بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب ۱۳ حکایت شیرین از طهران | صفحه ۸ | طاقچه
کتاب ۱۳ حکایت شیرین از طهران اثر فرزانه نیک‌روح متین

بریده‌هایی از کتاب ۱۳ حکایت شیرین از طهران

انتشارات:نشر سیزده
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۲۳ رأی
۴٫۶
(۲۳)
نام محله‌ی تجریش نخستین بار هزاران سال پیش توسط راوند، مورخ طغرل سلجوقی، با نام دیه طجرشت آمده است. طغرل در همین مکان یعنی تجریش جان سپرد و جسدش به شهر ری منتقل شد.
مهدی
گل‌فروشی زعیم همچنان یکی از قطب‌های مهم گل و گیاه در تهران است و به علت نزدیکی به کاخ ریاست جمهوری، مهم‌ترین مشتریانش سیاستمداران، وزرا و نمایندگان مجلس هستند. تهرانیان این گل‌فروشی را چنین می‌خوانند: گل‌فروشی‌ای با سابقه‌ای از جنس سیاست.
آن شرلی
نشریات مختلف بین‌المللی به دلیل قدمت فروشگاه و صادرات گل، از زعیم بسیار صحبت کرده‌اند. زعیمِ بزرگ که اصالتاً کاشانی بود این میراث را برای پسرانش به جا گذاشت. علی زعیم علت شهرت گل‌فروشی‌شان را نزدیکی به کاخ مرمر و رفت و آمد درباریان و اشراف می‌داند. برخی نیز این گل‌فروشی را با نام هویدا پیوند می‌دهند؛ چرا که یکی از مشتریان معروف زعیم، هویدا بود که سیزده سال عنوان نخست وزیری پهلوی دوم را یدک می‌کشید. می‌گویند گل ارکیده‌ای که او هر روز به یقه‌ی کتش می‌زد از این گل‌فروشی تهیه می‌شد.
babak shams
نخستین قطار از بندر شاهپور به سمت تهران رهسپار شد.
niusha
اگر استانبول شهر سروهاست، تهران را باید شهر چنارها خواند.‌
niusha
هنوز صدای مرتضی احمدی را به یاد می‌آورم: «ما بچه‌های طهرون هستیم، مال اون وقت که طهرون هنوز طهرون بود، در و پیکری داشت، واسه‌ی خودش سر و صاحابی داشت، رنگ و رویی داشت، شناسنامه‌ای داشت. بله دختر جون ما آخرین بازمانده‌های طهرون هستیم.»
niusha
ساعی که تخصصش امور جنگلداری بود، بسیار علاقه داشت که در محل کنونی پارک ساعی، جنگل بزرگی احداث کند که به سبب دست‌اندازی‌های رجال و غصب زمین‌ها، فقط توانست پارک ساعی را تأسیس کند.
karoon
هفت ماه بعد یعنی در سی‌ام فروردین ماه سال ۱۳۰۷، ساختن راه آهن توسط آلمانی‌ها در شمال کشور آغاز شد و سرانجام رضاشاه در سال ۱۳۱۷ راه آهن را افتتاح کرد.
karoon
جمعیت شهر در ۱۳۵۵ به ۴٫۳۵۰٫۰۰۰ تن رسید.
karoon
با شکست فتحعلی شاه از روسیه و جدایی قفقاز و مرو مهاجران گرجی، لنکرانی، ایروانی و مروی بر جمعیت تهران به طور چشمگیری افزودند.
karoon

حجم

۱۷۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۷۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان