بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد اول) | صفحه ۱۱ | طاقچه
کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد اول) اثر دیوید فرامکین

بریده‌هایی از کتاب صلح کردند که جنگ بماند (جلد اول)

۴٫۲
(۲۸)
در آن دوران، چشم‌انداز سیاسی خاورمیانه متفاوت از امروز بود. اسرائیل، اردن، سوریه، عراق و عربستان سعودی در آن زمان تشکیل نشده بودند. بیشتر قسمت‌های خاورمیانه هنوز هم مانند قرون گذشته تحت سلطه امپراتوری خواب‌آلود و غافل عثمانی قرار داشت و حوزه‌ای نسبتا آرام به شمار می‌رفت که تاریخ نیز همانند دیگر رویدادها، در آن به آهستگی در حرکت بود. امروزه و در حالی‌که قرن بیستم به انتهای خود نزدیک می‌شود، سیاست در خاورمیانه از یک جنبه کاملا متفاوت و انفجاری برخوردار است. هیچ انسانی نقشی به اهمیت و تعیین‌کنندگی - گاهی ناخواسته - وینستون چرچیل در پیدایش خاورمیانه‌ای که امروز با آن زندگی می‌کنیم نداشته است. او پیش از جنگ جهانی اول سیاستمداری در حال ظهور ولی به‌شدت بی‌اعتماد به سیاستمداران جوان بریتانیایی بود که هیچ علاقه‌ای به آسیای مسلمان نداشتند. تقدیری شگفت باعث شد که چرچیل و خاورمیانه بارها در حیات سیاسی یکدیگر دخیل شوند و این دخالت تاثیرات خود را بر جای گذاشت. خطوط مرزی که اکنون بر سراسر منطقه خاورمیانه کشیده شده‌اند، اثر زخم‌هایی هستند که از آن مواجهه بر پیکر خاورمیانه برجای مانده‌اند.
میلاد
اگر شماری از اسناد و تصمیم‌های گرفته شده در سال ۱۹۲۲ را کنار یکدیگر قرار دهیم - بیانیه آلن بی برای استقلال ظاهری مصر، قیمومیت فلسطین و برنامه چرچیل برای فلسطین (که از درون آن اسرائیل و اردن سر برآوردند)، توافق بریتانیا برای ایجاد عراق، قیمومیت فرانسه بر سوریه و لبنان، نشاندن پادشاهان تازه از سوی بریتانیا بر سریر مصر و عراق، حمایت از پادشاهی موروثی برای آنچه که قرار بود کشوری باشد به نام اردن، اعلام تشکیل اتحاد شوروی از سوی روسیه که طی آن روسیه حکومت خود بر آسیای میانه مسلمان را برقرار کرد - خواهید دید که این موارد در کنار یکدیگر به حل‌وفصل کلی مساله خاورمیانه انجامیدند.
میلاد
اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تنها کسانی بودند که هنگام تصمیم‌گیری‌ها، بر گرد میز مذاکره می‌نشستند. در این دوره بود که کشورهای خاورمیانه و مرزهایشان در کانون‌های قدرت در اروپا شکل گرفتند. به‌عنوان مثال، مرز میان عراق و آنچه که اکنون اردن می‌نامیم، ساخته و پرداخته بریتانیایی‌ها بود که به‌وسیله سیاستمداران بریتانیایی بر روی یک نقشه خالی بعد از جنگ جهانی اول ترسیم شد. همچنین مرزهای میان عربستان سعودی، کویت و عراق به‌وسیله یک کارمند دولتی بریتانیا در سال ۱۹۲۲ میلادی و مرز میان مسلمانان و مسیحیان به‌وسیله فرانسه در سوریه و لبنان و در روسیه، مرز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شوروی ترسیم شد.
میلاد
. استاد جیمز هنری برستد آمریکایی با طرح این نظریه خود مقبولیت گسترده‌ای یافته است که تمدن نوین - یعنی تمدن اروپایی - نه از یونان و روم بلکه از خاورمیانه - از مصر، یهودیه، بابل، آشور، سومر و اکد - سرچشمه گرفته است.
لیلا اردشیری
جرج کرزن، فرماندار کل آتی هند، این منافع را به روشنی چنین توصیف کرده است: «ترکستان، افغانستان، مناطق اطراف دریای خزر، ایران - این نام‌ها برای بسیاری تنها حال‌وهوای مناطق بسیار دورافتاده را تداعی می‌کند ... ولی باید اعتراف کنم که از نظر من آنها مهره‌هایی بر صفحه شطرنجی هستند که بازی بر سر تسلط بر جهان روی آن انجام می‌شود.» [۲] ملکه ویکتوریا این مساله را حتی شفاف‌تر بیان کرده است. وی می‌گوید مساله «برسر برتری روسیه یا انگلستان بر جهان است. [۳]
لیلا اردشیری
مبانی حیات سیاسی در خاورمیانه یعنی مذهب، به‌وسیله روس‌ها که کمونیسم را مطرح می‌کردند و بریتانیایی‌ها که ملی‌گرایی یا حکومت سلطنتی را پیشنهاد می‌دادند به چالش گرفته شد.
فاطمه خسروپور
ویلسون چهره‌ای جنجالی بود و هنوز هم هست: رئیس‌جمهوری آراسته و عینکی، درونگرا و اهل تفکر که به باور ستایش‌کنندگانش رفتاری زاهدانه داشت و از نظر دیگران واپسگرا و جزم‌اندیش به نظر می‌رسید. او دارای چهره‌ای مرموز و ترشرو بود.
Travis
در پاییز ۱۹۱۷ هنگامی که لنین - با کمک‌های مالی بیشتر از سوی آلمان - قدرت را در پتروگراد به دست گرفت و در قامت یک دیکتاتور خود را حاکم بر هر آنچه نامید که از دولت از هم پاشیده روسیه باقی مانده بود، به سرعت اقدام به خارج کردن کشور از جنگ کرد. او در مارس ۱۹۱۸ با قبول شرایط آلمان در توافق صلح، شکست را پذیرفت.
Travis
لنین خود روس بود، ولی اعتقاد داشت که وظیفه او یاری رساندن به شکست روسیه و فروپاشی امپراتوری آن است.
Travis
ولادیمیر ایلیچ اولیانوف که در سال ۱۹۰۱ نام مستعار لنین را برگزیده بود، وکیلی بود که زندگی خود را وقف نظریه مارکسیسم و منازعات طبقاتی کرده بود. او اندکی چاق و عضلانی با شانه‌هایی به جلو خم شده همانند یک بوکسور بود - لنین مردی باهوش ولی خشن و کم‌تحمل بود که نیروی مخرب منطق خود را بدون هراس به هر سو روان می‌کرد.
Travis

حجم

۴۶۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۶۴ صفحه

حجم

۴۶۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۶۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان