌جنگند، به همین دلیل فرماندهان داعش در بسیاری از مأموریت‌ها و درگیری‌های نظامی خود ترجیح می‌دهند از دسته دوم بیشترین بهره لازم را ببرند و آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف بکار می‌گیرند.
نازبانو
عدم وجود مشاغل مناسب برای شهروندان این‌گونه مناطق بهترین استفاده ابزاری را کرده و با پرداخت روزانه هزاران دلار به جنگجویان خود ایجاد انگیزه علیه نیروی دولتی را برانگیزد.
نازبانو
عمر متین، آمریکایی افغانی الاصل بزرگ‌ترین کشتار با سلاح گرم در تاریخ آمریکا را به تنهای با حمله به کلوپ همجنسگرایان در اورلاندو رقم‌زده است. بر اساس گزارش‌های موجود در سازمان اف بی آی، وی از هواداران گروه داعش بوده که از طریق فیس‌بوک با یکی از رهبران سرشناس این سازمان در ارتباط بوده است
نازبانو
آن‌ها با بهره‌گیری تاکتیکی از شبکه‌های اجتماعی و مجازی مانند فیس‌بوک، تویی‌تر، وب‌ها، نرم‌افزارهای اجتماعی (واتساپ و وایبر)، اینستاگرام و تالارهای چت مجازی در راستای جذب داوطلبین خود می‌کوشند
نازبانو

حجم

۴۶۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۴۶۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۱۶,۸۰۰
تومان