بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد اول) | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد اول) اثر دیوید فرامکین

بریده‌هایی از کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد اول)

۴٫۲
(۲۸)
این عقیده قدیمی که روسیه چنان بزرگ است که اروپا باید از آن بهراسد ... مربوط به دوره پیش از عصر آلمان است. [
eghma
استاد جیمز هنری برستد آمریکایی با طرح این نظریه خود مقبولیت گسترده‌ای یافته است که تمدن نوین - یعنی تمدن اروپایی - نه از یونان و روم بلکه از خاورمیانه - از مصر، یهودیه، بابل، آشور، سومر و اکد - سرچشمه گرفته است.
eghma
دولت بریتانیا حتی فاقد ابتدایی‌ترین اطلاعات، از جمله نقشه، درباره امپراتوری بود که با آن در جنگ به‌سر می‌برد. یکی از افسران اطلاعاتی کیچنر مخفیانه از یک منطقه بیابانی نزدیک به مرز سینا در مصر نقشه‌برداری و تحقیق کرده بود که تنها بررسی مختصر انجام شده به‌وسیله دستگاه اطلاعات بریتانیا محسوب می‌شد.
مامان محمدیاسین
یک علت برای این مساله که چرا اعضای پارلمان و کابینه بریتانیا مسائل مربوط به شرق را تا این اندازه به کیچنر و گروه او واگذار می‌کردند این بود که خود آنها اطلاعات چندانی در این مورد نداشتند.
مامان محمدیاسین
مصری که تحت اداره کیچنر قرار داشت یک شاهزاده موروثی، فرمانداران و وزرای کابینه محلی حکومت را اداره می‌کردند. آنها تصمیمات توصیه‌شده از سوی مشاوران بریتانیایی مرتبط با وزارتخانه‌های متبوع خود را به نام خود، اجرا می‌کردند. گروه کیچنر این نوع از فرمانداری نظامی را ترجیح می‌داد. رونالد استورز به‌گونه‌ای فصیح در این مورد گفته است: «ما از جملات امری اجتناب می‌کردیم و جملات شرطی و حتی خواهش‌گونه را ترجیح می‌دادیم.»
مامان محمدیاسین
هنگامی که امپراتوری عثمانی - آن‌گونه که می‌نمود به‌وسیله چرچیل و آن‌گونه که اکنون می‌نماید به‌وسیله انور و سوشون - وارد جنگ شد نتیجه‌ای که طراحان سیاسی در بریتانیا ترسیم کردند اجتناب‌ناپذیر به نظر رسید.
مامان محمدیاسین
چرچیل آن‌گونه که توصیف می‌شد نبود. در واقع، او با صرف وقت و تلاش شخصا با انور و دیگر رهبران عثمانی که امیدوار به بی‌طرف نگاه‌داشتن کشور خود بودند ارتباط برقرار کرد و دو ماه وقت را بر سر این مساله گذاشت ولی در نهایت و هنگامی که متقاعد شد این سه نفر از بخت و اقبالی برای دور نگاه‌داشتن ترکیه از جنگ برخوردار نبودند، مزایای وارد شدن ترکیه به جنگ را مورد توجه قرار داد.
مامان محمدیاسین
سوشون و انور در واقع جنگ بین ترکیه و متفقین را شروع کردند ولی در تصور عمومی بریتانیا این چرچیل بود که جنگ را شروع کرده بود.
مامان محمدیاسین
آلمان‌ها هرگز متوجه نشدند که فریب خورده‌اند. آنها ظاهرا می‌پنداشتند که انور و طلعت قصد ادامه مذاکرات را داشته‌اند و تنها هنگامی دریافتند نمی‌توانند این کار را انجام دهند که چند روز بعد یادداشت رسمی در مورد اقدام چرچیل را دریافت کردند - یعنی پس از آنکه آلمان تعهد حمایت از امپراتوری عثمانی در برابر دشمنانش را اساسا در ازای وعده بی‌ارزش انور و طلعت (آن‌گونه که در اینجا مطرح می‌شود) امضا کرده بود.
مامان محمدیاسین
چند دهه پیش یک حقیقت عجیب هویدا شد. یک پژوهشگر در بایگانی دیپلماتیک آلمان فاش ساخت که اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهند انور و طلعت در روز اول اوت ۱۹۱۴ میلادی در دیدار با سفیر فون وانگنهایم به ناگهان پیشنهاد دادند که یکی از قدرتمندترین رزمناوهای جهان - سلطان عثمان اول - را تحویل آلمان خواهند داد. [۲۱] فون وانگنهایم این پیشنهاد را پذیرفت و گزارش اطلاعاتی بریتانیا از پشت خطوط آلمان نشان می‌داد که افسران نیروی دریایی آلمان مشتاقانه آماده دریافت این رزمناو تازه و بسیار مهم بودند - و هنگامی که در عوض، چرچیل این رزمناو را توقیف کرد آنها به‌شدت ناامید شدند.
مامان محمدیاسین

حجم

۴۶۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۶۴ صفحه

حجم

۴۶۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۶۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان